۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۴۴۹۰۳۲
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز:

نباید قراردادی امضا شود که عزت کشور را خدشه دار کند

نماینده مردم آذربایجان غربی در خبرگان با بیان این که قرارداد FATF باید از فیلتر مجلس شورای اسلامی و نظارت نمایندگان عبور کند، اصل عزتمداری را در سیاست خارجی یادآور شد و گفت: با توجه به همین اصل نباید قراردادی را امضا کنیم که عزت جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران را زیر سؤال ببرد.
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز

حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به پیامدها و آسیب های پیوستن ایران به قرارداد FATF گفت: قانون مباره با پولشویی یک زمان در داخل کشور مطرح می شود و زمانی چند کشور با یکدیگر در این باره تفاهم نامه امضا می کنند.

وی افزود: اگر این مساله در داخل کشور باشد یقینا کار بسیار خوبی است، اگر در بین چند کشور باشد فی نفسه کار خوبی است چون ممکن است شخصی پولشویی را از طریق درآمدهای نادرستی که از کشورهای دیگر به حسابش وارد می شود انجام دهد و مقررات داخلی نتواند مانع شخص شود ولی اگر تفاهمی بین چند کشور باشد می توانند چنین کاری انجام دهند.

رییس دانشگاه قم با بیان این که بانک هایی که می خواهد این قرارداد را امضا کنند باید توجه داشته باشد که چه تبعاتی را به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: اگر این کار سبب شود که ارتباطات مالی جمهوری اسلامی ایران با مسلمانان مبارز در فلسطین، لبنان، سوریه و کشورهای دیگر را مورد بازبینی قرار دهند یا موانعی ایجاد کرده یا آن ها را کنسل کنند مورد قبول نیست.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی برای خود آرمان ها و برنامه هایی دارد، حواس کسانی که این قراردادها را امضا می کنند باید به این مطلب جمع باشد که ظاهر فریبنده تفاهم قانون پولشویی بین چند کشور تمام قضیه نیست بلکه در کنارش ممکن است افرادی بخواهند از ارتباطات مالی جمهوری اسلامی ایران با  کشورهای دیگر که در مسیر آرمان ها است سوء استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان این که ممکن است دست و پای ایران را در این قضیه ببندند و به آن آسیب بزنند، ابراز داشت: حتی ممکن است به دیوان لاهه هم شکایت کنند که ایران به تعهدات خود عمل نکرده است.

وی عنوان کرد: قرارداد FATF باید از فیلتر مجلس شورای اسلامی عبور کند و نمایندگان مجلس نظارت داشته باشند که قانونا وظیفه آن ها همین است، رهبر معظم انقلاب در سیاست خارجی در کنار دو اصل دیگر اصل عزتمداری را مطرح کردند، با توجه به همین اصل نباید قراردادی را امضا کنیم که عزت جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران را زیر سؤال ببرد.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در شعارهای انقلاب، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی مطرح بوده که استقلال همان عزتمداری مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و ملت ایران است از این رو نباید کاری کنیم که کوچکترین ضربه و خدشه ای به آن وارد می شود.

وی با اشاره به اصرار دولت بر اجرای FATF با توجه به هشدار دلسوزان و کارشناسان اضافه کرد: باید بیشتر پیگیری کرد که آیا بانک ملت، بانکی دولتی است و آیا بانک مرکزی این کار را انجام داده یا بانک رأسا خود اقدام کرده است، آیا بانک مرکزی بر فعالیت ها و پیامدهایش نظارت و توجه داشته است یا خیر.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان این که اگر محرز شود که افراد مغرضانه دست به چنین کاری زدند باید برخورد لازم صورت گیرد، گفت: حتی اگر از روی ناآگاهی هم باشد مورد قبول نیست چون بالاخره دودش به چشم مردم می رود.

وی افزود:ناآگاه بودن فقط می تواند پیامدهای فردی آن شخص را تبرئه کند اما در پیامدهای اجتماعی فرقی نمی کند که کسی از روی غرض یا نادانی به کشور آسیب وارد کند چون در هر صورت به نظام و عزت جمهوری اسلامی آسیب وارد شود.

رییس دانشگاه قم با تأکید بر این که مجلس و قوه قضاییه باید ورود پیدا کنند، اظهار داشت: اگر تخلف و جرم قابل احراز و اثبات وجود دارد به ویژه جرم های اجتماعی به دلیل پیامدهای سنگینی که دارند باید با حساسیت دنبال شود؛ افکار عمومی نیز باید دغدغه لازم را داشته باشند و مسائل برای آن ها تبیین شود تا حساسیت مردم کاهش پیدا نکند.

وی ادامه داد: اگر مردم بیینند چندین مرتبه عکس العمل نشان می دهند اما خبری نمی شود ممکن است عده ای کوتاه بیایند، اگر چه دوستداران انقلاب هیچ موقع در چنین مواردی که به عزت و استقلال جمهوری اسلامی خدشه ای وارد شود کوتاه نمی آید./1323/202/ع

ارسال نظرات