۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱
کد خبر: ۴۵۰۰۱۷
آیت الله آل‌هاشم:

فلسفه، پیام و مفهوم غدير تنها متعلق به شيعه نيست

امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که از ظرفیت‌های وحدت‌بخش واقعه غدیرخم در طول سالیان گذشته غفلت شده است، گفت: فلسفه، پیام و مفهوم غدير تنها متعلق به شيعه نيست.
آيت الله آل هاشم امام جمعه موقت تبريز

آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت فرا رسیدن دهه امامت و ولایت و همچنین در آستانه عید غدیر ترتیب یافت، با تشریح فلسفه واقعه غدیرخم اظهار داشت: خداوند متعال به عنوان تنها قانونگذارى كه با شناخت كامل انسان؛ پيامبران الهى را برای هدایت و ابلاغ برنامه ‏هاى سعادت‏ بخش فرستاد.
وی با بیان این‌که خداوند متعال پس از آخرین رسولش که پیامبر گرامی اسلام است، امت اسلامی را بدون رهبر و راهنما نگذاشته است، خاطرنشان کرد: حضرت حق، براى تداوم رهبرى الهى امت اسلامى نيز امامانى انتخاب فرمود و به وسيله رسول خويش به مردم شناساند تا پس از وى رهبرى او را گردن نهند.
امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که علامه امینی با نگارش کتاب فاخر الغدیر حقانیت مولای متقیان در امامت مسلمین را به اثبات رسانده است، گفت: در قرآن كريم نیز آيات بسيارى درباره حضرت على عليه السلام نازل شده كه بزرگان شيعه و اهل سنت در كتب تفسيری خود به شان نزول آيات اشاره داشته ‏اند. 
وی ادامه داد: اين کتاب نمونه ارزشمند اثبات عيد غدير براي اهل سنت است. غدير مفهومي قطعي است که به زبان‌هاي مختلف اثبات شده و تاريخ به آن گواهي داده و نيازي به اثبات مجدد ندارد؛ متأسفانه از ظرفیت‌های وحدت‌بخش واقعه غدیرخم در طول سالیان گذشته غفلت شده است.
آیت الله آل هاشم با بیان این‌که آيه «تبليغ‏» واقعه غدير را جاودانه کرده است، گفت: اين آيه هجدهم ذى‏الحجه سال دهم هجرت، بر رسول اكرم(ص) نازل شد. زمانى كه پيامبر اسلام به غدير خم رسيده بود. پيشروان كاروان يكصد هزار نفرى را فرمود تا آنانكه از آن نقطه دور شده ‏اند، بازگردانند و منتظر كسانى باشند كه از پى می ‏آيند. آنگاه به ابلاغ فرمان الهى پرداخت. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اين‌که فلسفه، پیام و مفهوم واقعه بزرگ غدير تنها متعلق به شيعه نيست، يادآور شد: مفهوم غدير متعلق به همه جهان اسلام است و برادران اهل سنت نيز بايد اين عيد بزرگ را جشن بگيرند. چرا که پيام غدير مي‌تواند پيام نجات‌بخش براي بشريت باشد.
امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر این‌که انقلاب اسلامی ایران و حاکمیت نظام ولایی حقیقت و مفهوم غدیر را متجلی کرده است، اظهار کرد: واقعه غدیر اثبات می‌کند که حکومت اسلامی در پرتو هدایت انسان عادل و دغدغه‌مند عینیت می‌یابد، بنابراین باید در کنار گرامیداشت و این عید بزرگ، به مفهوم و فلسفه غدیر نیز توجه شود./302/935/ب1

ارسال نظرات