۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۵۵۸۲۵
با رویکرد تبلیغ در مناطق محروم و صعب العبور؛

فعالیت‌های جهادی گروه منتظران مصلح تشریح شد

مسؤول اعزام مبلغ گروه تبلیغی جهادی منتظران مصلح(عج) هدف از تشکیل این گروه را اعزام مبلغ به مناطق محروم و صعب العبور عنوان کرد و تمرکز اصلی آن را فعالیت در عرصه تبلیغی، تربیتی و ترویجی خواند.
منتظران مصلح

حجت الاسلام حسن محمدی مسؤول اعزام مبلغ گروه تبلیغی جهادی منتظران مصلح(عج) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قم، با بیان این که این گروه از سال 86 آغاز به کار کرده است ابراز داشت: عده‌ای از طلاب جوان و متخصص‌ استان قم که اصالتا اهل استان آذربایجان غربی هستند با تشکیل این گروه در تلاشند تا کمبود‌ها و عدم‌ هماهنگی لازم میان سازمان تبلیغات با مبلغان مقیم قم را از میان بردارند.

حجت الاسلام محمدی انگیزه تأسیس این گروه تبلیغی جهادی را عدم هماهنگی ما بین مبلغان و محل‌های تبلیغی دانست و خاطرنشان کرد: مبلغان جوان برای رفع این نقیصه، با کار جهادی مناطق محروم استان را شناسایی کردند تا دیگر نیازی به صرف زمان بیشتر برای ایجاد هماهنگی و پیمودن روال اداری نباشد.

وی اظهار داشت: هدف طلاب جوان از تأسیس این گروه، شناسایی و اعزام مبلغان به مناطق محرومی بود که به دلیل صعب‌العبور بودن یا وجود مشکلات مادی تا به حال هیچ روحانی به آن مناطق اعزام نشده است.

مسؤول اعزام مبلغ گروه تبلیغی جهادی منتظران مصلح(عج) تصریح کرد: با توجه به گستره فعالیت مبلغان، این گروه تبلیغی جهادی تاکنون در سال‌های 94 و 95 به صورت متوالی توانسته است جزء گروه‌های برتر تبلیغی از سوی وزیر محترم وقت و رییس سازمان تبلیغات اسلامی معرفی و در سالن همایش‌های سازمان تبلیغات از آن تجلیل شود.

کار در عرصه تبلیغی، تربیتی و ترویجی هسته اصلی فعالیت‌های گروه

وی تمرکز اصلی گروه را فعالیت در عرصه تبلیغی، تربیتی و ترویجی دانست و تأکید کرد: مبلغان جوان با حضور در مدارس و مساجد شهری و روستایی و با سخنرانی عمومی یا تبلیغ چهره به چهره با مردم انس می‌گیرند و با ایجاد رابطه‌ای صمیمی معارف الهی را تبیین می‌کنند.

این مربی قرآنی رعایت الزامات مربوط به مسائل تربیتی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: این نوع فعالیت ارتباط مستمر میان روحانی و مخاطب را می‌طلبد از این رو مبلغان اعزامی از شهر مقدس قم، با تشکیل کانون‌های فرهنگی_تربیتی جوانان و نوجوانان منطقه را جذب می‌کنند و همواره در تلاش هستند تا این رابطه به صورت مستمر در طول سال ادامه یابد.

تشریح فعالیت‌های ترویجی، عمرانی، پژوهشی و محتوایی

وی به تشریح کیفیت فعالیت‌های ترویجی پرداخت و ابراز داشت: گروه منتظران مصلح با برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی مختلف در پارک‌ها، بوستان‌ها، خیابان‌ها و ایجاد ایستگاه‌های پرسش و پاسخ در مکان‌های پر‌رفت و آمد در صدد است نیاز‌های معنوی جامعه را تأمین کند.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به فعالیت‌های عمرانی گروه تبلیغی جهادی منتظران مصلح بیان داشت: از آن‌جایی که این گروه جهادی است، هر گاه در مناطق محروم با مساجد، مدارس و خانه‌های در معرض تخریب برخورد ‌کند با کمک خیرین و در صورت لزوم توسط هزینه‌های شخصی، مبلغان با تشکیل گروه‌های 10 الی 15 نفری وارد عمل شده و به بازسازی یا تعمیر آن مکان‌ها می‌پردازند.

وی به تشریح فعالیت‌های پژوهشی و محتوایی گروه پرداخت و تصریح کرد: به حسب نیاز‌ مناطق مختلف تبلیغی و نیاز مردم آن مناطق مخاطب شناسی صورت می‌گیرد و با تشکیل کارگروه تولید محتوا به مبلغین کمک می‌شود.

مسؤول اعزام مبلغ گروه تبلیغی جهادی منتظران مصلح ابراز داشت: در کار‌های جهادی بودجه خاصی به گروه تعلق نمی‌گیرد از این رو کارکنان این بخش از گروه بر اساس تفکر اداری مشغول به فعالیت نمی‌شوند چرا که مقدار ساعات اداری در این قبیل کار‌ها مفهومی ندارد و فعالان جهادی به صورت خود جوش و بدون هیچ چشم‌داشتی مشغول به فعالیت می‌شوند و مردم منطقه نیز با دیدن چنین روحیه ایثار و جهاد، از لحاظ معنوی و مادی به کمک جهادگران می‌آیند.

وجود دغدغه در افراد لازمه ورود در عرصه جهاد

وی با قرائت آیه 122 سوره توبه گفت: همان طور که خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» مبلغان و خانواده‌هایشان همواره دغدغه حضور فعالانه در جامعه را دارند و چه بسا از میزان مخارج جاری زندگی روزمره خود می‌کاهند تا برای تحقق این مهم هزینه کنند.

این مربی قرآنی با بیان این که مقدار اعزام‌های این گروه از ابتدای تأسیس تاکنون به بیش از 300 مبلغ رسیده است افزود: در دهه اول محرم 70 مبلغ برادر و 30 مبلغ خواهر در مناطق محروم استان مشغول به فعالیت شده‌اند.

وی یادآور شد: خداوند متعال درباره وظیفه یک روحانی در امر تبلیغ فرموده است: «فَلَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ عَلي‏ آثارِهِمْ إِنْ لَمْ يُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَديثِ أَسَفاً» (پس بیم آن می‌رود که اگر به این قرآن ایمان نیاورند، تو در پی آنان خود را هلاک کنی) لذا همان گونه که پیامبر اکرم(ص) دغدغه هدایت مردم را داشته‌اند، کسانی که ملبس به لباس مقدس پیامبر اکرم(ص) هستند نیز وظایفی دارند که قرآن در این‌باره فرموده است: «مَا عَلَی الرَّسولِ اِلّا البَلاغُ» وظیفه تو جز رساندن پیام نیست، حال مردم سخن تو را بپذیرند یا آن را ترد کنند.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: خداوند متعال در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم» ای پیامبر(ص) اگر رقیق القلب و مهربان نبودی، مردم از اطرافت پراکنده می‌شدند از این رو ضروری است طلاب با روحیه دلسوزانه‌ و جهادی تلاش کنند با خوش‌رویی مردم را با معارف الهی آشنا ‌سازند چرا که برخی مردم با دیدن رفتار و کردار مبلغان با اسلام انس می‌گیرند.

وی کیفیت و حجم فعالیت این گروه را بسیار گسترده و غیر‌قابل مقایسه با سایر نهاد‌های فرهنگی دانست و افزود: از آنجایی که این گروه به صورت جهادی فعالیت دارد، بر کوچک‌ترین عملکرد مبلغان در محیط تبلیغ برنامه دارد و با مهندسی فرهنگی و فکری سعی می‌کند به بیش‌ترین بازدهی در کم‌ترین زمان دست یابد از این رو با ایجاد کارگروه تخصصی تبلغ، شناسایی مناطق محروم تبلیغی، شناسایی مخاطب و کارگروه تولید محتوا تلاش می‌کند تا وظیفه خود را به بهترین شکل انجام دهد.

مسؤول اعزام مبلغ گروه تبلیغی جهادی منتظران مصلح با بیان این‌که متأسفانه منبع و درآمد خاصی نداریم گفت: گاهی اوقات خود مبلغان از هزینه‌های شخصی خود در امر تبلغ هزینه می‌کنند تا جایی که بعضی وقت‌ها هزینه ایاب ذهاب مبلغان را نمی‌توانیم پرداخت کنیم.

وی با قرائت آیه «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْني‏ وَ فُرادي‏ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا ما بِصاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلاَّ نَذيرٌ لَکُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذابٍ شَديدٍ» خاطرنشان کرد: این گونه نیست که کار جهادی وظیفه ارگان خاصی باشد چرا که فعالیت جهادی نیازمند وجود دغدغه و احساس مسئولیت در افراد است لذا ساعت و زمان و مکان آن نامعلوم است و مبلغ باید در هر لحظه آماده خدمت به جامعه باشد./878/ت301/ی

اکتای بهمنی
ارسال نظرات