۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۴۵۶۵۲۱
پیشنهاد به آیت الله اعرافی(4)

بازبینی سرفصل‌های آموزشی حوزه/ تربیت مربیان توانمند در عرصه کودک و نوجوان

استادان، فضلا و طلاب در راستای دستیابی به تحول‌ مطلوب و همه جانبه پیشنهادات خود را به آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور اعلام کردند.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با تغییر و تحول در مدیریت کلان حوزه‌های علمیه سراسر کشور و انتخاب آیت‌الله اعرافی از سوی شورای عالی حوزه، حرکت جدید و جدی از سوی طرفداران تحول حوزه در قالب‌های مصاحبه، نامه به آیت‌الله اعرافی، جلسات نقد و بررسی، نشست‌های تحولی در قم شکل گرفته است.

چندی پیش کانال تلگرامی«پیشنهاد به آیت‌الله اعرافی» در اقدامی از فضلا، استادان و تأثیرگذاران تبلیغی و فرهنگی خواسته نظرات خود را درباره کیفیت تحول در حوزه علمیه مطرح کنند؛ خبرگزاری رسا پس از جمع‌آوری نظرات و فصل‌بندی و روان‌نویسی آن، اقدام به انتشار برخی نظرات کرده است.

قرار است اصل متن پیشنهادات به مدیر جدید حوزه علمیه در قالب کتابچه‌ای به آیت‌الله اعرافی تقدیم شود.

بخش چهارم پیشنهادات به شرح زیر است؛ در این بخش پیشنهادات آموزشی برخی از فضلای حوزه علمیه قم دسته‌بندی شده است.

بازنویسی متون درسی

روان‌نویسی و بروز کردن متون درسی حوزه‌های علمیه به صورتی که اساتید و طلاب بیشتر اوقات خود را صرف فهم متون دشوار کتب در‌سی نکنند.

ایجاد رشته‌های تخصصی در هسته حوزه علمیه

ایجاد رشته‌های تخصصی به صورتی که طلاب قادر به انتخاب رشته مورد علاقه خود باشند چرا که در این صورت طلاب دیگر وقت خود را در رشته‌ای که در آن مستعد نیستند صرف نخواهند کرد.

خروج از نمره محوری و پرداختن به اخلاق محوری

روال آموزشی حوزه‌های علمیه فاقد اخلاق، تربیت اسلامی و پژوهش هستند لذا بایسته است حوزه از نمره محوری به اخلاق محوری سوق داده شود.

حشر و نشر نخبگان و خلاقان با طلاب

 حوزه‌های علمیه برای تدریس کتاب‌ها از طلاب نخبه و خلاق استفاده کنند به گونه‌ای که در ضمن تدریس همواره به حشر و نشر با طلاب ملزم شوند.

برنامه‌ریزی در راستای ایجاد سواد رسانه‌ای

حوزه عملیه به اهمیت و جایگاه رسانه توجه بیشتری داشته باشد و در این راستا برنامه‌ریزی کرده و در بدنه‌ تحصیلی حوزه به منظور تقویت و تأمین نیازمندی‌های مهم این بخش کوشا باشد.

 برای مثال نخبگان حوزوی به رسانه‌هایی هچون شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی و سیستم‌های خبری توجه جدی داشته باشند متاسفانه بدلیل آشنایی ضعیف طلاب و نخبگان نسبت به رسانه، این مقوله مغفول واقع شده است از این رو توجه به آموزش زبان‌های خارجی و پرداختن به موضوعاتی همچون سواد رسانه‌ای و مقوله‌های فقه حکومتی از سوی معاونت‌های آموزش و پژوهش ضروری است.

آموزش‌‌های لازم برای تبلیغ بین‌المللی

آموزش‌های لازم جهت آشنایی طلاب با تبلیغ تخصصی بین‌المللی انجام شود تا زمینه‌ای برای تبلیغ بهتر در خارج از کشور محیا شود.

ترمیم سرفصل‌های آموزشی

سرفصل‌های آموزشی بر اساس معیار‌هایی که رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید تعیین کرده‌اند توسعه و ترمیم شود.

تربیت مربیان توانمند در زمینه کودک و نوجوان

مربیان آزموده و توانمند در راستای ارایه حقایق اسلامی بر قشر کودک و نوجوان تربیت شود.

نگارش مجدد برخی کتاب‌های حوزوی

کتاب جواهر با گرایش فردی، جمعی و اجتماعی نگاشته شود اما حوزه علمیه برای تهیه این کتاب نیازمند تشکیل کارگروه است چرا که نگارش چنین کتابی کار یک فرد نیست.

صد‌ها رشته در علوم دینی، اسلامی، اجتماعی و انسانی وجود دارد که حوزه علمیه می‌تواند با پرداختن و آموزش تخصصی آن به دانش‌پژوهان در صدد پاسخ و تحلیل دینی قوانین کشور به دنیای اسلام باشد.

ایجاد رشته‌های متنوع علوم دینی در حوزه علمیه/ لزوم نظارت بر رشته‌های علوم دینی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود

حدود هزار و 900 رشته علمی در سطوح مختلف در دانشگاه وجود دارد اما حوزه علمیه پس از ده یا دوازده سال، حدود 40 رشته تخصصی در اختیار طلاب قرار می‌دهد این درحالی است که امروزه در دانشگاه‌ها 134 رشته علوم دینی ایجاد شده است که 52 رشته آن مربوط به دکتری می‌شود و غالب دانشجویان آن نیز طلاب هستند از این رو با توجه به استقبال طلاب از این رشته‌ها لازم است رشته‌های دینی متنوع در حوزه علمیه ایجاد شود.

در گروه علوم انسانی و گروه علوم اجتماعی دانشگاه‌ها به ترتیب 422 و 240 رشته وجود دارد و دانشجویان در حال فراگیری این علوم هستند، به نظر می‌رسد ورود حوزه علمیه از نظر علمی و عملی در این عرصه ضروری است. /878/ت300/س

ادامه دارد... .

اکتای بهمنی
ارسال نظرات