۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۴۵۵۸۳۷
مشاور رییس جمهور:

فرهنگ به معنای توسعه فضیلت و اخلاق است

مشاور رییس جمهور با بیان اینکه فرهنگ ساختمان نیست، گفت: وظیفه ما سالم سازی و هدایت فرهنگی است و باید هدایتگر بود نه اینکه فقط مداخله کرد چرا که فرهنگ به معنای توسعه فضیلت و اخلاق است.
سید رضا صالحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید رضا صالحی امیری، مشاور رییس جمهور در گردهمایی اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه خراسان رضوی صبح امروز 26 مهرماه در سالن اجتماعات روزنامه قدس، گفت: عرصه فرهنگ مبتنی بر فکر و اندیشه و باورها است.

وی با بیان اینکه زیست فرهنگی بدون سازگاری فرهنگی در جامعه شکل نمی گیرد، افزود: برای دستیابی به سازگاری فرهنگی، تحمل فرهنگی نیاز است و از طرفی نقطه دوم رسیدن به این هدف، تنوع و تکثر فرهنگی است چرا که در این کشور مجموعه ای از اقوام و خرده فرهنگها و سلایق فکری وجود دارد.

صالحی امیری با بیان اینکه زیست فرهنگی در فضای تنوع فرهنگی شکل می گیرد، اظهار کرد: از دیگر نقطه های این عزیمت امنیت فرهنگی است که اگر نباشد خلاقیت و پویایی شکل نمی گیرد.

وی با بیان اینکه جامعه به عنوان یک موجود ایستا نیست، تصریح کرد: ما باید برای انسانها برنامه ریزی کنیم چرا که جامعه ما مرده نیست و عقلانیت فرهنگی اقتضا می کند که جوان درک شود و شادابی و نشاط را افزایش دهیم.

صالحی امیری در بخش دیگری از سخنان خود هدف از سفر به مشهد را ارزیابی عملکرد و دستاوردهای سفر ریاست جمهوری و پیگیری موارد مربوط به این سفر عنوان کرد و اظهار داشت: خوشبختانه با گزارشی که ارائه شده به نظر می‌رسد شرایط فرهنگی هنری خراسان در نقطه مطلوبی قرار دارد اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله دارد.

وی با اشاره به اینکه سیاست دولت مبتنی بر اندیشه فرهنگی با توان تاریخی با محوریت اعتدال، عقلانیت، عدالت و دیانت است، تصریح کرد: این سیاست چهارگانه دولت برای عملی شدن گفتمان فرهنگی با محوریت توان فرهنگی کشور است.

مشاور رییس جمهور با اشاره به اینکه دولت یک ضلع جامعه را تشکیل می‌دهد بیان کرد: نباید همه مطالبات را از دولت انتظار داشت چرا که مردم متولی فرهنگ هستند و دولت موظف به هدایت مردم به سمت فعالیت‌های فرهنگی است.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه فرهنگ به معنای باورها، اندیشه، اخلاق، فضیلت، انسانیت، همگرایی و سازگاری است، اضافه کرد: عرصه فرهنگ مانند عمران یا تجارت نیست که نیازمند راهکارهای مبتنی بر عمل باشد بلکه فرهنگ مبتنی بر فکر، اندیشه و باورها است.

وی افزود: خوشبختانه در خراسان رضوی با توجه به فرهنگی بودن استاندار این استان، زبان گفت‌وگو با دولت وجود دارد اما مشکل اصلی در جامعه ما نبود همزبانی است بنابراین دولت تلاش می‌کند در کنار ایجاد فضایی برای زبان گفت‌وگو، فهم مشترک و همزبانی را نیز ایجاد کند.

رییس مرکز اسناد و کتابخانه‌های کشور، خراسان را نگین درخشان فرهنگ ایران و اسلام برشمرد و گفت: مهم ترین نیاز جامعه در حال حاضر زیست فرهنگی است.

وی تاکید کرد: تحمل و مدارا در گفت‌وگوی فرهنگی برای دستیابی به سازگاری فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که باید بپذیریم هنرمندان و نخبگان هر منطقه نیز حق گفتن دارند.

صالحی امیری با ابراز خرسندی نسبت به اینکه در کشور ما مجموعه‌ای از تفکر وجود دارد، اظهار کرد: وجود مجموعه‌ای از اندیشه‌های و سلایق فکری می‌تواند به تقویت و حفظ زبان مشترک کمک کند.

صالحی امیری عرصه فرهنگ را نیازمند تولید نشاط برشمرد و گفت: ابتدا باید نشاط درونی در افراد ایجاد شود تا آنها رضایت کافی از میزان نشاط را داشته باشند و در مرحله بعد نشاط بیرونی به عنوان مرحله مهم توسعه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: انسجام فرهنگی پذیرفتن شرکت در یک مسیر و شنیدن نظرات هنرمندان و فرهیختگان است بنابراین وظیفه دولت در رسیدن به زیست فرهنگی هدایت مردم به سمت فرهنگ است.

مشاور رییس جمهور اظهار کرد: ما بر این باور هستیم که در عرصه فرهنگی برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، عرصه فرهنگی با اعداد و ارقام سر و کار ندارد.

وی با بیان اینکه فرهنگ ساختمان نیست، تصریح کرد: وظیفه ما سالم سازی و هدایت فرهنگی است و باید هدایتگر بود نه اینکه فقط مداخله کرد چرا که فرهنگ به معنای توسعه فضیلت و اخلاق است./201/934/ب1

ارسال نظرات