۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۴۵۱۹۰۰
رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

اساتید نباید پایان نامه های تکراری به دانشجویان پیشنهاد کنند

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: از استادان با فضیلت و دانشمند پژوهشگاه تقاضا دارم که دانشجویان را مسأله شناس پرورش دهند و پایان نامه های تکراری با هم‌پوشانی زیاد و دور از مرزهای دانش به دانشجویان پیشنهاد نکنند.
قبادی

به گزارش خبرگزاری رسا، حسینعلی قبادی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ابتدای مراسم ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: دفاع مقدس بخشی از تاریخ ایران است، اما آنچه بیشتر در خور بازکاویست این است که ایران کشوری است با تاریخ و تمدن دیرینه‌ ولایه های پنهانی‌ که می تواند به بازآفرینی قدرت خویش بپردازد. کشورهای متمدن این ویژگی را دارند که به رغم هجوم ددمنشان و دشمنان بتوانند خود را بازیابی کنند و خوشبختانه کشور ما این سرمایه عظیم میراثی و تمدنی را داراست. قطعاً دفاع مقدس می تواند فرصتی برای محققان و اندیشمندان بیافریند. چرا که یک ملت تقریباً با دست خالی توانست مقابل اتحاد بیشتر کشورهای جهان و پشتیبانی آنها از یک رژیم متجاوز به سرکردگی یکی از خشن ترین دیکتاتورهای جهان مقاومت کند و سرافراز بیرون بیاید. از این رو بسیار شایسته است درود بفرستیم به پاکبازانی که این افتخار را آفریدند، شهیدان سرافراز دفاع مقدس و جانبازان عزیزی که از جان خود گذشتند.

قبادی در ادامه خطاب به دانشجویان جدیدالورود پژوهشگاه گفت: به دانشجویان جدید که به حریم یکی از درخشان ترین نماد های تمدنی ایران معاصر یعنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی قدم گذاشته اند خیرمقدم عرض می کنم. علاقه‌مندم به اجمال به وجه تمایز محیط های دانشی علوم انسانی با سایر محیط های دانشگاهی اشاره کنم. بی شک همه محیط های دانشگاهی و پژوهشی محترم هستند اما، علوم انسانی از آنجا که وظیفه ویژه ای نسبت به سرنوشت کشور دارد باید بیشتر محترم شمرده شود چرا که در نهایت علوم انسانی سرنوشت ملت ها را رقم می زند. این سعدی است که سرنوشت زبان فارسی، ادب و فرهنگ ایرانی را تا امروز رقم زد. این فردوسی بود که هویت یکپارچه به ملت ما بخشید. این مولوی بود که بر تارک فرهنگ، ادبیات و معرفت جهان می درخشد و خواهد درخشید.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) در صحیفه نور، تأکید کرد: به قول امام (ره) علوم انسانی در نظام مسائل جهان بینی اسلامی، در رأس مسائل قرار دارند. مقام معظم رهبری هم می فرمایند؛ علوم انسانی برای جوامع جهت دهنده و فکر ساز است و حرکت، مسیر و مقصد یک جامعه را مشخص می کند. بنابراین دانشجویان علوم انسانی که قرار است اجزای سرنوشت ساز و عناصر تعیین سرنوشت جامعه قرار گیرند، باید با احترام ویژه ای از سوی مسؤولان پژوهشگاه روبرو باشند. اگرچه این سخن نافی وظایف و تکلیف متقابل دانشجو- پژوهشگاه، استاد- دانشجو و دانشجو و نظام اداری پژوهشگاه نخواهد بود. بنده خودم را موظف می دانم دست کم ماهی یک بار دو ساعت در ساختمان کریم خان به صورت اختصاصی در خدمت دانشجویان عزیز باشم همچنین تمام معاونان محترم پژوهشگاه هم به این نکته مهم باید توجه کنند و به دانشجویان وقت کافی بدهند.

قبادی افزود: ما دانشجویان رشته های علوم انسانی را نمادهای فرهیختگی و فرهنگ متعالی اسلامی-ایرانی می شناسیم از این رو باید به همین اندازه به آنها احترام قائل شویم و یکی از نشانه های احترام به این عزیزان اختصاص وقت و حضور در جمع آنها و گفت و گو و تعامل صمیمی با آنهاست. پژوهشگاه باید خانه امن و آسایش دانشجویان باشد و دست‌کم باید احساس کنند، پژوهشگاه خانه دوم آنهاست.

قبادی در ادامه صحبت های خود گفت: از استادان با فضیلت و دانشمند پژوهشگاه تقاضا دارم که دانشجویان را مسأله شناس پرورش دهند و پایان نامه های تکراری با هم‌پوشانی زیاد و دور از مرزهای دانش به دانشجویان پیشنهاد نکنند. قطعاً چنین نیست و بسیار بهتر و روزآمدتر شده ایم اما مستلزم آن است که ما برنامه توسعه پژوهشگاه را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم. خواهش من از استادان این است که دانشجویان پژوهشگاه را یک سروگردن بالاتر و دانشمندتر از سایر دانشگاه های معمولی پرورش دهیند چرا که اگر قرار بود پژوهشگاه هم مثل دانشگاه های معمولی باشد، برای چه ما دانشجو می گیریم؟ دانشجوهای پژوهشگاه باید در مراحل بالاتر مانند یک برند مورد توجه سایر مراکز قرار گیرند. یکی از راهکارهای نیل به این هدف نیز این است که استادان بزرگوار باید آموزش را با پژوهش پیوند بزنند. باید دانشجو را «پرسشگر» پرورش دهیم. متأسفانه هنوز هم شکاف زیادی بین بخش پژوهش و آموزش وجود دارد که باید ترمیم شود. نظام تصویب پایان نامه ها باید از دل پژوهش های جاری پژوهشگاه و نظام پژوهشی استادان که به برنامه توسعه گره می خورد، استخراج شود. متقابلاً دانشجویان هم باید تشنگی خود را {به کسب علم} نشان دهند تا جامعه ضرر نکند.

تا نگرید کودک حلوا فروش ... دیگ بخشایش نمی آید به جوش

قبادی در ادامه سخنانش پیرامون ویرایش پایان نامه هاگفت: دانشجویان باید در پایان نامه های خود جهت گیری کاربردی را هم لحاظ کنند تا قبل از انتخاب رساله خود مجموعه ای از مسائل و مشکلات را تجربه کنند.

وی افزود: عنوان پایان نامه ها هم باید با مرزهای دانش جهان همراه باشند. ما نباید دچار تأخر علمی شویم بلکه پیشتاز عرصه علم باشیم. در این خصوص کتابخانه باید از مفهوم سنتی خود خارج شود و با فنآوری اطلاعات علوم جدید را در اختیار دانشجویان قرار دهیم. همچنین تقاضا می کنم استادان بزرگوار برای برقراری  ارتباط با طرح اعتلاء از ظرفیت های دانشجویی نهایت استفاده را ببرند که تشویق هایی نیز برای کاربردی شدن طرح ها در نظر خواهیم گرفت.

 قبادی در خاتمه سخنان خود خبر داد: به لطف الهی پژوهشگاه موفق شده در سراسر منطقه مکران یعنی از میناب تا نزدیک مرز پاکستان مسأله حاشیه نشینان را با سازمان برنامه به توافق برسد که مصوبه نهایی آن نیز به مرحله اجرا درآمده و دانشجویان علاقمند می توانند در این طرح شرکت کنند. همچنین طرح «بومی سازی امنیت در ایران» با نگاه مغزافزاری و نرم افزاری  پروژه بعدی ماست تا برخورد سخت افزاری با پدیده امنیت کمتر شود. تقاضای بنده این است: دانشجو از «خواستن» خسته نشو که،

گفت پیغمبر هر آن کوبد دری ... عاقبت آید برون زان در سری

ان شاء الله سال های نیکویی در مراتب عالی دانش پیش رو داشته باشید و خداوند هم به همه ما توفیق بدهد که خدمتگذار شایسته ای برای شما دانشجویان باشیم./101/807/ب1

ارسال نظرات