۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۴۵۳۸۵۵
استاد حوزه و دانشگاه:

مدیریت فضای مجازی، رویکرد جدی در سبک زندگی است

حجت الاسلام محسنی به خروجی های سبک زندگی دینی که در سه حوزه نمود پیدا می کند، اشاره کرد و گفت: معیار انتخاب ها براساس دین، مدیریت در ارتباط ها که نمونه عینی آن در عصر حاضر، فضاهای مجازی است که متأسفانه یکی از آسیب های امروز خانواده‌ها، استفاده بیش از اندازه فضاهای مجازی است.
سبک زندگی اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام علی اکبر محسنی، استاد حوزه و دانشگاه امشب در مجلس عزای سیدالشهدا(ع) در مسجد جامع نجف آباد، در ادامه مباحث شب های هفته درباره شخصیت شناسی کربلا و ارتباط آن با سبک زندگی، گفت: تفاوت آدم‌هایی که در دشت کربلا در کنار یا در مقابل حضرت ایستادند، براساس سبک زندگی آنها است.

وی در تعریف سبک زندگی افزود: سبک زندگی یعنی مدیریت مداوم به صورت هدفمند، آگاهانه و با بصیرت و مستمر در رابطه با خود، خدا و جامعه که اولین شرط در سبک زندگی مدیریت خود است که گاهی متأسفانه برای درست کردن سبک زندگی به جای پرداختن به خود به دنبال درست کردن سبک زندگی دیگران هستیم غافل از آنکه باید اول خودمان را درست کنیم.

سبک زندگی، مدیریت هدفمند، با بصیرت و مستمر است

حجت الاسلام محسنی درباره برخی از ابعاد سبک زندگی، بیان داشت: نظم در امور که آخرین توصیه حضرت علی(ع) قبل از شهادت به امت بود که به تعبیری داشتن سبک در مبانی دین نه آنکه براساس مُد دینداری کنیم و دین را براساس سلیقه تغییر ندهیم که اگر نظم در دینداری نباشد، با لباس دین خیانت به دین می کنیم.

وی با اشاره به جنگ نرم دشمن در تغییر سبک زندگی، خاطرنشان کرد: امروز یکی از راه هایی که دشمن شدیدا وارد شده است، بمباران فکری جوانان است و اگر والدین سبک زندگی خود را منظم نکرده باشند، اگر نتوانیم جذابیت های دین را برای جوانان بازگو کنیم و به جای جذب، آنها را دفع کنیم، میدان نبرد را تحویل دشمن داده ایم.

بمباران فکری جوانان، از اهداف دشمن در جنگ نرم است

استاد حوزه و دانشگاه درباره خروجی های سبک زندگی که در سه حوزه بروز می کند، بیان کرد: در اولین حوزه، معیار انتخاب ها باید دینی باشد و سبک زندگی یعنی مدیریت کردن در انتخاب ها، در همه موارد زندگی از انتخاب همسر، انتخاب شغل، چیدمان محل زندگی، باید به گونه ای باشد که نشانه ای از سبک زندگی اسلامی را داشته باشد.

وی دومین حوزه در سبک زندگی را مدیریت در ارتباط ها بیان کرد و گفت: در این حوزه با توجه به یکی از دغدغه های امروز که فضای مجازی است، مصداق پیدا می کنند که باید در این گونه ارتباط مدیریت داشته باشیم که متاسفانه یکی از آسیب های امروز خانواده ها، استفاده بیش از اندازه فضاهای مجازی است.

در سبک زندگی، معیار انتخاب ها باید دینی باشد

حجت الاسلام محسنی درباره خروجی سوم سبک زندگی، بیان داشت: سبک زندگی در این حوزه در دغدغه ها و دعاهای ما مشخص می شود و براساس آرزوهایی که در دنیا به دنبال آن هستیم و زیارت عاشورا، یعنی هدفمند کردن آرزوها با توجه به ابدیت ما است و باید این گونه معنویات وارد متن زندگی شود.

وی در ادامه به برخی از علائم بهم ریختگی در سبک زندگی اشاره کرد و افزود: یکی از نشانه هایی که نبود سبک زندگی را نشان می دهد، ترجیح دنیا به آخرت در تمام خروجی ها است که در صحنه کربلا تا زمانی که کوفیان درگیر دنیا و آخرت نشده بودند، حسینی بودند ولی وقتی دایره تنگ شد و تهدید زیاد شد، کنار کشیدند ولی در عصر غیبت تشخیص سبک زندگی درست از نادرست خیلی سخت است.

کارشناس مسائل خانواده در ادامه تصریح کرد: کوچک شمردن گناهان و بزرگ دانستن عبادت های ظاهری یکی دیگر از علائم نبود سبک زندگی صحیح است که متاسفانه گاهی در مقابل انجام گناه توجیح می کنیم و یا عبادات باعث دوری از گناه نمی شود و دنیا محل بازی است یا برای خدا یا برای شیطان که اگر برای خدا باشد تبدیل به سلام علی ابراهیم می شود و برای شیطان باشد تبدیل به لعن می شود.

وی محاسبه نکردن و ریزبین نبودن نسبت به رفتار را دیگر نشانه از میان رفتن سبک زندگی بیان کرد و گفت: رضایت به وضع موجود دیگر نشانه در بهم ریختگی سبک زندگی است با آنکه رضایت از خدا باید باشد ولی رضایت از خودمان نه که متاسفانه بیش از 90درصد از طلاق ها به علت رضایت از وضع موجود اتفاق می افتد./1306/202/ب2

 

 

 

ارسال نظرات