۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۴۵۵۲۶۸
آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران مطرح کرد؛

فرماندهی جنگ یمن به دست آمریکا و انگلیس است/ تقدیر از حماسه عاشورایی ملت ایران در عزای سیدالشهدا

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برگزاری بازی فوتبال ایران و کره در شب عاشورا، گفت: هرچند در این بازی هیچ حرمت‌شکنی صورت نگرفت، اما از مسئولان ورزش انتظار داریم که از چند سال پیش تدبیر کنند تا این‌گونه تقارن‌ها پیش نیاید که اگر چنین شود، دیگر هیچ بهانه‌ای مورد قبول نیست.
آيت الله سيد احمد خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته تهران از حماسه عاشورایی مردم ایران در دهه نخست محرم تقدیر و تشکر کرد و گفت: سراسر کشور یکپارچه عزاخانه اباعبدالله الحسین(ع) بود، تردید نکنید که این‌گونه ابراز ارادت‌ها سیر رحمت خدا را به این کشور سرازیر خواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که نهضت سیدالشهدا پرچم پرافتخار اسلام است، اظهار داشت: سفارش به زیارت و مجلس گرفتن برای اباعبدالله، گریه و گریاندن و حتی حالت تباکی گرفتن، سجده بر تربیت سیدالشهدا و سرودن اشعار برای در اهتزاز در آوردن این پرچم است و عزت ما همین است که هر سال مصمم‌تر از گذشته در پی به اهتزاز نگه داشتن این پرچم باشیم.

وی با اشاره به این‌که نهضت سیدالشهدا از مصادیق شجره طیبه قرآنی است که همیشه میوه‌های شیرین داده است، پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی را از میوه‌های شیرین این نهضت نام برد و تصریح کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) سرمایه اصلی انقلاب ما بوده و هست و امام راحل هم سفارش ویژه در احیای محرم و صفر داشتند.

امام حسین محور وحدت ملت ایران

آیت‌الله خاتمی با بیان این‌که عزاداریها نشان داد که اردوگاه دل مردم ما محبت به امام حسین(ع) است، افزود: در عزاداریها و سینه‌زنی‌ها گاهی برخی چهره‌هایی که مذهبی نبودند هم دیده می‌شدند اما برای حسین فاطمه مثل ابر بهار گریه می‌کردند و این امر به معنای تازگی این سرمایه است که نهادهای فرهنگی باید آنرا قدر بدانند.

خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: عزاداریهای مردم نشان داد که امام حسین(ع) از محورهای برجسته وحدت ملت ایران است، خط و جناح در این مسیر گم شد و آنچه بود دلداری به اباعبدالله الحسین(ع) بود.

وی با اشاره به برقراری امنیت کامل در مدت عزاداری مردم در دهه محرم اظهار داشت: امنیت این کشور نعمت ارزشمندی است؛ در اجتماعات تاسوعا و عاشورا چنین به نظر می‌رسید که کسی در خانه نمانده است و همه به خیابان‌ها آمده‌اند این امنیت ستودنی است و باید از نیروهای مخلص امنیتی کشور؛ وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی تشکر کرد.

آیت‌الله خاتمی همچنین سرودن اشعار فاخر که با روح عاشورایی، ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی همراه بود و در تمام مجالس سخن از شهدا و شهدای مدافع حرم سر داده شد را پدیده مبارک خواند و بر تکامل آن تأکید کرد.

وی اطعام عزای سیدالشهدا(ع) را که هر ساله انجام می‌شد، امسال بی‌سابقه خواند و با بیان این‌که از شب اول محرم اکثر مجالس عزاداری اطعام بود، گفت: امسال در بعضی از هیأت‌ها شعاری را مطرح کردند که هر هیئت یک جهیزیه که بهتر است تصحیح شود و بنویسند هر هیئت حداقل یک جهیزیه و در سالهای بعد بنویسند هر هیئت یک خانه برای محرومان.

نهضت سیدالشهدا در بازی ایران و کره صادر شد

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برگزاری بازی فوتبال ایران و کره جنوبی در شب عاشورا و نگرانی به حق مردم متدین ازاحتمال حرمت شکنی آن، تصریح کرد: اما محبت الحسین(ع) کار خود را کرد و هیچ حرمت شکنی که نشد ورزشگاه عزاخانه اباعبدالله الحسین(ع) شد و مردم یکپارچه ندای ای اهل حرم میر و علمدار نیامد سر دادند.

وی با اشاره به نوشته یک روزنامه سعودی درباره این بازی که نوشته بود مردم ایران در بازی ایران و کره پرچم سیاه در دست داشتند و لباس سیاه پوشیده بودند هواداران ایرانی به جای این‌که مثل هواداران فوتبال شادی کنند آیین دینی و مذهبی خود را در ورزشگاه به جای آورند، گفت: معلوم می‌شود خیلی‌ها سوخته‌اند که باید گفت بسوزید و بمیرید.

آیت‌الله خاتمی با بیان این‌که ایران حسینی، کربلایی، عاشورایی و یکپارچه هیهات من الذله است، تصریح کرد: هرچند نهضت سیدالشهدا در بازی ایران و کره صادر شد اما از مسئولان ورزش انتظار داریم که از چند سال پیش تدبیر کنند تا این‌گونه تقارن‌ها پیش نیاید و آقایان به جایی برسند که دست بر روی دست بگذارند و بگویند چاره‌ای نداریم که این بهانه بار دیگر مورد قبول نیست.

وی با اشاره به انفجار بمب در کابل، حمله به شیعیان نیجریه و حمله به حسینیه‌ای در سوئد که توسط داعشی‌ها در روز عاشورا صورت گرفت، گفت: اینها همان یزیدیانی هستند که روز عاشورا بودند تا عزیز فاطمه بر زمین افتاد شمشیردار را شمشیر می‌زد و نیزه‌دار نیزه می‌زد و آنهایی هم که شمشیر و نیزه نداشتند عزیز فاطمه را سنگباران کردند؛ اینها همه نابود شدند و سرنوشت آنان نیز نابودی است.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه از رسانه ملی برای همراهی مناسب با مردم عزادار تقدیر کرد و پخش مراسم عزای اباعبدالله الحسین(ع) از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف را ستودنی خواند.

فرماندهی جنگ یمن به دست آمریکا و انگلیس است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمله یزیدیان عربستان به مجلس ختمی در یمن که تیتر خبرهای دنیا بود، گفت: این جنایت بسیار فجیع بود و جنگنده‌های سعودی چهار بار یک سالن را با بمب‌های هشتصد کیلیویی کوبیدند و بیش از چهارصد نفر را به شهادت رساندند که بعضی از این‌ها آنقدر سوخته‌اند که تنها اسکلت آنها مانده است و بسیار هم دچار نقص عضو شده‌اند.

آیت‌الله خاتمی با بیان این‌که آمریکا و انگلیس در خط مقدم جنایت‌های آل سعود هستند، تصریح کرد: یک روز قبل از این حادثه عربستان و انگلیس برای انجام قرارداد پنجاه میلیاردی اسلحه در پی مذاکره بودند و بعد از انجام جنایت نیز تلویزیون دولتی انگلیس گفت پنجاه نفر کشته شدند که شورشیان انصارالله بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا در این 18 ماه از بمباران یمن پلی بوده برای کمک رسانی به عربستان که پهبادهای آنها 24 ساعته سعودی‌ها را کمک می‌کنند و برای این‌که رد گم کنند می‌گویند چک سفید امضا به عربستان نداده‌ایم در حالی که بدتر از چک سفید امضا فرماندهی جنگ به دست آمریکا و انگلستان است.

امام جمعه موقت تهران سکوت سازمانهای بین‌المللی حقوق بشر را که کشتار مردم مظلوم یمن را نمی‌بینند محکوم کرد و گفت: برای اینها نه بشر مهم است و نه حقوق بشر، دبیرکل سابق مفلوک و روسیاه سازمان ملل حداکثر زبانی محکوم و با بازماندگان اظهار همدردی می‌کند و بعد که می‌خواهند رژیم سعودی را در جرگه کودک‌کش بنامند پول می‌گیرد و سکوت می‌کند.

سران سعودی باید محکوم به اعدام شوند

وی با بیان این‌که عربستان تا چهار روز کشتار فجیع خود را مخفی می‌کرد و بعد مجبور به اعتراف شد و اظهار تأسف کرد، افزود: باید به این گرگهای خونخوار سعودی بگوییم که اگر عدالت و دادگاه عدل بین‌المللی بود دولت شما دولت جنایتکار جنگی است و تمام آنهایی که در این جنایت سهیم بودند باید محکوم به چند بار اعدام می‌شدند.

آیت‌الله خاتمی بیان این‌که متأسفانه دادگاه عدلی در جهان وجود ندارد، اظهار داشت: این جانیان بدتر از یزید و شمر باید بدانند که دادگاه عدل خدا در انتظار آنها است و در همین دنیا آه مظلومان آنها را خواهد گرفت و به امید این‌که تمام رسانه‌ها بنویسند دولت آل سعود سرنگون شد و دولت آل سعود آل سقوط شدند.

وی در ابتدای خطبه دوم از نماز جمعه این هفته تهران با تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت امام سجاد(ع)، گفت: امام سجاد(ع) هنرمندانه‌ترین مدیریت بحران را در شام به کار بستند و مدیریت و رهبری آن حضرت به همراهی شیرزن قهرمان کربلا حضرت زینب(س) بود که نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کرد./920/پ201/ج

ارسال نظرات