۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۴۵۵۵۱۱
استاد حوزه علمیه مازندران:

قیام کربلا و نهضت عاشورا بر مبنای ظلم ستیزی شکل گرفته است

استاد حوزه علمیه مازندران، هدف امام حسین(ع) از قیام کربلا و نهضت عاشورا را بر مبنای ظلم ستیزی دانست و گفت: اگر این انقلاب ما به رهبری امام راحل و با شعار «هیهات منا الذله» به پیروزی رسید، برگرفته و نشأت گرفته از نهضت عاشورا و قیام کربلا بود.
امام حسین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام مهدی حجت‌نیا، استاد حوزه علمیه مازندران بعد از ظهر امروز در نشستی با طلاب حوزه علمیه ساری پیرامون عاشورا و نقش روحانیان در گسترش فرهنگ دینی و عاشورایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود، گفت: روحانیان در بیان واقعی و همه جانبه علت قیام امام حسین(ع) با تطبیق زمان آن حضرت به زمان حال و حوادث امروزی البته بدون حب و بغض شخصی و همچنین با حضور در میادین نبرد واقعی خواه میدان‌های جنگ و غیر آن مثل نبرد افکار و اندیشه‌ها می‌توانند در زنده نگه داشتن و گسترش فرهنگ عاشورای حسینی نقش داشته باشند.

وی بیان کرد: چون امروز فرهنگ دینی مورد هجوم همه جانبه دشمنان قرار گرفته است شناخت صحیح فرهنگ دینی و بینش صحیح آن بدون تعصبات شخصی به مردم و عمل کردن به دستورات دینی از سوی روحانیان به‌عنوان نمادهای دینی می‌تواند باعث گسترش فرهنگ دینی شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، خاطرنشان کرد: طلاب و روحانیان با آشنایی از رسانه‌های نوپدید و مخاطب شناسی و اطلاع کافی از مبانی دینی می‌توانند حضور فعال و آگاهانه و واقع بینی داشته باشد و با زبان امروزی و آگاهی از ادبیات روز سخن بگویند.

حجت الاسلام حجت نیا افزود: ابزار جدید علی‌رقم تأثیرات منفی برای مردم به ویژه جوانان و خانواده و حمله قرار دادن مبانی دینی از سوی عده‌ای مغرض یا بی‌دین فرصت خوبی برای ترویج افکار ناب اسلامی از سوی طلاب است و حضور فعال طلاب و روحانیان آگاه به مسائل روز، صبور، با حوصله و عالم ضرورتی است که بر کسی پوشیده نیست و پاسخ به شبهات مطرح شده در این رسانه‌ها از وظایف ذاتی یک طلبه و روحانی انقلابی است.

وی یادآور شد: بررسی و تبیین وضعیت فعلی دنیایی اسلام و شیعه و هوشمندی مردم در قبال حوادث روز در دنیا و خاورمیانه و داخل کشور که عده‌ای به‌دنبال ظهور و بروز افکار باطل و تفکرات غیردینی یا ظهور عرفان‌های کاذب هستند و همچنین احتمام به مسائل اجتماعی مثل خانواده، اعتیاد، ازدواج، شرم و حیا و تشویق و ترغیب به کارآفرینی و رغبت جوانان به کارهای فیزیکی در کنار کارهای فکری و تشویق به تحصیل علم همراه با معرفت دینی از جمله کارهایی است که روحانیون در منابر خود می‌توانند به آن بپردازند.

استاد حوزه علمیه، پیرامون عبرت و درس عاشورا با بیان این که عاشورا آموخت اگر دشمن شمشیر را از رو کشید ما هم باید از رو بکشیم، محافظه کاری در چنین جایی جا ندارد، تصریح کرد: عاشورا آموخت هدف مقدس‌ترین چیزی است که انسان می‌تواند داشته باشد و برای ماندگار شدن باید سعادت را از کسانی آموخت که بهترین سرمایه‌های خویش را در راه حقیقت و انسانیت فدا کردند؛ عاشورا آموخت که گاهی زر و زور و تزویر انسان را نابود می‌کند و به قلب انسان مهر غفلت می‌زند.

حجت الاسلام حجت نیا در ادامه سخنان خود هدف امام حسین(ع) از قیام کربلا و نهضت عاشورا را بر مبنای ظلم ستیزی دانست و خاطر نشان کرد: اگر این انقلاب ما به رهبری امام راحل و با شعار «هیهات منا الذله» به پیروزی رسید، برگرفته و نشأت گرفته از نهضت عاشورا و قیام کربلا بود.

وی با اشاره به اهمیت نقش حضرت زینب(س) در جاودانگی این قیام و نهضت عاشورا تصریح کرد: زینب(س) پیام نهضت امام حسین و عاشورا را به همه ابلاغ کرد و کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود هم مصداق بارز این واقعیت بوده و اگر زینب نبود ما هیچگاه به اهداف والای امام حسین پی نمی بردیم.

استاد حوزه علمیه مازندران افزود: حسین(ع)، فرزندان و یاران وفادارش را فدا کرد تا دین جدش برقرار بماند و با ظلم و ستم مبارزه کرد تا امروز واقعه کربلا را اساس و پایه انقلاب اسلامی که همان مقابله با استکبار است قرار دهیم.

وی با اشاره به این که امروز دشمنان اسلام به نام اسلام با آن مقابله کرده و آن را سر می برند، افزود: این افراطی ها به اسم اسلام و ایجاد تفرقه در بین مسلمانان، مردم جهان را نسبت به دین اسلام بدبین کرده و با ایجاد رعب و وحشت و خشونت قصد بد جلوه دادن آن را دارند که این منفور بوده و مورد تائید ما نیست.

حجت الاسلام حجت نیا تاکید بر اینکه پایه و اساس انقلاب بر اساس استکبار ستیزی بوده است، خاطر نشان کرد: امروز دشمنان اسلام و استکبار از وحدت ما هراس دارند و اگر منشأ این وحدت بر گرفته از حسین است باید بگوییم لبیک یا حسین و هیهات من الذله.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این‌که هدف از برپایی مراسم عزاداری زنده نگه‌داشتن حوادث عاشورا به صورت محزون و عاطفی است که باعث ایجاد رابطه عاطفی با اهل بیت(ع) می‌شود، گفت: از سویی هدف از برگزاری این گونه مراسم ها روشن کردن اهداف و علل وقوع این حادثه است که همواره می‌تواند تکرار شود و باید به هوش باشیم که در زمان تکرار آن در مقابل سپاه حق قرار نگریم.

وی تاکید کرد: طلاب به‌علت اینکه نماد دین‌داری و روشنگری هستند می‌توانند در ایجاد این رابطه و روشنگری نقش مهمی داشته باشند و از همه ابزار و امکانات برای بهتر نشان دادن زوایایی این حادثه تلاش کنند.

حجت الاسلام حجت نیا درباره تغییرات به وجود آمده در عزاداری‌ها، گفت: علی‌رقم گسترش کمی مراسمات عزاداری در دهه اخیر گرایش به ظاهرسازی و جمع‌آوری عده بیشر برای نشان دادن ابهت هیأتها زیاد شده است و از ابزاری استفاده می‌شود که بعضاً هیچ تناسبی با محرم ندارد.

این استاد حوزه علمیه درباره نحوه مداحی مداحان، اظهار داشت: مداحی هم باید به حوادث جانسوز کربلا به‌صورت احساسی و عاطفی اشاره کند هم باید مفاهیم بلند اهداف عاشورا را بیان کند در مجموع وضیعت مداحی در شرایط فعلی بهتر از سال‌های قبل است و به مفاهیم ارزشی روز و جریان حق و باطل امروزی نیز اشاره می‌شود./202/1317/ب1

ارسال نظرات