۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
کد خبر: ۴۵۹۷۴۹

چند خبر کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

انتشار 60 نشریه تخصصی و عمومی به همت جامعه المصطفی، افتتاح حوزه علمیه امام حسین(ع) در سیرالئون، گذر مسیر تفقه در دین از قرآن و عترت، شرکت ۳ هزار و ۴۰۰ طلبه غیرایرانی در جشنواره قرآن و حدیث، بخشی از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، جامعه المصطفی العالمیه دارای 60 نشریه شامل هفته نامه، فصلنامه و دو فصلنامه است که طلاب، دانشجویان، فرهیختگان و نخبگان از مخاطبان آن هستند.

رضا فلاحی، مسؤول غرفه جامعه المصطفی العالمیه در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، درباره فعالیت‎های اطلاع‌رسانی این مؤسسه حوزوی بیان کرد: جامعه المصطفی العالمیه دارای 60 نشریه شامل هفته نامه، فصلنامه و دو فصلنامه است که طلاب، دانشجویان، فرهیختگان و نخبگان از مخاطبان آن هستند.

وی ادامه داد: از تعداد 60 نشریه بیان شده، 24 نشریه تخصصی و 36 نشریه عمومی هستند که از این تعداد نیز 38 نشریه داخلی و 22 نشریه خارجی هستند.

فلاحی، تاریخ اسلام، قرآن، حدیث، فلسفه، فقه، اصول، تبلیغی، ارتباطات، علوم اجتماعی، کلام و زبان فارسی را از موضوعات نشریات جامعه المصطفی العالمیه برشمرد.

وی افزود: این نشریات به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، اردو، آذری و... منتشر می‌شود.

مسئول غرفه جامعه المصطفی العالمیه در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در بخش دیگری از سخنان خود در معرفی این مؤسسه، اظهار کرد: جامعه المصطفی العالمیه نهادی علمی و بین المللی با هویت حوزه‌ای است که با هدف گسترش علوم اسلامی، انسانی و اجتماعی با رویکرد آموزشی، پژوهشی و تربیتی اهتمام دارد که انبوهی از داوطلبان را از سراسر گیتی تحت پوشش قرار داده و فرصت کم نظیری برای تشنگان زلال معارف اسلامی و هدایت قرآنی در سراسر جهان فراهم آورد تا ضمن تربیت مجتهدان، عالمان و متخصصان پارسا و متعهد، به تبیین، تولید و تعمیق تفکرات و اندیشه‎های اسلامی و نشر و ترویج اسلام ناب محمدی(ص) همت گمارد.

وی عنوان کرد: این نهاد علمی بیش از 55 هزار دانش پژوه مرد و زن را از 122 ملیت تحت تعلیم و تربیت خود داشته که تاکنون بیش از 30 هزار نفر از آنان دانش آموخته شده‎اند.

 

افتتاح حوزه علمیه امام حسین(ع) در سیرالئون

حوزه علمیه  امام حسین(ع) در شهر مکینی کشور سیرالئون افتتاح شد.

حوزه علمیه  امام حسین(ع) شهر مکینی بعنوان یکی از مدارس همکار المصطفی با حضور رییس شیعیان کشور سیرالئون و برخی از علمای این کشور افتتاح شد.

 

گذر مسیر تفقه در دین از قرآن و عترت

معاون آموزش حوزه های علمیه و عضو هیئت علمی المصطفی، برگزاری مسابقات قرآن و حدیث حوزه را گامی در جهت توسعه مباحث علمی و آموزشی و محتوایی قرآن کریم دانست و تصریح کرد: مسیر تفقه در دین از قرآن و عترت می گذرد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، در حاشیه هفتمین دوره مسابقات قرآن و عترت حوزه های علمیه کشور، در مشهد اردهال، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»گفت: وظیفه اصلی حوزه و حوزویان، تفقه در دین است که باید با مسیری که ائمه اطهار پیش روی ما گذاشته اند طی کنیم.

معاون آوزش حوزه های علمیه افزود: برگزاری مسابقات قرآن وحدیث در حوزه در همین مسیر است، زیرا مسیر فقه و تفقه در دین از مسیر قرآن و عترت می گذرد.

وی ادامه داد: در همین راستا و از جایی که وظیفه حوزه فهم در دین است مسابقات قرآن حوزه نیز با رویکرد محتوایی برگزار می شود؛ اگر این مسابقات با محتوای عالی که ارایه می دهد در همین مسیر حرکت کند که در حال حرکت نیز می باشد قطعا الگویی برای تمام مسابقاتی است که در این عرصه برگزار می شود.

عضو هیئت علمی المصطفی تصریح کرد: در واقع مسابقات قرآن حدیث در تلاش است که در کنار قرائت و بیان صورت قرآن، این عرصه را به شرح و محتوا بکانشد؛ خوشبختانه در این مسابقات این امر به خوبی جانمایی شده است و مسئولان این مسابقات در این عرصه تلاش جدی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد خاطرنشان کرد: شاهد این مطلب هستیم که در بسیاری از مسابقات عمدتا سبک و سیاق جای محتوا را می گیرد ولی این مسابقات از جایی که از جایگاه حوزه برگزار می شود در تلاش است که در زمینه فهم و شناخت عمیق متون ورود کند.

  

شرکت ۳ هزار و ۴۰۰ طلبه غیرایرانی در جشنواره قرآن و حدیث

جانشین رئیس ستاد بیست و دومین جشنواره قرآن و حدیث المصطفی گفت: ۳ هزار و ۴۰۰ طلبه غیرایرانی در بیست و دومین جشنواره قرآن و حدیث شرکت کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یوسف محمدی، جانشین رئیس ستاد برگزاری بیست و دومین جشنواره قرآنی حدیثی جامعه المصطفی در گفت‌وگویی گفت: بیست و دومین جشنواره قرآن و حدیث جامعة المصطفی(ص) در سه بخش کتبی، آثار و معارفی در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه مسابقات بخش شفاهی از سوم آبان ماه در واحدها و مراکز تابعه جامعة المصطفی(ص) در داخل کشور آغاز شد اظهار کرد: در این مسابقات هزار و ۱۳۱ نفر در بخش شفاهی با هم به رقابت پرداختند و این مسابقات روز گذشته در تمامی واحدها و مراکز وابسته خاتمه یافت.

محمدی با بیان اینکه در مجموع بخش‌ها، ۳ هزار و ۴۳۴ نفر ثبت نام کردند که با احتساب نفررشته، پنج هزار و ۹۹۴ نفر رشته می‌شود بیان کرد: از این تعداد دو هزار و ۲۶۱ نفر مرد و هزار و ۱۶۷ نفر بانوان از ۷۲ ملیت هستند.

مدیرگروه فعالیت‌های ترویجی قرآن و حدیث المصطفی(ص) با بیان اینکه بخش کتبی در آذرماه برگزار خواهد شد گفت: مسابقات بخش کارشناسی، ۱۳ آذرماه و بخش معارفی ۲۶ همین ماه برگزار می‌شود که بخش معارفی در دو مرحله انجام خواهد شد و کسانی که ۷۰ درصد امتیاز نوبت اول را به دست آورند در مرحله دوم حضور می‌یابند.

محمدی با اشاره به برخی امتیازات این دوره از مسابقات در بخش شفاهی افزود: برگزاری این مسابقات در واحدها سبب شد تا شور و شوق بیشتری را در واحدها و مراکز تابعه المصطفی(ص) شاهد باشیم همچنین شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای قرآنی و حدیثی که جزء اهداف این مسابقات است با سهولت بیشتری انجام شد.

جانشین رئیس ستاد این جشنواره گفت: برگزیده هر ملیت در هر رشته در مرحله مقدماتی بخش شفاهی که در واحدها و مراکز جامعة المصطفی(ص) برگزار شد به مرحله نهایی راه می‌یابند.

محمدی عنوان کرد: مسابقات واحدهای خارج کشور کماکان ادامه دارد و با خاتمه یافتن آن، نفرات برتر به مسابقات مرحله نهایی که ۱۳ بهمن ماه در قم برگزار می‌شود معرفی خواهند شد.

محمدی همچنین از دریافت ۵۵۹ مقاله از سوی دبیرخانه بیست و دومین جشنواره قرآنی حدیثی المصطفی(ص) خبرداد.

  

نخستین نماز جمعه مسجد امام علی(ع) کنگو

نخستین نماز جمعه مسجد امام علی(ع) کشور کنگو به همت دانش آموختگان جامعه المصطفی برگزار شد.

نخستین نماز جمعه مسجد امام علی(ع) کشور کنگو با مشارکت جمعی از نمازگزاران بومی کشور کنگو برگزار شد./1325/303/ب3

ارسال نظرات