۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۰
کد خبر: ۴۵۶۸۳۰
حجت الاسلام واعظی تأکید کرد؛

ضرورت استفاده از ابزار هنری برای انتقال مفاهیم دینی

رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم با تأکید بر استفاده از فضاهای جدید و ابزار هنر برای انتقال مفاهیم دینی، گفت: ظرفیت خوبی در حوزه وجود دارد که می توان برای امر ترویج و تبلیغ دین استفاده کرد.
حجت الاسلام واعظی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم شنبه در دیدار اعضای شورای سیاستگذاری همایش کتاب آرایی دینی با حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: بنده از همان سال نخست تصدی مسؤولیت دفتر تبلیغات اسلامی به این فکر افتادم با توجه به ظرفیت بالا و این که در حوزه طی سال های طولانی آموزش بخش های مختلف هنری از سوی دفتر تبلیغات و برخی نهادهای دیگر به دست آورده احساس شد که ظرفیت خوبی در حوزه وجود دارد که می توان برای امر ترویج و تبلیغ دین استفاده کرد.

وی افزود: به صورت کلی باید از فضاهای جدید و ابزار هنر برای انتقال مفاهیم دینی استفاده شود، این کار را در قالب اصلی پیگیری کرده و مرکز فرهنگی هنری تأسیس کردیم، در این مرکز اساتید و فعالان عرصه هنری تجمیع شدند و انجمن های ادبی و هنری راه اندازی کردیم.

رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم با بیان این که انجمن هایی تأسیس کردیم که در شأن حوزه و روحانیت باشد، اظهار داشت: در حوزه سینما عمده توجه ما روی فیلمنامه نویسی و نقد فیلم یا بحث های مربوط به فلسفه هنر است،

وی ادامه داد: در حوزه های گوناگون انجمن های ادبی و هنری تشکیل شد که سبب تجمیع استعدادها در حوزه علمیه شد، هر سال سعی کردیم که به یک یا دو حوزه هنری  در قالب جشنواره های گوناگون اشراق بپردازیم تا  استعدادها در قم و شهرستان ها بروز کند و افراد آثار خود را ارسال کنند.

حجت الاسلام واعظی با بیان این که جشنواره های گوناگونی در  زمینه شعر و فیلم به ویژه فیلم کوتاه و مستند برگزار شده است، ابراز داشت: یکی از جشنواره هایی که برگزار شد جشنواره هنر و تبلیغ بود که دو سال پیش برگزار شد.

وی عنوان کرد: این جشنواره دومین جشنواره هنر و تبلیغ به شمار می رود که بیشتر تمرکز بر کتاب آرایی دینی وجود دارد، این جشنواره دو بخش اصلی دارد که شامل بخش پژوهشی و ارائه آثار می شود، در زمینه پژوهشی محورهای گوناگونی فراخوان شده و مقالاتی آمده است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در حوزه آثار به عرصه های گوناگون از کتابت و جلدسازی قرآن کریم تا طرح روی جلد و طراحی کتاب پرداخته شده است، هدف این بوده که توجهات به تأثیرات اینگونه هنرورزی ها در عرصه کتاب جلب شود.

وی اضافه کرد: باید جاذبه ایجاد کرد تا اقشار گوناگون رو به سوی کتب مذهبی بیاورند، معمولا کتب مذهبی این گونه هستند که از این هنرها کمتر بهره می گیرند در حالی که برای جذب کسانی که شاید انگیزه زیادی برای خواندن برخی کتاب ها نداشته باشند همین زیبایی های هنری سبب جذب می شود.

حجت الاسلام واعظی با بیان این که این عطف توجه برای نخستین بار است که به صورت جامع انجام می گیرد، گفت: خوشبختانه وقتی نهادهای دیگر همانند آستان قدس، ارشاد و کتابخانه ملی وقتی متوجه شدند ارشاد چنین فعالیتی را انجام می دهد در کار مشارکت کردند.

وی افزود: سعی می کنیم که  آثار برگزیده در این عرصه ها طی نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گیرد، آثار برگزیده به ویژه مسائلی که مربوط به طرح جلد می شود اگر بتوانیم به چاپ می رسانیم تا مبدأ الهام برای کسانی شود که در سراسر کشور می خواهند برای کتب دینی طراحی جلد و کتاب آرایی کنند./1323/پ202/ی

ارسال نظرات