۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۴۵۳۱۸۶
رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران تشریح کرد:

جریان حق و باطل در قرآن و عصر حسینی

رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: این جریان حق و باطل که در قرآن آمده است، در عصر امام حسین(ع) نیز متجلی است و به همین دلیل است که امام، هنگام صحبت با سپاه منحرف می‌فرمایند حالا که نمی‌خواهید من را یاری کنید، حداقل حق‌شناس باشید و بدانید که معیار حق ما اهل‌بیت(ع) هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر،حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، شامگاه یکشنبه در مراسم شب اول محرم در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر، با اشاره به جریان شناسی قرآنی و عصر حسینی(ع)، گفت: جریان، یک جمعیت مدیریت‌شده و تأثیرگذار بر جامعه است و این جمعیت وقتی جریان ساز است که اولاً جبهه تشکیل دهد و فرد فرد فعالیت نکنند و دوما مدیریت‌شده باشد و سوما بر جامعه تأثیرگذار باشد و اگر تأثیرگذاری نداشته باشد، جریان نیست.

وی افزود: قرآن کریم و عصر امام حسین(ع) دو جریان فکری، فرهنگی و سیاسی هستند که لازم است ما مبانی، تفکر، مخاطبان و ... این جریانات را بشناسیم تا هم بفهمیم که دوست و دشمن در کدام جریان قرار دارند و هم اینکه بدانیم خودمان در چه جریانی بوده و هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه اظهار داشت: قرآن دارای یک سری تقسیمات دوگانه و چندگانه است که حق و باطل در تقسیمات کلی و دوگانه قرار می‌گیرند و هر فردی یا در جبهه حق قرار دارد یا در جبهه باطل و جریان سومی ندارد؛ عمده این جریانات و تقسیم‌بندی‌ها در عصر امام حسین(ع) نیز مشاهده می‌شود.

رییس کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون بررسی و تأمین نیازهای دینی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، تأکید کرد: خداوند منبع حق است و تمام تجلیات و مخلوقات او نیز حق هستند و حتی شیطان هم باطل و بیهوده خلق نشده است، اما با اراده خودش، مسیر باطل را طی کرد.

وی تصریح کرد: بر اساس قرآن، اصولاً باطل موقتی، زوال‌پذیر، حداقلی و عارضی است، اما حق، ثابت، ماندگار، دائمی، حداکثری و ذاتی بوده و باطل در عالم ملکوت راهی ندارد، بلکه فقط در عالم طبیعت، افراد و موجوداتی هستند که با اراده خود، باطل را تحقق می‌بخشند.

رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران ادامه داد: در عالم طبیعت، همواره جنگ میان حق و باطل برقرار است که سرانجام، حق غلبه دارد. البته باطل حداقلی است، ولی اکثر مردم در مقابل آن ساکت هستند و از حق دفاع نمی‌کنند و به همین دلیل است که ما شاهد این‌همه ناحقی هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه بیان کرد: در تمام مکاتب مادی‌گرا، حق و باطل معنا ندارد و ایدئولوژی آن‌ها می‌گوید که هر چیزی که هوا و هوس بپسندد، حق است؛ از طرفی، فلاسفه و طرفداران علوم مختلف نیز، از صدق و کذب سخن می‌گویند و چیزی به نام حق و باطل را قبول ندارند که البته همان صدق و کذب هم در جای خود، ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد: تنها تفکری که به حق و باطل اعتقاد دارد، دین وحیانی اسلام است که به انسان‌ها سفارش کرده انبیاء الهی و ائمه معصوم(ع) تجلیات حق هستند و ما باید درس حق و حقیقت را از آن‌ها بگیریم و برای این موضوع، سراغ هرکسی نرویم.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می‌فرمایند که هرگاه در آرا و دیدگاه‌هایتان با هم اختلاف پیدا کردید، به علی بن ابی‌طالب(ع) مراجعه کنید، زیرا علی(ع) خلیفه بعد از من، امام امت من و ممیز حق و باطل است و هر کس سؤالی دارد و یا هدایت و رشد می‌خواهد، باید از علی(ع) بپرسد.

رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران اضافه کرد: این جریان حق و باطل که در قرآن آمده است، در عصر امام حسین(ع) نیز متجلی است و به همین دلیل است که امام، هنگام صحبت با سپاه منحرف می‌فرمایند حالا که نمی‌خواهید من را یاری کنید، حداقل حق‌شناس باشید و بدانید که معیار حق ما اهل‌بیت هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در پایان یادآور شد: بنابراین واقعیت این است که بخش قابل‌توجهی از مردم، حق را از باطل تشخیص می‌دهند، اما چون عده کمی از انسان‌ها، باطل را با پوشش حق انجام می‌دهند، مردم هم جلوی باطل را نمی‌گیرند و از حق پیروی نمی‌کنند./846/202/ب2

ارسال نظرات