۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵
کد خبر: ۴۵۴۰۳۶
سخنران حرم حضرت معصومه:

امام حسین در واقعه عاشورا مسیر هدایت را ترسیم کردند

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه عاشورا روزی بود که عده‌ای رستگار شدند و عده‌ای به خاطر جهالت به عذاب ابدی و هلاکت مبتلا شدند، پافشاری بر باطل و ایمان بدون عمل صالح را علت هلاکت کوفیان و اصحاب یزید عنوان کرد.
امام حسین(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا صادقی، سخنران حرم حضرت معصومه(س)شامگاه پنجشنبه در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه علت ماندگاری واقعه عاشورا درس آموز بودن آن است، گفت: عاشورا وسعتی به اندازه تاریخ بشریت دارد و محدوده این قیام تنها در سال ۶۱ هجری قمری خلاصه نمی شود.

وی افزود: در زیارت اربعین مهم‌ترین و بالاترین هدف نهضت امام حسین (ع) احیای دین و بندگی خداوند است به همین دلیل به امام حسین (ع) ابا عبدالله می‌گویند؛ یعنی امام حسین پدر تمامی بندگان خدا تا روز قیامت هستند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: در بعضی از مقاتل بیان شده که منظور از اباعبدالله، پدر حضرت علی اصغر(ع) است؛ چون عده‌ای از حضرت علی اصغر(ع) به عنوان عبدالله رضی یاد می‌کنند که باید تأکید کرد که همانطور که گفته شد منظور از ابا عبدالله پدر همه بندگان است نه پدر حضرت علی اصغر(ع) زیرا امام حسین (ع) با قیامی که در روز عاشورا انجام دادند بر همه بندگان و بشریت سمت پدری دارند.

حجت الاسلام صادقی ادامه داد: قیام امام حسین (ع) برای بیدار کردن تمام بشریت از خواب غفلت و جهل بوده است و امام حسین (ع) با قیام خود در طول تاریخ مسیری را ترسیم کردند تا مردم در مسیر بندگی خدا هدایت شوند و هدف از این قیام دستگیری و نجات بشریت از جهل و نادانی و از ضلالت و گمراهی بوده است.

وی با اشاره به اینکه عالم هستی از دو حال خارج نیست، گفت: در این عالم مردم دو دسته هستند؛ دسته‌ای که هدایت شده و دسته‌ای که در ضلالت و گمراهی بوده و هدف از بعثت انبیاء نیز هدایت همین دسته دوم است؛ زیرا انبیاء مبعوث شده‌اند که با دستگیری از مردم زمینه نجات و هدایت را فراهم کنند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه هدف انبیاء و ائمه (ع) دستگیری و نجات مردم است، گفت: در این زمینه حدیث زیبایی از حضرت امیرمؤمنان علی(ع) وجود دارد که به علت حرکت خود را به سمت معاویه و سپاهیانش نجات و دستگیری عده‌ای از سپاهیان معاویه عنوان کرده و بیان می‌کنند که «ای انس من می‌دانم که معاویه هدایت پذیر نیست و در زمره اصحاب شیطان است ولی به این امید آمده‌ام که شاید در سپاه معاویه یکی تحت تأثیر قرار گرفته و تغییر کند و در مسیر حق قرار گیرد و به همین شکل هم شد و یک جوان تحت تأثیر حضرت قرار گرفت و در حالی که سوره نبا را می‌خواند حضرت امیرمؤمنان(ع) از او پرسید می‌دانی که منظور از «نباء عظیم» ولایت و امامت من است و آن جوان با شنیدن این موضوع به فکر فرو رفت و به سوی سپاه حضرت آمد و در رکاب ایشان در نبرد با معاویه به شهادت رسید».

حجت الاسلام صادقی افزود: هدف امام حسین (ع) مانند پدر بزرگوارشان بیدارگری و هدایتگری مردم است و در صحرای کربلا به طرق مختلف سعی کردند این رسالت را انجام دهند و یکی دیگر از اهداف امام حسین (ع) از اینکه در کربلا نسب و اجداد خود را معرفی کردند این بود که با این کار موجب هدایتگری مردم شوند.

وی با اشاره به اینکه این خود ما هستیم که موجب هدایت و رستگاری یا تباهی و گمراهی خود می‌شویم، تصریح کرد: قرآن کریم می‌فرماید که ما راه رستگاری و سعادت را به شما نشان دادیم و این شما هستید که باید تصمیم بگیرید و راه درست را انتخاب کنید.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: ما در نمازهای خود از خدا می‌خواهیم که ما را در راه مستقیم و صراط قرار دهد و از او می‌خواهیم که در زمره ضالین و گمراهان نباشیم.

حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه قرآن کریم چهار روش را برای هدایت بیان می‌کند، تصریح کرد: اولین روشی که قرآن برای هدایت بر آن تأکید دارد ایمان است و ایمان با اسلام تفاوت داشته و یک درجه از اسلام بالاتر است و ایمان آن تسلیمی است که همراه با عمل صالح باشد.

وی افزود: از آن جایی که یزیدیان و همراهان او تنها اسلام زبانی داشتند و این اسلام در عمل آن‌ها مشهود نبود به همین علت در روز عاشورا سر از نوه پیامبر(ص) و پسر رسول خدا(ص) جدا کردند در حالی که اگر ایمان آن‌ها همراه با عمل صالح بود مانند سپاه امام حسین(ع) در زمره نجات یافتگان قرار می گرفتند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه دومین شاخصه نجات مؤمنان و اصحاب امام حسین (ع) از جمله حر در روز عاشورا این بود که مؤمنان بر راه باطل پافشاری نکرده و زمانی که متوجه شدند در مسیر باطل قرار دارند راه خود را عوض می کنند، گفت: علت اینکه حر نجات یافت و رستگار شد این بود که بر راه باطل پافشاری نکرد در حالی که سایر کوفیان بر راه باطل پافشاری کردند./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات