۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۴۵۵۸۷۶
معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین:

فقدان برنامه‌ریزی مدون در حوزه، ناکارآمدی طرح تحول را به همراه خواهد داشت

معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین با اشاره به موانع پیش روی اجرای طرح تحول، گفت: مهم‌ترین مانع، فقدان برنامه‌ریزی مدون از جانب مسؤولان و مدیران نهادهای حوزوی است که این امر موجب شده اجرای این طرح به تأخیر بیفتد.
احسان کریمیانها

حجت الاسلام احسان کریمیان‌، معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مطالبات رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه، گفت: مطالبات رهبری در این دیدار از ضروریات نهادهای حوزوی است که شایسته است مسؤولان امر در تحقق این امور تلاش مضاعفی داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تدوین طرح تحول و تشکیل مرکز مطالعات راهبردی از ضروریات نهادهای حوزوی است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب نه تنها در این دیدار بلکه در دیدارهای مختلفی که با اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه داشتند بر ضرورت تشکیل چنین طرحی تأکید داشتند چرا که وجود چنین طرحی برای حوزه‌های علمیه، آنها را از نظر علمی و به روز بودن غنی و پربار می‌کند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین در ادامه با اشاره به موانع پیش روی اجرای طرح تحول، اظهار کرد: مهم‌ترین مانع فقدان برنامه‌ریزی مدون از جانب مسؤولان و مدیران نهادهای حوزوی است که این امر موجب شده است اجرای این طرح به تاخیر بیفتد، آنچه که امروز جامعه علمی با آن مواجه است ناکارآمدی در تدوین برنامه‌ای است که بتواند تمام ابعاد این طرح را در بر گیرد.

حجت الاسلام کریمیان با بیان اینکه نهادهای حوزوی باید برای اجرای دقیق این طرح در ابتدا افق‌های اعتقادی خود را ترسیم کنند، ابراز کرد: می‌توان با یک چشم انداز متعالی و افق روشن سیمای مدونی را ترسیم کرد، اگر حوزه دست از تکرار و دانشگاه دست از ترجمه بردارد راه برای شروع تحول باز می‌شود در غیر این صورت نمی‌توانیم تحول پویایی داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مدیریت جدید حوزه با نگاه نوین خود راه را هر چه بیشتر برای تحول باز خواهد کرد، تصریح کرد: آیت الله اعرافی به عنوان مدیریت جدید حوزه با نگاه نوین و پویش جدیدی که در ادغام علوم جدید و قدیم دارد موجب شده است که طرح تحول به سرعت جای خود را باز کند، عملکرد وی موجب شده است که روحیه و انگیزه جدیدی در میان افراد ایجاد شود که این امر خود یکی از ضروریات است.

حجت الاسلام کریمیان در ادامه تأکید رهبری را در تأسیس مرکز مطالعاتی متشکل از نخبگان و فرزانگان، امری شایسته و تحسین برانگیز دانست و عنوان کرد: از فرزانگان و نخبه‌ها در جامعه نباید غافل شد، ما همواره بزرگانی با چهره‌های درخشان داشته‌ایم که از حوزه‌های علمیه خارج شدند و توانسته‌اند در این زمینه مؤثر و سازنده باشند، زیرا این افراد همواره می‌توانند دستاوردهای علمی جدیدی را در اختیار نهادهای حوزوی قرار دهند.

وی در پایان گفت: نقش حوزه‌های علمیه در ساختار حکومت نقش پدر است، برای خانواده جایگاه پدری هم جایگاه حمایت است و هم جایگاه تذکر دین به عنوان یک منبع اصیل در این میان نقش بارزی را ایفا می کند انسان در هر قانونی که بگردد ناچار است به دین مراجعه کند، چون حوزه‌های علمیه به شدت با حکومت گره خورده و جدایی حکومت و مفاهیم دینی از یکدیگر به منزله ناکام ماندن حوزه از اهداف خود است و موجب به هدف نرسیدن خواهد شد./873/302/ب2

ارسال نظرات