۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۴۶۰۰۲۸

توصیه های آیت الله مکارم شیرازی به زائران اربعین

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار هیأت امناء موکب آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) توصیه هایی را بیان و تاکید کرد که باید در راهپیمایی اربعین به مقدسات مذاهب اسلامی و اهل سنت احترام گذاشت.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در دیدار هیأت امناء موکب آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: هیچ فردی گمان نمی کرد روزی چنین شوری در اربعین ایجاد شود.

این مرجع تقلید ادامه داد: هنگام تحصیل در نجف دو مرتبه توفیق پیاده روی اربعین از نجف تا کربلا را داشتم و جمعیت افراد پیاده در مسیر شاید به ده نفر هم نمی رسید؛ در آن زمان فردی گمان نمی کرد روزی فاصله میان نجف و کربلا چنین مملو از موکب و جمعیت شود.

وی پیاده روی اربعین را تبلیغات خود جوش و ریشه دار برای اسلام و تشیع دانست و اظهارداشت: آنهایی که در خارج کشور قرار دارند ما را اسلام و آنهایی که در داخل هستند ما را تشیع می دانند؛ در حالی که تعداد افراد شیعه از سایر مذاهب کمتر است اما چنین اجتماعی در هیچ مذهبی وجود ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که ایجاد آسیب در کارهای با اهمیت همانند اصل کار اهمیت دارد به برخی آسیب های پیاده روی اربعین اشاره کرد و افزود: متأسفانه برخی در مسائل مربوط به نماز دقت ندارند بنابراین خطبا علاوه بر اقامه نماز جماعت بر مستحب بودن زیارت و واجب بودن نماز تأکید داشته باشند.

وی ادامه داد: مراقب باشید در پیاده روی اربعین بی نظمی ایجاد نشود و خدایی نکرده حادثه ای همانند فاجعه منا ایجاد نشود که اگر چنین حادثه ای ایجاد شود بسیار با اهمیت تر است زیرا جمعیت در کربلا بیشتر است؛ می گوییم در عراق حادثه ای همانند منا ایجاد نمی شود اما چنین چیزی در عمل مشروط به این  است که تمام ارگان ها سفارش به نظم داشته باشند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عدم رعایت نظافت در پیاده روی اربعین را آسیب دانست و ابراز داشت: البته رعایت نظافت با وجود چنین جمعیتی امکان پذیر نیست اما باید برای ایجاد بهداشت حداکثر تلاش را انجام دهند زیرا عدم رعایت بهداشت و نظافت باعث بیماری می شود.

وی بر جلوگیری از اسراف و ریخت و پاش در موکب ها  تأکید کرد و گفت: موکب ها تلاش کنند از مواد غذایی به تعداد افرادی که جذب می کنند استفاده کنند و اسراف به هیچ وجه جایز نیست؛ ماندن بیش از حد در کربلا در این شرایط مناسب نیست و زائران تلاش کنند زیارت را مختصر کنند و مسیر را برای دیگران هموار سازند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: رعایت حدود شرعی نیز امری لازم است و همه باید مراقب باشند.

وی با بیان این که گره هایی غیر از مذاهب اسلامی نیز در این پیاده روی شرکت می کنند، تصریح کرد: امام حسین(ع) متعلق به همه دنیا است بنابراین باید با افراد مذاهب غیر اسلامی به خوبی رفتار شود تا از اربعین خاطره خوبی در ذهن آنها باقی بماند زیرا در این صورت برای آنها مشخص خواهد شد که افراد داعشی مسلمان نیستند بلکه مسلمان بسیار با محبت است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: از اهل تسنن نیز افراد فراوانی در پیاده روی اربعین شرکت می کنند که باید به مقدسات آنها نیز احترام گذاشت؛ زیرا در غیر این صورت چیزی که رمز وحدت است رمز عدم وحدت خواهد شد./1324/پ202/ج                                 

ارسال نظرات