۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۴۵۸۸۹۱

چند خبر کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

پیاده روی خانوادگی ویژه زائرین اربعین حسینی، سمینار بررسی نقش مرجعیت در دوران غیبت، اربعین و نقش زنان در همبستگی جهانی، معرفی موسسه اتحاد محبین اهل بیت(ع) سریلانکا، بخشی از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، پیاده روی خانوادگی ویژه زائرین اربعین حسینی، به همت ستاد زیارت اربعین جامعةالمصطفی- واحد مشهد برگزار می شود.

این برنامه  از سوی ستاد زیارت اربعین جامعةالمصطفی مشهد، با هدف آماده سازی زائران حسینی، روز جمعه 14 آبان برگزار خواهد شد.

شایان ذکر است، علاقه مندان برای اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعیه های مربوط به مراسم پیاده روی اربعین المصطفائیان، می توانند به پایگاه اینترنتی http://arbaeen.miu.ac.ir مراجعه نمایند.

 

سمینار بررسی نقش مرجعیت در دوران غیبت

سمینار بررسی نقش مرجعیت در دوران غیبت به همت نمایندگی المصطفی در هندوستان و با حضور علمایی از این کشور برگزارشد.

در ابتدای سمینار، حجت الاسلام والمسلمین سید فیاض حسین رضوی، معاون پژوهش نمایندگی المصطفی در هندوستان به تشریح خدمات ارزنده علما و روحانیون در عصر غیبت پرداخت و گفت: مرجعيت و علماء با فداکاری و استقامت معارف بلند اسلام را حفظ کرده و با بيان شيوا و عقلايی به مردم مي رسانند.

وی همچنين به بيان ديدگاه های اخباري ها به خصوص جریان اخباری گری جدید درهندوستان و بیان ریشه های فکری آنان پرداخت.

در ادامه سمینار دیگر سخنرانان این اجلاس یک روزه به بررسی شاخصه های اخباریت جدید، آسیب های این پدیده فکری و راه‌های مقابله با آن و همچنین پاسخ به شبهات آنان پرداخته و خاطرنشان کردند که اگرعلماء دین نباشند ارتباط مردم با قرآن کریم  و احادیث معصومین(ع) قطع خواهد شد و بشریت در وادی گمراهی و ضلالت گرفتار خواهد شد و در عصرغیبت، هیچ هدایت کننده ای وجود نخواهد داشت.   

سخنرانان در این اجلاس با اشاره به  وضعیت موجود جهان اسلام به ویژه اوضاع کشورهای شام و عراق، تاکید کردند اماکن مقدسه امروز اگر از شر دشمنان اسلام و جانیان داعشی مصون ماندند، علت اصلی آن پیروی واتباع مردم از مرجعیت و علمائ دین است.

در ادامه، سخنرانان با اشاره به رهنمودهای پیاپی رهبر فرزانه انقلاب آیة الله العظمی خامنه ای که جوانان غیور و عاشقان اهل بیت(علیهم السلام)، در مقابل ستمکاران ایستادگی کنند و با فدا کردن جان خود از روضات اهل بیت پیامبر(علیهم السلام) دفاع نمایند، بر فتوای مرجع عالی قدر، آیة الله العظمی سیستانی که توانستند با فتوای خود، اماکن مقدسه و جامعه اسلامی را حفظ کنند، تاکید نمودند.

دربخش دوم این نشست، تعدادی از مقالات برگزیده در این اجلاس با عنوان"جبهه اخباریت جدید" قرائت شد که در بخش هایی از این مقالات آمده است: دشمنان اسلام هر آنچه که موجب وحدت و همدلی بین مسلمانان و نيز مظهر قدرت واقتدار اسلامی باشد را نشانه گرفته اند و در همین راستا، اخباریت جدید به عنوان یک پدیده شوم از جهات مختلف به تعالیم اصیل اسلام ضربه وارد می کند و این بدعتی است که از هر جهت، مخالف اسلام اصیل بوده و درپی تخریب چهره واقعی آن است.

 

اربعین و نقش زنان در همبستگی جهانی

نشست فرهنگی تربیتی با موضوع «اربعین و نقش زنان در همبستگی جهانی» با حضور دو تن از کارشناسان و فعالان عرصه رسانه، اساتید حوزه و دانشگاه، سرکار خانم ها ظهیری و امین مجد برگزار گردید.

در این نشست عمومی که با حضور طلاب شرکت کننده در برنامه زیارت اربعین برگزار شد؛ استاد حوزه و دانشگاه سرکار خانم ظهیری در بیان نقش زنان در حماسه اربعین، ضمن تبیین اهمیت اربعین و ثواب زیارت حضرت اباعبدالحسین در اربعین، به آثار و برکات عمیق و عظیم این همایش شکوهمند در جهان آزادگی پرداخت.

هم چنین استاد سرکار خانم امین مجد، در بیانات ارزشمندشان نقش زنان را در تفکر عاشورایی و تفکر حسینی که همان تفکر توحیدی است مطرح نموده و اربعین را فرصتی برای سرایت دادن منظومه فکری دینی و توحیدی به عرصه اجتماع دانست.

شایان ذکر است؛ اساتید معظم در بیانات خود بر این نکته تأکید داشتند که زنان، نقش آفرینان یک فرهنگ هستند، در صورتی که یک منشور هدفمند و تفکر صحیح و الهی داشته باشد.

 

معرفی موسسه اتحاد محبین اهل بیت(ع) سریلانکا

حجت الاسلام والمسلمین کاظمی، نماینده المصطفی در سریلانکا، در گفت و گو با مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، گزارشی از فعالیت های موسسه اتحاد محبین اهل بیت (علیهم السلام) سریلانکا ارائه نمود.

موسسه اتحاد محبین اهل بیت(علیهم السلام) از موسسات فرهنگی است که توسط دانش‌آموختگان المصطفی در شهر والاچینا در شرق سریلانکا تاسیس گردیده است.

نماینده جامعه المصطفی در سریلانکا اظهار داشت: مالکیت زمین و ساختمان این موسسه برای خود موسسه است که زمین آن در حدود 2000 متر مربع و ساختمان آن در حدود 300 متر مربع می‌باشد که به همت خیرین کویتی ساخته شده است.

وی اظهار کرد:‌ تعداد 45 خانوار پیرو مکتب اهل بیت(علیهم السلام) عضو رسمی این اتحادیه هستند که سرپرستان 32 خانوار از دانش‌آموختگان المصطفی در سریلانکا یا ایران می‌باشند.

حجت الاسلام والمسلمین کاظمی در ادامه افزود: شب های چهارشنبه دعای توسل و شب های جمعه دعای کمیل خوانده می‌شود که بعد از دعای توسل کلاس آموزش احکام و بعد از دعای کمیل کلاس آموزش عقائد و پاسخ به شبهات برگزار می‌گردد.

وی افزود:‌ همچنین به زودی یک دوره آموزش زبان سینهالی برای اعضای این موسسه برگزار خواهد شد که برگزاری این دوره سه جلسه در هفته و هر جلسه 2 ساعت زمان خواهد برد.سینهالی، زبان عمده مورد استفاده در ادارات و سازمان های دولتی سریلانکا است و دانستن این زبان برای یافتن کار مناسب بسیار ضروری است.

 

همایش بنیاد خیرین المصطفی در قائمشهر

همایش خیرین جامعةالمصطفی، با حضور جمعی از مردم نیکوکار شهرستان قائمشهر، به همت بنیاد خیرین المصطفی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، در این همایش، با قرائت آیه 26 سوره یونس، اظهار داشت: بر اساس این آیه مبارکه اگر کسی هر نوع کمک و احسانی را نسبت به مردم مبذول دارد، خداوند چهار پاداش به او می دهد: احسان، پاداش ویژه، تضمین خوار و درمانده نشدن در زندگی و زندگی جاودانه در بهشت.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی ادامه داد: در سراسر قرآن تنها دو عمل است که خداوند پاداش آن را مبهم قرار داده است، یکی نماز شب و دیگری احسان است. اگر تنها همین یک آیه در قرآن برای بیان اهمیت و ارزش احسان وجود داشت، برای قرار دادن زندگی مان در این مسیر، کافی بود.

وی، با اشاره به داستانی از زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) که فردی حاضر نشد با وجود وعده پیامبر به پاداش درختی در بهشت، نخل خرمای خود را در راه خدا به همسایه اش احسان نماید و درعوض، شخص دیگری آن درخت را به قیمت باغچه ای خرید و احسان نمود، اظهار داشت: در سوره لیل آمده است فردی که احسان کرد و تقوی ورزید و قیامت را قبول داشت، در زندگی برایش گشایش قرار می دهیم  و کسی که بخل ورزید و منکر احسان خدا شد، در زندگی دچار سختی و تنگنا خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، در ادامه با بیان روایتی از پیامبر عظیم الشأن اسلام که فرمودند: «بهترین مردم کسی است که خیرش بیشتر به دیگران برسد»، ابراز داشت:فردی نزد امام مجتبی(ع) درحالی که آن حضرت در مسجد الحرام معتکف بودند، رسید و از ایشان خواست برای گرفتن مهلت از طلبکارش واسطه شوند. امام حسن(ع) خواسته وی را اجابت فرمود و در حال اعتکاف از مسجد خارج شد. پس از بازگشت، ابن عباس از ایشان سوال نمود که چرا ایشان در حال اعتکاف از مسجد خارج شد و حضرت پاسخ داد: «از جدم رسول اکرم شنیدم کار مردم را راه انداختن از یک ماه اعتکاف بالاتر است».

وی با تاکید بر ارزش خیر رساندن به مردم به ویژه ایجاد فضاهای علمی، ادامه داد: بر اساس روایات، مومن پس از مرگ پرونده اعمالش بسته می شود مگر آنچه از فرزند صالح، کتاب، علم و دیگر صدقات جاریه که از او باقی بماند.

استاد حوزه و دانشگاه، در بخش دیگری از سخنان خود، به اهمیت کار جامعه المصطفی العالمیه در نشر معارف اهل بیت(علیهم السلام) در سراسر جهان اشاره کرد و گفت: آیت الله العظمی صافی نقل می کرد روزی خدمت آیت الله العظمی بروجردی رسیدم و دیدم آقا بسیار ناراحت هستند. از ایشان دلیل را پرسیدند و آیت الله بروجردی پاسخ داد از هندوستان برای من نامه نوشتند و تعدادی مبلغ خواسته اند اما من یک مبلغ در قم آشنا به زبان هندوستانی ندارم که برایشان بفرستم. امسال دو هزار مبلغ به هندوستان اعزام شده اند.

وی، جامعه المصطفی را یکی از بزرگتری افتخارات انقلاب اسلامی خواند و با اشاره به تربیت هزاران طلبه از ده ها ملیت مختلف، خاطرنشان کرد: شیخ زکزاکی، دانش آموخته المصطفی، زمانی که از قم به نیجریه رفت یک پیرو مکتب اهل بیت(علیهم السلام) در این کشور وجود نداشت اما امروز میلیون ها نفر از پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) در این کشور حضور دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، در بخش پایانی سخنان خود، به برخی از فعالیت های جامعه المصطفی در بیش از هفتاد کشور جهان اشاره کرد: بسیاری از طلاب غیرایرانی، در حالی که عربستان سعودی آماده است تا با صرف مبالغ کلان و امکانات بی حد و مرز ، آنان را جذب دانشگاه های وهابی خود نماید، با حداقل امکانات در قم مشغول درس خواندن هستند./1325/303/ب3

 

ارسال نظرات