۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۴۵۴۲۷۳
مدیر حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی:

تأسیس مرکز مطالعات راهبردی حوزه ضرورتی انکارناپذیر است

حجت الاسلام والمسلمین انتظاری گفت: موانع عدم تحقق تحول در حوزه‌های علمیه در نبود استراتژی اصولی، بلند مدت و مطابق با نظر بزرگان حوزه است.
حجت الاسلام والمسلمین علی انتظاری، مدیر حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی

حجت الاسلام والمسلمین علی انتظاری، مدیر حوزه‌های علمیه استان آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به رهنمودهای مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه، اظهار داشت: فرمایشات معظم‌له همواره به ویژه در سال‌های اخیر راهگشای بسیاری از مسائل و مشکلات حوزه‌های علمیه بوده است.

وی با بیان این‌که رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در راستای تحول در حوزه بوده است، خاطرنشان کرد: ایشان در این دیدار بر لزوم تدوین طرح تحول و تشکیل مرکز مطالعات راهبردی در حوزه تأکید کردند؛ که امر نشان از بینش عمیق و آینده‌نگری رهبر انقلاب نسبت به وضعیت حوزه و نقش‌آفرینی آن در عرصه‌های ملی و بین‌المللی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین انتظاری با اشاره به این‌که تحول در حوزه‌های علمیه سال‌ها است که در بیانات رهبر انقلاب تبلور یافته است، گفت: درست است که اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته اما باید به این حقیقت اعتراف کرد که متأسفانه انتظارات ایشان آن گونه که باید محقق نشده است.

مدیر حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی ادامه داد: معظم‌له در سال 89 در سفرشان به قم خواستار برنامه ریزی برای این مسأله شدند؛ امروز شش سال از آن رهنمودهای مهم می گذرد؛ اما خروجی قابل توجهی از عملکرد نهادهای حوزوی در این زمینه به چشم نمی خورد، در چنین وضعیتی شورای عالی وظیفه دارد؛ ضمن تدوین طرح تحول؛ موانع مسیر تحقق این مطالبه مهم را از سر راه بردارد.

امام جمعه جلفا با بیان این‌که بخشی از موانع عدم تحقق تحول در حوزه به نبود استراتژی اصولی، بلندمدت و مطابق با نظر بزرگان حوزه برمی گردد، گفت: انتظار می رود؛ مدیریت جدید حوزه‌های علمیه کشور با نگاهی نو و تحول‌گرایانه نسبت به توسعه و گسترش مدارس علمیه در سراسر کشور اهتمام داشته باشد؛ در چنین وضعیتی می توان گفتمان حوزوی را در سراسر کشور حاکم کرد.

وی با اشاره به این‌که انسجام، وحدت نظر و عمل و همچنین هماهنگی حوزه‌های علمیه سراسر کشور لازمه تحقق طرح تحول در حوزه است، افزود: ایجاد مرکز مطالعات راهبردی متشکل از نخبگان و فرزانگان حوزه که مورد تأکید رهبر انقلاب قرار گرفت؛ می‌تواند در عرصه آسیب‌شناسی و ارائه راهبردهای اصولی نقش‌آفرینی کند.

حجت الاسلام والمسلمین انتظاری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که تغییر دولت‌ها هیچ تغییری در نگرش حوزه‌های علمیه ایجاد نمی کند، افزود: رسالت حوزه و روحانیت هم‌چنان که در گذشته نیز این چنین بوده، تقویت اقدامات دینی و مردمی حاکمیت و تذکر در قبال اشتباهات و اقدامات غلط احتمالی دولتمردان است./935/302/ب2

 

ارسال نظرات