۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۴۵۷۱۲۴
آیت الله علم الهدی خواستار شد؛

لزوم بازنگری در دروس حوزه متناسب با نیازهای نظام

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: اگر حوزه بتواند حکومت را تغذیه کند، حکومت پابرجا می ماند، در غیر این صورت نظام و انقلاب ساقط می شود و دیگر حوزه ای هم باقی نخواهد ماند از همین رو باید در برنامه های درسی حوزه، تغذیه نظام را بیشتر مدنظر داشته باشیم.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در ابتدای جلسه درس خارج فقه خود که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، به دیدار اخیر برخی از اعضای شوراهای عالی حوزه علمیه با رهبر معظم انقلاب اشاره و اظهار کرد: دو نکته در فرمایشات رهبری وجود داشت که نسبت به سایر مطالب راهبردی تر بود، رهبری درباره لزوم تحول حوزه سخنان فراوانی داشته اند.

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که تفاسیر گوناگونی از بیانات گذشته رهبر معظم انقلاب درباره تحول حوزه علمیه وجود داشت، سخنان اخیر ایشان را مبین تفسیر صحیح از بیانات گذشته برشمرد و افزود: نظر مبارک رهبر معظم انقلاب درباره تحول حوزه یک نظر جامع الاطراف است. سخنان ایشان در دیدار اخیر نشان می دهد که نظرشان افزون بر تحول تشکیلاتی، درباره موضوعات درسی هم صدق می کند.

وی تصریح کرد: رهبری فرمودند «حوزه علمیه از نظام اسلامی انفکاک ناپذیر است.» بعضی ها فکر می کنند تنها حکومت اسلامی متکی به حوزه علمیه است و حوزه متکی به حکومت نیست چرا که قرن ها پیش از حکومت ولایی امروز، حوزه داشته ایم. این فکر اشتباه است. اگر روزی خدای ناکرده این نظام به هم بخورد، اینطور نیست که خیال کنید ما می توانیم کارهای حوزوی را ادامه دهیم. استکبار در آن شرایط یک نمونه از حوزه را باقی نخواهد گذاشت.

آیت الله علم الهدی توجه به تغذیه نظام اسلامی را لازمه تحول صحیح در حوزه علمیه دانست و ادامه داد: اگر حوزه بتواند حکومت را تغذیه کند، حکومت پابرجا می ماند. در غیر اینصورت نظام و انقلاب ساقط می شود و دیگر حوزه ای هم باقی نخواهد ماند. از همین رو باید در برنامه های درسی حوزه، تغذیه نظام را بیشتر مدنظر داشته باشیم. رهبری روی این نکته تصریح هم فرموده اند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی «ترویج مطالعه به ویژه در زمینه سیر تاریخ علوم حوزه» را نکته دیگر مدنظر رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر برشمرد و گفت: ایشان اصرار دارند که سیر تاریخی علوم حوزه روشن باشد. این که ما شروع به خواندن فقه کنیم و فقط بخواهیم کیفیت استخراج حکم الهی را مورد توجه قرار دهیم، کافی نیست. باید ببینیم دیگران در سیر تاریخی این نوع اجتهاد و استنباط به چه شکل بوده اند.

وی در پایان اظهار کرد: امروز مسأله سیر تحقیقات مسائل در مطالعات علمی دنیا رایج است و ابتدا سیر تحقیقاتی مسأله را بررسی می کنند تا نظرات دیگران را بدانند و نحوه پیشروی خود را تشخیص دهند. ما هم در بررسی سیر مطالعات و تحقیقات فقهای بزرگوار نسبت به مسأله ولایت فقیه، با تکیه بر همین راهبرد حرکت می‌کنیم./201/820/ب1

ارسال نظرات