۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۴۵۸۸۲۳
معاون امور طلاب حوزه علمیه تهران تشریح کرد؛

جزئیات ارائه خدمات به طلاب و دانش آموختگان

حجت‌الاسلام مهدوی‌خواه با بیان این که خدمت به سربازان حضرت ولی‌عصر(عج) اجر بسیار مضاعف دارد، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های معاونت امور طلاب حوزه علمیه استان تهران پرداخت و گفت: این معاونت، دارای بخش‌های مختلفی از جمله امور طلاب، امور مشمولان و دانش آموختگان حوزوی است.
نقی مهدویخواه

حجت‌الاسلام مهدوی‌خواه، معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تشریح گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات این معاونت پرداخت و اظهار داشت: حوزه علمیه قم و دیگر حوزه‌های علمیه از جمله حوزه علمیه تهران امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، با هدایت و پشتیبانی روحانیت معظم و مراجع عظام تقلید، عنایت خاص رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» و با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری شورای عالی حوزه، به مرکزی علمی و جهانی تبدیل شده است.

وی افزود: با توجه به وجود فضلای برجسته در حوزه، با توانمندی‌ها و تخصص‌های گوناگون و نیاز گسترده نهادها و مراکز حوزوی و غیرحوزوی به نیروهای کارآمد همانند؛ مدیر، استاد، محقّق، مبلّغ و... ضرورت وجود مرکزی همچون معاونت امور طلاب؛ برای شناسایی، ساماندهی و جذب دانش آموختگان حوزوی، را در راستای تحقق مفاد آیه نفر و عملی کردن مطالبات مقام معظم رهبری «مدظلّه‌العالی» بیش از پیش نمایان می‌سازد.

عاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه استان تهران با اشاره به وظایف این معاونت در ارائه خدمات به طلاب، یادآور شد: این معاونت در حقیقت عهده دار مسائل معیشتی، رفاهی، تفریحی، زیارتی، شهریه، نظام وظیفه و برخی خدمات دیگر برای طلاب می‌باشد و از آنجا که در مسائل و موارد مختلفی با طلاب و روحانیان مواجه هستیم، خدمات خوبی را در این راستا به آنها ارائه داده‌ایم و هدف همه دوستانی که در معاونت امور طلاب حضور دارند این است که همه تسهیلات در نظر گرفته شده در دسترس همه اساتید و طلاب استان قرار بگیرد و از آن بهرمند شوند.

حجت‌الاسلام مهدوی‌خواه به ارائه گزارشی از فعالیت های اداره مشمولین این معاونت اشاره کرد و افزود: برخی امور مثل پذیرش طلاب و بررسی وضعیت نظام وظیفه آن‌ها از جمله مواردی هستند که از ابتدای سال تحصیلی، کارهای مربوط به آن انجام می‌شود و کارشناسان ما به این امر رسیدگی می‌کنند و داوطلب را از لحاظ معافیت تحصیلی مورد ارزیابی قرار می‌دهند و چنانچه فردی شرایط لازم را داشت با اعطای معافیت تحصیلی در حوزه پذیرش می‌شود و اگر کسی هم مشکلی در این باره داشته باشد تا جایی که امکان داشته باشد او را راهنمایی و طبق ضوابط نظام وظیفه به مشکل او رسیدگی می‌شود و این موضوع از اهم کارهای این معاونت می‌باشد.

وی اضافه کرد: همچنین بحث خروج طلاب و مبلغان از کشور و ورود آن‌ها، یکی دیگر از کارهای این معاونت است و در طول سال تحصیلی و همه روزه این خدمات به همه اساتید و طلاب ارائه می‌شود.

معاون امور طلاب حوزه علمیه تهران با بیان اینکه امور مربوط به شهریه از دیگر وظایف این معاونت است، اظهار داشت: بحث «شهریه» نیز از مواردی است که به صورت مسمتر و روزانه برای طلاب جدیدالورود، اساتید، طلاب، روحانیان و مبلغان پیگیری می‌شود و چنانچه طلبه‌ای نسبت به دریافت شهریه مشکلی داشته باشد همکاران ما به بررسی آن پرداخته و بعد از تکمیل مدارک، طلبه می‌تواند از خدمات شهریه رهبر معظم انقلاب بهرمند شود.

وی ادامه داد: برگزاری نشست‌هایی با موضوع «بهداشت فردی و اجتماعی» برای اساتید و طلاب مدارس علمیه از دیگر برنامه‌هایی است که در تدارک انجام آن هستیم. از این رو با سه دانشگاه یعنی دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و ایران مکاتبه و درخواست همکاری کرده‌ایم، و دوستان عزیز ما در این سه دانشگاه با کمال فروتنی و محبت آمادگی‌شان را برای همکاری با حوزه علمیه تهران اعلام کردند. از این رو تدابیری برای برگزاری نشست‌های آموزشی با موضوع بهداشت در مدارس علمیه اندیشیده شد و در آینده شاهد برگزاری آن‌ها خواهیم بود و امیدواریم در این زمینه نیز بتوانیم خدماتی را برای طلاب عزیز ارائه بدهیم.

حجت‌الاسلام مهدوی‌خواه افزود: همچنین در بخش بهداشت و درمان، در صدد هستیم نشست‌هایی با هدف آموزش «طب سنتی» برای اساتید و طلاب برگزاری کنیم، و به نوعی این نوع طب را رواج دهیم و طلاب را نسبت به جایگاه طب اسلامی آگاه کرده، تا زمینه‌های بهرمندی از آن را برای خود و خانواده‌شان فراهم کنند.

وی با بیان اینکه موضوع «سلامت» از جمله کارهایی است که به صورت فصلی برای اساتید، طلاب و داوطلبان ورود به حوزه انجام می‌شود، گفت: «تست سلامت» از جمله اقدماتی است که در روند پذیرش طلاب جدیدالورود و با همکاری مرکز خدمات انجام می‌پذیرد، تست سلامت و روانشناسی طلاب جدیدالورود در ابتدای هر سال‌تحصیلی انجام می‌گیرد و داوطلبان از نظر سلامت جسمی و روحی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

معاون امور طلاب حوزه علمیه تهران به ارائه خدمات حقوقی به طلاب اشاره کرد و ادامه داد: بحث «مشاوره حقوقی» از دیگر خدمات جدیدی است که از اردیبهشت امسال برای طلاب ارائه می‌شود و همکاران ما که در عرصه وکالت و قضاوت حضور دارند، در زمینه‌های حقوقی، قضایی و سایر مشکلات احتمالی که ممکن است برای اساتید و طلاب پیش بیاید، به آن‌ها مشاوره داده و راهنمایی می‌کنند.

وی با اشاره به طرح «سرباز طلبه» و استقبال طلاب از این طرح، تصریح کرد: طرح «سرباز طلبه» از دیگر مواردی است که در بخش نظام وظیفه و امور مشمولین، برای طلاب و روحانیان در نظر گرفته شده است و هر طلبه‌ای که سطح یک حوزه را گذرانده باشد می‌تواند از این طرح استفاده کند؛ به عبارت دیگر طلابی که سطح یک حوزه را به اتمام می‌رسانند به گونه‌ای که امتحان کتبی و شفاهی آن‌ها تا پایه 6 تکمیل بوده باشد، می‌توانند در ارگان‌ها و نهادهایی که مجوز پذیرش سرباز طلبه را دارند، مشغول به گذراندن خدمت سربازی شوند و گذراندن دوره ضرورت سربازی برای همه طلاب الزامی است و این گونه نیست که آن‌ها از سربازی معاف باشند ولی نوع و شکل سربازی طلاب قدری متفاوت می‌باشد و لزوماً این طور نیست که اسلحه به دست در حال پست دادن باشند. بنا بر این طرح «سرباز طلبه» به طلاب این امکان را می‌دهد که به صورت امریه در نهادهای نظامی، فرهنگی، تبلیغی و... تحت عنوان استاد، مربی، مبلغ و نظایر این‌ها دوره ضرورت سربازی را بگذرانند.

حجت‌الاسلام مهدوی‌خواه ادامه داد: بنابراین طلابی که می‌خواهند به عنوان سرباز طلبه مشغول خدمت سربازی شوند، با هماهنگی و تایید معاونت امور طلاب و مشمولین با درخواست‌شان مبنی بر گذراندن خدمت سربازی در نهادهای دارای مجوز موافقت می‌شود و این ارگان‌ها باید به صورت ماهانه گزارش کار سرباز طلبه‌ها را به این معاونت ارسال کنند کما اینکه همین‌گونه است و نهایتاً ترخیص و صدور کارت پایان خدمت این عزیزان نیز با نظر و تایید این معاونت انجام می‌شود.

وی افزود: البته قبل از این، پذیرش و اعزام «سرباز طلبه» فقط از طریق حوزه علمیه قم صورت می‌گرفت، ولی حدود سه ماه است که این اختیار به حوزه علمیه تهران داده شده تا نسبت به پذیرش و اعزام «سرباز طلبه» در این استان اقدام کند و ما نخستین استانی هستیم که با هماهنگی و پشتیبانی ستاد و مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، این طرح را به صورت مستقل راه اندازی کرده‌ایم و طی فراخوانی برای جذب «سرباز طلبه» ما شاهد استقبال طلاب از این طرح بودیم تا بدین وسیله بتوانند وظیفه اسلامی و ملی خود را در قبال کشور انجام داده باشند.

حجت‌الاسلام مهدوی‌خواه خاطرنشان کرد: در این مدت توانسته‌ایم حدود 50 نفر از طلاب استان تهران را به عنوان «سرباز طلبه» به ارگان‌ها و نهادهای دارای مجوز اعزام کنیم.

وی در ادامه به تبیین ضرورت طرح صدور «کارت هوشمند» برای طلاب حوزه‌های علمیه اشاره کرد و عنوان داشت: طرح «کارت هوشمند طلاب» یکی از اقدامات بسیار خوب ستاد و مرکز مدیریت حوزه علیه قم بود. این کارت برای همه طلاب حوزه‌های علمیه صادر می‌شود. در واقع کارت هوشمند بیانگر هویت یک طلبه است و تمامی اطلاعات طلبه در آن ذخیره و درج شده است و برنامه‌ها و هدف‌های متنوعی برای این کارت تعریف شده است از این رو هر نوع خدماتی که به طلاب ارائه می‌شود، در آینده نزدیک از طریق این کارت انجام خواهد شد. مثلاً خدماتی مثل شهریه، حق الزحمه اساتید، امور بیمه‌ای و بهداشتی و... از این قبیل هستند.

معاون امور طلاب حوزه علمیه تهران افزود: همچنین درباره شهریه، تدابیری اندیشیده شده تا آن دسته از مراجع بزرگواری که تمایل دارند خدماتی مثل پرداخت شهریه را به طلاب ارائه دهند، از طریق کارت هوشمند اقدام شود و نوع ارائه خدمات به طلاب کم کم به این سمت می‌رود که فقط از طریق کارت هوشمند صورت پذیرد.

وی به ناهماهنگی پرداخت شهریه به طلاب تهرانی اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف کارت هوشمند طلاب، برطرف کردن اینگونه مشکلات و نظایر آن است. در باره شهریه مقام معظم رهبری، همه طلاب حوزه‌های علمیه از آن بهرمند هستند و دریافت می‌کنند و طلاب می‌توانند بعد از تکمیل مدارک و با تایید مرکز مدیریت قم شهریه رهبری را دریافت کنند، همچنین با برخی مراجع بزرگوار هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا شهریه این عزیزان نیز از طریق کارت هوشمند در اختیار طلاب قرار بگیرد. البته عموم مدارس از شهریه مراجع بهرمند هستند و آن دسته از مدارس که شهریه‌ای از مراجع نمی‌گیرند، پیگیری آن بر عهده مدیر مدرسه است و معمولاً هم پیگیری‌ مدرسه در این زمینه به نتیجه می‌رسد.

حجت‌الاسلام مهدوی‌خواه به برنامه ها و فعالیت‌های ورزشی معاونت امور طلاب در مدارس علمیه اشاره کرد و اظهار داشت: اقدامات این معاونت در بخش «ورزش» فعالیت‌های مختلفی را شامل می‌شود. به طور مثال؛ تجهیز مدارس علمیه به لوازم و امکانات ورزشی و بسترسازی برای تشویق و ترغیب طلاب به ورزش از جمله کارهایی است که به صورت جدی پیگیر آن هستیم. در این زمینه با فدراسیون ورزش و به ویژه با سازمان ورزش شهرداری، همکاری خوب و مناسبی داریم از این رو در زمینه تجهیز مدارس توانسته‌ایم پیشرفت‌های خوبی داشته باشیم و طبق مذاکرات و هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان ورزش شهرداری درباره تجهیز مدارس علمیه به لوازم و امکانات ورزشی، کار کارشناسی در این زمینه به اتمام رسیده و همه مدارس مورد بازدید قرار گرفته‌اند و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها حدود 40 مدرسه را برای تجهیز اولویت بندی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین در راستای ارائه خدمات ورزشی به طلاب، به زودی برای حدود 80 نفر از طلاب و اساتید به عنوان مربیان ورزشی، دوره آموزشی خواهیم داشت تا ضمن مطلع شدن از برخی مسائل ورزشی، زمینه‌های همکاری آنان در مدارس به عنوان مربی ورزشی فراهم شود از جمله وظایف این مربیان احیا و برگزاری ورزش صبحگاهی در مدارس علمیه می‌باشد. البته در برخی مدارس ورزش صبحگاهی وجود دارد و به طور مرتب برگزار می‌شود و برنامه ما برای این مدارس تقویت و پشتیبانی، جهت استمرار برنامه‌ها و فعالیت‌های ورزشی خواهد بود.

حجت‌الاسلام مهدوی‌خواه افزود: از دیگر فعالیت‌های ورزشی، برنامه «شنا» است که از سفارشات اسلام است و در راستای توانمندسازی جسمی و روحی طلاب در نظر داریم در ماه آینده برای حدود 400 نفر از طلاب دوره آموزشی «شنا» را برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه های ورزشی این معاونت برای نهادینه کردن فرهنگ سلامت و ورزش همگانی در بین طلاب است، تصریح کرد: در حوزه‌های علمیه اصل و اولویت با دروس حوزوی و مباحث علمی و پژوهشی است از این رو طلاب باید تمام وقت خود را در این زمینه به کار گیرند از این رو پیگیری امور ورزشی آن هم به صورت حرفه‌ای در دستور کار حوزه نیست و آنچه که ما به عنوان ورزش در مدارس مطرح می‌کنیم همان ورزش عمومی و همگانی است هر چند هستند طلابی که خودشان در رشته‌های مختلف ورزشی مهارت دارند و بعضاً در مسابقات ورزشی نیز توانسته‌اند مدال‌هایی را کسب کنند.

حجت‌الاسلام مهدوی‌خواه با اشاره به خدمات این معاونت به دانش آموختگان حوزه علمیه استان تهران، اظهار داشت: طلابی که در پایه هفتم و در سطح دو حوزه علمیه مشغول به تحصیل بوده و آماده ورود به اجتماع برای انجام کارهای تبلیغی، فرهنگی و... ‌باشند، به عنوان «دانش آموختگان» حوزه علیمه شناخته می‌شوند.

وی ادامه داد: معاونت امور طلاب برای دانش آموختگان حوزه، برنامه‌ها و نشست‌های آموزشی و علمی متنوعی را در 12 عنوان تدارک دیده است و این افراد بعد از گذراندن این دوره‌های آموزشی می‌توانند با آمادگی بیشتری در عرصه فعالیت‌های دینی و فرهنگی در اجتماع حضور یابند. در همین راستا معاونت امور طلاب حوزه علمیه تهران، نخستین دوره از سلسله نشست‌های آموزشی با موضوع «مدیریت» را برای تعدادی از طلاب دانش آموخته برگزار کرد و آنها در این نشست با مبانی مدیریت و نیز راهکارهای چگونگی مدیریت یک مجموعه فرهنگی و نظایر آن‌ آشنا شدند.

معاون امور طلاب حوزه علمیه تهران افزود: همچنین دوره تخصصی «مدیریت» را برای همه مدیران مدارس حوزه علمیه استان تهران برگزار کردیم که با استقبال بسیار خوب مدیران مواجه شد، به طوری که خواستار برگزاری نشست‌های مشابه بودند.

حجت‌الاسلام مهدوی‌خواه در پایان با تاکید بر اینکه معاونت امور طلاب و دانش آموختگان با همه توان در حال انجام خدمت هستند، گفت: به همه دانش آموختگان توصیه می‌کنیم تا درخواست برگزاری نشست‌های علمی و آموزشی را از این معاونت پیگیری کنند از این رو طلاب محترم می‌توانند با ورود به سایت نجما در دوره‌های مختلف آموزشی ویژه دانش آموختگان ثبت نام کنند و معاونت امور طلاب نیز با بررسی ثبت‌نام‌ها اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری این نشست‌ها خواهد کرد تا ان‌شاء‌الله طلاب از این خدمات علمی و آموزشی بهرمند شوند./300/9592/ب1

ارسال نظرات