۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۴۵۵۹۷۴
حجت الاسلام نعیمیان در گفت وگو با رسا:

فعالیت های اماکن دینی را نمی توان محدود به کارهای فردی و غیر سیاسی کرد

استاد حوزه علمیه با انتقاد از برخی شبهه پراکنی ها درباره فعالیت های حرم های مطهر گفت: شاید کسانی که زخم خورده انقلاب باشند یا دست کم از بصیرت مناسب برخوردار نیستند و در چارچوب ارزش های جناحی و جریان های انحرافی و شبه انقلابی فعالیت می کنند تمایل داشته باشند که محافل دینی را به مباحث خاصی بکشاند یا حداقل دست و پای آن ها را بسته و کار ویژه های آن را تقلیل دهند.
حجت‌الاسلام والمسلمین نعیمیان

حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به طرح شبهه برخی افراد که حرم های مطهر باید خالی از مباحث سیاسی و نماز جمعه باشد، گفت: مسائل مهم درباره مدیریت فرهنگ و سیاست و به صورت کلی مهندسی بصیرت عمومی را می توان از مسائل مهم در جامعه دینی تلقی کرد.

وی افزود: جامعه دینی از بخش های گوناگونی تشکیل شده که هر یک از فعالان و بازیگران آن نقش ها و سهمی در فرهنگ سازی و بصیرت آفرینی دارند؛ بنابراین می توانیم اماکن، نهادها و مؤسسات گوناگون را از این منظر مورد توجه قرار دهیم یعنی برای هر کدام از نهادهای جامعه می توان کار ویژه هایی را تعریف کرد که طراحی آنها می بایست بر اساس مصلحت جامعه اسلامی باشد.

کار ویژه های مختلف محافل مذهبی

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که هر یک از محافل های گوناگون از ظرفیت های مختلفی برخوردار هستند و انتظارات مختلفی در جامعه وجود دارد، اظهار داشت: یکی از موارد مهم محافل مذهبی و دینی است، این محافل را نمی توان بر یک حیطه محدود دانست بلکه کار ویژه های عمده ای باید از آنها انتظار داشته باشیم.

وی ادامه داد: قطعا مباحث مربوط به تبیین، تحلیل و ترویج آموزه های دینی و تحریک شور و شعور جامعه دینی در این محافل شکل می گیرد، حال آیا می توان این محافل و اماکن مقدس را تنها محدود به یک کار ویژه کرد؟ طبیعتا این موضوع می تواند مورد انکار قرار گیرد چرا که اساسا آموزه های دینی آموزه های محدودی نیستند.

حجت الاسلام نعیمیان با بیان این که آموزه های دینی در خدمت هدایت جامعه قرار می گیرد، ابراز داشت: همانگونه که مسجد در تأسیس اولیه آن محدود به برگزاری نماز، عبادت و سخن گفتن با خدا نبوده و خداوند متعال اساس تقوا و اخلاص را به صورت چندگانه و چند بعدی تعریف کردند و در طول تاریخ اسلام به همین گونه شکل گرفته است.

جریان های انحرافی و زخم خوردگان از انقلاب می خواهند مسیر محافل دینی را تغییر دهند

وی عنوان کرد: همه حکومت های جائر تلاش کردند که از این محافل و نقش آفرینان در آن بهترین استفاده را برای پذیرش فرهنگ استبداد و حمایت از این حکام داشته باشند، اگر پیش فرض ما این است که در جامعه دینی حکومت دینی بر اساس تقوا تأسیس شده است (و جامعه ایرانی ما به پیشتازی امام راحل این راه را دنبال کردند و به وسیله خلف صالح ایشان راه ادامه پیدا کرده است) هم از محافلی که از طریق نظام سیاسی دینی تأسیس شده اند این انتظار می رود و هم محافلی که به صورت مردمی شکل گرفتند و فعالیت ها بر اساس بصیرت دینی و سیاسی است باید تمام کار ویژه های این محافل در زمینه بصیرت دینی و سیاسی پیگیری شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد این نقش ها را تضعیف کند طبیعتا از منظر خاصی به موضوع نگاه می کند، آیا اگر این محافل در دست آنها بود به دنبال این نبودند که نقش های دیگری تعریف کنند و جامعه را بر اساس ارزش های دیگری پیش ببرند؟ طبیعتا این امر از آنها انتظار می رفت.

وی اضافه کرد: مثلا در فتنه 88 کسانی تمایل داشتند مسیر جامعه را به سمت دیگری ببرند و خوش بینی به کدخدا را ترویج دهند؛ آیا آنها از محافل دینی بهترین استفاده را نمی بردند، همه گروه های فعال در جامعه دوست دارند از نهادهای مقدس بهترین استفاده را بکنند، طبیعی است مردم مشتاقی که خواستار پاسداشت ارزش های دینی هستند و حکومت دینی را متکی به آرای مردم و ارزش های اسلامی می دانند قطعا حمایت و صیانت می کنند که می تواند در قالب های گوناگونی باشد که می تواند در عرصه امر به معروف و نهی از منکر مسؤولان شکل گیرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که فعال بودن محافل دینی بدان معنا نیست که چشم و گوش بسته بخواهند همه عملکردهای دولت های گوناگون را بپذیرند و مروج آنها باشند، گفت: نخیر، در الگوی نظامی دینی و مدنیت ولایی همه آحاد جامعه نقش آفرین هستند و مشارکت آنها بر اساس مسؤولیت های فراگیر قرار داده شده بر روی دوش آنها است.

وی افزود: نمی توان انتظار داشت که آحاد جامعه دینی که در اماکن دینی نقش آفرین هستند و محافل دینی را محدود به یک سری از فعالیت های دینی معدود، فردی یا جمعی غیر سیاسی کرد، کسانی که چنین ایده ای را پرورش می دهند باید شناسایی شوند که برآمده از گفتمان و جریان های خاصی هستند.

اگر کسی نقدی بر عملکرد محافل دینی دارد باید پایه و دغدغه اصلی او مشخص باشد

حجت الاسلام نعیمیان با بیان این که اگر کسی نقدی بر عملکرد محافل دینی دارد باید پایه و دغدغه اصلی او مشخص شود، اظهار داشت: بدون این مسأله نمی توانیم به تحلیل چنین دیدگاه هایی که به دنبال تقلیل عملکردها و کارویژه های اماکن دینی هستند بپردازیم؛ هر سخن و تحلیلی باید در چارچوب آموزه های دینی و در راستای تقویت بصیرت دینی جامعه باشد.

وی ادامه داد: اگر محافل بومی اساسی ترین مسائل سیاسی دنیای اسلام، منطقه و جمهوری اسلامی را مد نظر قرار ندهند و به تحلیل و تبیین آن نپردازند در واقع در خدمت نقشه استکبار جهانی برای جامعه اسلامی هستند، این سبب می شود ناخواسته در دامی بیفتیم که به نظام جمهوری اسلامی لطمه وارد می کند.

حجت الاسلام نعیمیان اضافه کرد: شاید کسانی که زخم خورده انقلاب باشند یا دست کم از بصیرت مناسب برخوردار نیستند و در چارچوب ارزش های جناحی و جریان های انحرافی و شبه انقلابی فعالیت می کنند تمایل داشته باشند که محافل دینی را به مباحث خاصی بکشاند یا حداقل دست و پای آنها را بسته و کار ویژه های آن را تقلیل دهند./1323/ت301/ج

ارسال نظرات