۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۴۵۶۸۴۶
معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان:

بصیرت انسان را از نفاق و دشمن گرایی مصون می دارد

معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه منظور از بصیرت آگاهی و درک درونی است، گفت: فرد بصیر در حوادث اجتماعی دچار اختلاف، نفاق، وسوسه و رفتن به سمت دشمن نمی شود.
حجت الاسلام والمسلمین محمد فردوسی پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد فردوسی پور، معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان، شنبه شب در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با اشاره عوامل غفلت و آثار آن در زندگی اظهار کرد: بصیرت و آگاهی انسان نسبت به خودش، محیط پیرامونش، آینده و گذشته اش موجب موفقیت بیشتر در رسیدن به هدف است.

وی با بیان اینکه منظور از بصیرت آگاهی و درک درونی است، به غفلت کسانی که در لشکر عمر سعد مقابل امام حسین(ع) قرار گرفتند، اشاره کرد و افزود: حرّ بن ریاحی تا لحظات پایانی متحیر بود که حق با امام حسین(ع) یا با یزید است، این تلأطم درونی است که نتیجه اش یاری سیدالشهدا(ع) می شود.

حجت الاسلام فردوسی پور بیان کرد: خیلی از گرفتاری های امروز ما در اجتماع بر اثر غفلت و ناآگاهی است، بنابراین باید به سمت بصیرت افزایی حرکت کنیم، زیرا فرد بصیر در حوادث اجتماعی دچار اختلاف، نفاق، وسوسه و رفتن به سمت دشمن نمی شود.

عوامل غفلت

سخنران حرم مطهر رضوی بیان کرد: نبی مکرم اسلام(ص) در حدیثی سهو، لهو و لعب، نسیان را عوامل غفلت معرفی می کند؛ سهو به معنی عدم توجه به اموری است که باید به آن توجه داشت اما نسیان به معنای فراموش کردن چیزی است که از قبل می دانیم.

وی افزود: یکی از راه های درمان غفلت رفتن به قبرستان است که روزی ما هم به آنجا منتقل می شویم که اگر انسان واقعا متوجه این موضوع باشد، غافل نمی شود.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: تدبر در قرآن نیز جهل را از انسان دور می کند بنا به همین علت توصیه می شد به خواندن قرآن بدون توجه و تأمل اکتفا نکنید، خداوند در آیات قرآن نکاتی را مطرح می کند برای قلبی که آگاه، بینا و بصیر باشد، آیات قرآن برای فرد دانا و آگاه تلنگری در مسیر زندگی است که باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.

وی با بیان اینکه موفقیت و امنیت امروز نظام حاصل بصیرت و آگاهی است، عنوان کرد: جوانانی که در هشت سال دفاع مقدس آگاهانه جنگیدند و مانع نفوذ دشمن شدند، همچنین جوانان آگاه و بصیری که امروز خارج از مرز از حریم پیامبر(ص) دفاع و حفاظت می کنند، زمینه ساز امنیت و آرامش در این سرزمین شده اند.

عواقب غفلت

حجت الاسلام فردوسی پور در ادامه سخنان خود قساوت قلب، فساد در عمل، داشتن زندگی سخت دنیوی، کوردلی و ندیدن حقایق در قیامت را از عواقب شوم غفلت برشمرد.

وی تصریح کرد: فرد قسی القلب از آنجا که دلش مانند سنگ سخت سفت شده است به سمت کمک و یاری دیگری پیش نمی رود چه بسا سعی در از بین بردن هم نوع خود داشته باشد، مانند گروه های تکفیری که با قساوت قلب تمام از شیرخوار تا بزرگسال را به آسانی سر می برند.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان عنوان کرد: فساد در عمل از دیگر آثار غفلت است که انسان را خدای متعال دور می کند و سبب می شود انگیزه و نشاط لازم را در عبادت نداشته باشد همچنین هلاکت انسان چه از نظر جسمی و چه از نظر روحانی از عواقب شوم غفلت است./1308/201/ب2

ارسال نظرات