۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۴۵۸۸۳۶
حجت الاسلام معرفت:

لازمه عمق بخشی به موضوع کرامت، مطالعه و تأمل در احوال اهل بیت است

حجت الاسلام معرفت در حرم رضوی گفت: دقت و مطالعه در احوالات اهل بیت و اسیرانی که در این ماجرا شهر به شهر بردند و وارد صحنه هایی جانسوز کردند، همچنین تأمل در گفتار و رفتارهای آنها لازمه عمق بخشی به موضوع کرامت امام حسین(ع) است.
حجت الاسلام معرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمود معرفت، از وعاظ برجسته تهران امروز در حرم مطهر امام رضا(ع) اظهار کرد: در هر نقطه ای به لحاظ مکانی که وجود ما با اهل بیت(ع) متصل شود، با توجه به ظرفیت وجودی خود نسبت به امام حسین(ع) و ماجرایی که به ایشان گذشت احساس رابطه با ایشان پیدا می کنیم.

وی تصریح کرد: دقت و مطالعه در احوالات اهل بیت و اسیرانی که در این ماجرا شهر به شهر بردند و وارد صحنه هایی جانسوز کردند، همچنین تأمل در گفتار و رفتارهای آنها لازمه عمق بخشی به موضوع کرامت است.

حجت الاسلام معرفت بیان کرد: همه کسانی که در واقعه عاشورا اسیر شدند، از مقام عصمت تام مطلق برخوردار نبودند، در میان آنها حضرت زین العابدین(ع) و امام باقر(ع) فرزند چهار ساله ایشان، دختران بلافصل امیرمؤمنان علی(ع) یعنی حضرت زینب(س) و ام کلثوم که منتسب به حضرت زهرای اطهر هستند، دارای مقام عصمت بودند.

این واعظ کشوری خاطرنشان کرد: حضرت رقیه(س) منتسب به همسر دیگر امام علی(ع) هستند بنا به این علت که امام زاده و تحت تربیت حضرت(ع) بودند، عصمت داشتند.

وی افزود: در این کاروان اسراء کسانی بودند که تربیت عصمتی اهل بیت(ع) را نداشته اند از جمله آن مادر وهب؛ یک تازه بانوی مسلمان است که به لحاظ رفتاری همانند حضرت زینب کبری(س) است

حجت الاسلام معرفت با بیان اینکه او همانند نه همتراز حضرت زینب(س) است، مطرح کرد: مادر وهب که در واقعه عاشورا هم پسر و هم عروسش را از دست داده بود که در مسیر برگشت از کربلا تا هنگام مدینه کسی ندید که این مادر حرفی یا رفتاری از خود نشان دهد که دشمن از آن شادمان شود.

وی بیان کرد: رفتار کاروان بازمانده از واقعه کربلا در دوران اسارت را می توان زیر مجموعه «زین» اهل بیت دانست؛ زینتی که حضرت زینب(س) در محضر یزید ابراز می کند باید با این زینت ها مقایسه شود تا به درک صحیح آن دست پیدا کرد.

حجت الاسلام معرفت خاطرنشان کرد: در روز عاشورا کسانی حضور داشتند که تنها 17 روز بود مسلمان شده اند، همسر و تازه عروس وهب از جمله این افراد بودند که اجازه ورود به میدان کربلا را به وهب نمی دادند، از این رو وهب امام حسین(ع) را واسطه قرار داد.

اولین بانوی شهید واقعه کربلا بانویی تازه مسلمان است

وی افزود: وهب با جهاد و شهادت در میدان کربلا به بهشت نائل می شود و من می مانم نزد شما قول دهد که بدون من به بهشت نرود من هم مسیر را برای ورود او به میدان آزاد کنند.

حجت الاسلام معرفت عنوان کرد: برای ماندگاری این سخن در بستر تاریخ، امام حسین(ع) تا مدتی سکوت کردند سپس به او فرمودند: من ضامن بهشت تو می شوم، پس از این کلام امام حسین(ع) همسر وهب به او گفت برو که من هم اشتیاق نامه خود را به ضمانت امام به دست آوردم.

وی ادامه داد: وهب در میدان کربلا با بدن زخمی و خون آلود بر زمین افتاد، تازه عروس او شتابان به سمتش دوید، سر او را در دامن محبت خود قرار داد در حالی که با دستمالی خون و خاک چهره او را می زدود می گفت نعمت بهشت بر تو گوارا باد.

حجت الاسلام معرفت با بیان اینکه نخستین بانوی شهید واقعه کربلا بانوی 17 روز مسلمان است، اظهار کرد: وقتی شمر متوجه این صحنه شد به غلامش دستور داد که آن زن را به شوهرش برساند و با یک عمود چوبی چنان بر سر این نوعروس کوبید که همانجا روی جسد شوهر خویش افتاد./201/1308/ب1

ارسال نظرات