۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۴۵۲۸۵۵
حجت ‌الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی:

مبلغان در عرصه فضای مجازی ورود جدی داشته باشند

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به گسترش فضای مجازی، تهاجم گسترده‌ی دشمنان اسلام در این شبکه‌های اجتماعی به دین، مذهب و علیه امام زمان(عج) را مورد اشاره قرار داد و طلاب و مبلغین را به حضور مؤثر در این فضا و پاسخ‌گویی به شبهه‌افکنی‌های دشمنان اهل بیت(ع) فراخواند.
حجت الاسلام صافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت ‌الاسلام و المسلمین محمد حسن صافی در درس خارج خود با اشاره به ضرورت و اهمیت تبلیغ دین در اسلام بیان داشت: یکی از افتخارات و امتیازات بزرگ حوزه‌های علمیه ‌که باید خدا را به خاطر آن شاکر باشیم، آن است که آقایان طلاب در ماه محرم، ماه صفر و ماه مبارک رمضان به تبلیغ می‌روند و این بالاترین وظیفه‌ی حوزویان و آقایان طلاب است و به بیان دیگر باید گفت مسئولیت مهم همه طلاب امروز همین مسئله تبلیغ است؛ آنهم تبلیغ احکام و مسائل شرعی که مردم بسیار احتیاج دارند.

وظیفه طلاب در درجه اول تبلیغ و رساندن احکام است

وی با بیان مواردی از مشکلات و عدم آگاهی مردم از مسائل شرعی و با استشهاد به آیه‌ی 122 سوره‌ی مبارکه توبه خاطر نشان کرد:  وظیفه طلاب در درجه اول تبلیغ و رساندن احکام و دستورات شرع مقدس آن هم طبق دستور قرآن کریم می‌باشد که واجب کرده است بر کسانی که بیایند و تفقه در دین کنند و این فقه محمد و آل محمد(ص) را به مردم برسانند و مردم نیز منتظرند که این آقایان برگردند و آنان را روشنگری، هدایت و ارشاد کنند؛ این وظیفه بسیار سنگینی است و اجری که خداوند در برابر این کار قرار داده با هیچ چیزی در دنیا قابل مقایسه نیست.

استاد درس خارج حوزه با نکوهش طلب پول در قبال تبلیغ از جانب مبلغان خطاب به طلاب اظهار داشت: اگر شما وظیفه‌ی خودتان را که تبلیغ و بندگی است به نحو احسن انجام دهید، امام حسین(ع) هم مولایی و آقایی خودش را انجام خواهد داد، مگر کریم‌تر از اهل بیت(ع) هم داریم؟ شما وظیفه‌ی نوکری خودتان را در دستگاه آقا اباعبدالله الحسین(ع) انجام دهید، مطمئن باشید که آنها هم لطف و عنایت خواهند داشت.

وی ادامه داد: شخصی خدمت حضرت صدیقه طاهره(س) علیها آمد و سوالات زیادی مطرح کرد تا اینکه دیگر سوالی نپرسید و خجالت کشید، حضرت فرمود: برای چی سوال نمی‌کنی؟ گفت خجالت کشیدم و شما را زحمت دادم و خسته کردم، حضرت فرمود: نه! اگر بدانی که خداوند برای این پاسخ سوالات، چقدر ثواب و اجر قرار داده است، اینگونه نمی‌گفتی، من اصلاً خستگی در جواب این مسائل را در خود نمی بینم و این یک وظیفه شرعی است که آدم بتواند یک نفر را هدایت کند.

استاد درس خارج حوزه با اشاره به روایتی که پیغمبر(ص) امیرمؤمنان(ع) را برای تبلیغ به یمن فرستادند و خطاب به ایشان فرمودند « و ایم الله لان یهدی بیدک احد خیر مما طلعت علیه الشمس»، افزود: به خدا قسم اگر یک نفر بدست تو هدایت شود، بهتر از آن است که آفتاب بر آن بتابد؛ بعضی گفته‌اند که بعدش عبارت « ذهباً و فضةً» را دارد، یعنی تمام زمین پر از طلا و نقره شود که ارزش هدایت یک نفر از همه‌ی اینها بیشتر است.

در تبلیغ اخلاص مهم است نه بزرگی شهر و مجلس

وی در ادامه افزود: تبلیغ وظیفه‌ی بسیار مهمی است که خداوند به شما داده و باید قدردان این نعمت بزرگ باشید و فرقی نمی‌کند یک روستای کوچک باشد یا بزرگ، هرجا می‌خواهد باشد؛ در احوالات زندگی بعضی‌ها دقت کنید که چه طوری انسانهای بسیار بزرگی که بعضاً فقیه هم بودند و می‌رفتند در یک روستای دور و تبلیغ دین می‌کردند، اینها ارزش دارد که با نیت پاک و همراه با اخلاص برای خدا ‌باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به گسترش فضای مجازی، تهاجم گسترده‌ی دشمنان اسلام در این شبکه‌های اجتماعی به دین، مذهب و علیه امام زمان(عج) را مورد اشاره قرار داد و طلاب و مبلغین را به حضور مؤثر در این فضا و پاسخ‌گویی به شبهه‌افکنی‌های دشمنان اهل بیت(ع) فراخواند.

حجت الاسلام والمسلمین صافی با اشاره به شهرهای اروپا و آمریکا و اینکه شیعیان از راه‌های دور و نزدیک در این مجالس شرکت می‌کنند؛ حلقه‌ی اتصال شیعیان در سرتاسر جهان را مجالس عزاداری و روضه‌ی اباعبدالله الحسین(ع) دانست و افزود: وظیفه‌ی طلاب و مبلغین سنگین است چرا که دنیا تشنه‌ی حق و حقیقت است و در خارج از کشور اشخاصی هستند که آمادگی دارند تا فضایل و کلمات اهل بیت(ع) به آنها برسد. همانطور که امام رضا(ع) فرمودند « اگر مردم محاسن کلمات ما را بدانند ما را تبعیت می‌کنند».

وی در ادامه با ذکر روایت « انّ للحسین (ع) حرارة فی قلوب المؤمنین لاتبرد ابدا» از رسول گرامی اسلام ادامه داد: این عاشورا و پیامی که از سال 61 هجری تا به حال هنوز زنده و باقی است و هرگز کهنه نمی شود و بلکه هر سال این پیام تازه‌ترشده و در مردم تأثیر بیشتری دارد چیست؟ این چه حرارتی است که دل‌ها هر سال بیشتر برای امام حسین(ع) می‌تپد تا اینکه محرم بیاد؟ این چه مجالسی است که جوانان فریب خورده را به آغوش اسلام بر‌می‌گرداند و نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب میکند؟.

اربعین بزرگ‌ترین مانور مذهبی سیاسی جهان

استاد درس خارج حوزه اربعین را بزرگترین مانور مذهبی سیاسی جهان خواند و گفت: هیچ مانوری مانند اربعین نیست نه فقط برای جهان اسلام و نه فقط برای جهان تشیع، بلکه برای کل جهان، که بیست میلیون جمعیت و بلکه بیشتر چنین تجمع عظیمی را هرسال تجدید کنند آن هم با این همه خطرات و حملات تروریستی که ممکن است برای زائران روی دهد؛ به نظر من سال های سال کنگره و همایش تشکیل بدهیم و بخواهیم اربعین را برای مردم توجیه کنیم، می‌رسیم به فرمایش امام حسن عسکری(ع) که فرمود: «علامت مؤمن زیارت اربعین است».

وی ادامه داد: مؤمن در اینجا می‌خواهد خودش را به دنیا نشان بدهد که ما دوست‌دار چنین آقایی هستیم که برای اصلاح مردم، امر بمعروف و نهی از منکر کند و برای اینکه مردم را به خدا نزدیک کند و مردم را از جانیان و جنایتکاران و وحشیان نجات دهد، خود، خانواده و اصحابش را در این راه فدا کرد؛ همین است که خونش باقی مانده و هرگز از بین نمی‌رود؛ مگر ثارالله، خون خدا ازبین می‌رود؟ مگر نعوذ بالله دستگاه خدایی برچیده می‌شود که دستگاه امام حسین(ع) برچیده شود؟ دشمنان اهل بیت علیهم السلام بدانند که تا توحید و پایگاه‌های خداشناسی هست امام حسین(ع) زنده هست و در دل‌ شیعیان جای دارد و فراموش‌نشدنی است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج محمد حسن صافی گلپایگانی با بیان اینکه مبلغان لازم است تا علاوه بر ذکر احکام شرع و دستورات اسلام، در ایام محرم به تشریح فلسفه‌ قیام عاشورا و وروضه‌ اباعبدالله(ع) بپردازند، افزود: در روضه‌ی اباعبدالله الحسین(ع) اثر خاصی قرار داده شده است که وقتی جوانی می‌آید و روی سر و سینه‌اش می‌زند و از خود بی‌خود می‌شود، آن وقت است که نورانیتی در دل پیدا می‌کند؛ در روایات داریم که حضرت ثامن الحجج(ع) می‌فرماید از وقتی که محرم وارد می‌شد کسی پدرم را خندان نمی‌دید و یا در روایت هست که امام صادق(ع) از روز اول محرم شروع به عزاداری می‌کردند و می‌فرمودند: «ان یوم الحسین اقرح جفوننا و اسبل و اذلّ عزیزنا بارض کرب و بلا».

حضور ملائکه در مجلس عزای امام حسین

وی با ذکر اینکه بسیاری از مردم در طول تاریخ برای تشکیل مجلس عزاداری امام حسین(ع) از بذل جان و مال شان دریغ نکرده‌اند، ادامه داد: در کامل الزیارات آمده است که وقتی مجلس عزای امام حسین(ع) تشکیل می‌شود، ملائکه الهی در این مجلس شرکت می‌کنند، و بعد وقتی که بالا می‌روند، ملائک دیگر می‌پرسند شما کجا بودید و این بوی معطر  را از کجا گرفتید؟ که می‌گویند از فلان مجلس عزاداری اباعبدالله(ع) و آنها هم می‌آیند و بالهای خودشان را به در و دیوار آن مجلس که برای امام حسین (ع) عزاداری کردند می‌مالند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ارزش عزاداری برای حضرت سید الشهداء(ع) و مجالس عزاداری را بدانید که شعبه‌ای از کربلا است؛ همه‌ی مجالس عزاداریش قابل احترام است و هیچ مجلسی را نباید خدایی ناکرده کوچک بشمارد؛ باید بدانید که آقا امام زمان(عج) و حضرت صدیقه طاهره(س) به هر مجلسی که هرچند از نظر ظاهر کوچک باشد، عنایت دارند و نظر می کنند.

وی در پایان با دعا برای همه‌ی مبلغین اسلام عنوان کرد: امیدوارم که همه شما از عزاداران واقعی و از مبلغان اسلام و تشیع باشید؛ انشاءالله که آنهایی که توفیق دارند برای این وظیفه بسیار مهم و سنگین، با عافیت و سلامتی بروند و بتوانند قلب مقدس آقا امام زمان(عج) را از خود خشنود کنند و آنهایی که چنین توفیقی را ندارند، حتماً در مجالس عزای امام حسین(ع) شرکت کنند./1330/پ202/س

 

ارسال نظرات