جاهلان عالم نما سبب شیوع فتنه ها در جامعه می شوند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله مباحث هفتگی شرح نهج البلاغه به شرح خطبه 17 پرداخت و اظهار داشت: در این خطبه امام علی(ع) در مورد دو گروه مغبوض و منفور در نزد خدای متعال سخن فرموده اند.
وی افزود: گروه اول افرادی هستند که در جامعه بدعت گذار بوده و انسانهای نادانی که مردم را گمراه می کنند و گروه دوم لیاقت ندارند در مسند قضا نشسته و در مورد مردم قضاوت کنند ولی این مسند را به عهده می گیرند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: امام علی(ع) قاضیان نالایق را که منفور در نزد خدای متعال هستند کسانی می دانند که جهل را جمع کرده و در بین انسانهای جاهل امت در رفت و آمد هستند، دوست دارند در جامعه فتنه باشد تا از تاریکی فتنه ها برای جولان دادن خود استفاده کنند.
وی ادامه داد: چنین افرادی همواره به دنبال آشوب هستند تا از آن تغذیه کنند، انسان نیستند بلکه به انسان شباهت دارند و خوی حیوانی بر آنان سیطره یافته است.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه تاریخ پر است از نمونه انسانهای عالم نمای جاهل که خلق را به گمراهی می کشیدند، ادامه داد: صفت دیگر چنین افرادی بر اساس سخن امام علی(ع) جمع کردن مال و اموالی است که از هر راهی به دست آورده و از آن برای به دست آوردن رضایت الهی استفاده نمی کند.
وی افزود: چنین عالم نماهای گمراه کننده ای هر اندازه که قدرت و مال بیشتری در اختیار داشته باشند بیشتر سبب بدبختی و گمراهی خود و مردم می شوند.
امام جمعه ارومیه به ماجرای درخواست افزایش مال و ثروت یکی از یاران پیامبر اکرم(ص) از ایشان اشاره و اضافه کرد: این فرد که از اصحاب بدریون بود و همواره در صف اول نماز جماعت قرار داشت با اینکه چندین بار رسول الهی(ص) وی را به تاسی از خود و عدم حب مال و ثروت دنیا دعوت فرمودند اما در خواستن دنیا اصرار کرده و وقتی دعای پیامبر خدا(ص) در مورد او اجابت شده و صاحب مال و ثروت فراوان شدند حتی از پرداخت خمس و زکات اموال خود اجتناب کرده و شقی از دنیا رفت.
وی خاطرنشان کرد: مال و ثروت و مقام دنیایی اگر انسان را به سمت خدای متعال و رسیدن به رضایت او سوق ندهد هر اندازه کمتر باشد بهتر است، عبدالملک مراوان جد سلسله مروانیان به کبوتر مسجد ملقب شده بود، اما وقتی به او در مسجد خبر دادند که به خلافت رسیدی قرآن را بست و گفت که کار من با تو تمام شد و کارش به جایی رسید که مشروب خواری می کرد و وقتی به او گفتند چرا مشروب می نوشی گفت چه مشروبی که خون می نوشم.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: صفت دیگر قاضی جاهل بر اساس کلام امیرمومنان(ع) این است که وقتی از مال حرام دنیا سیر شده و اموال بیهوده بسیاری جمع کرد در بین مردم نشسته و شروع به قضاوت و داوری مشکلات و اختلافات آنان می کند.
وی به تاکید دین اسلام به پرهیز از هر مال حرامی اشاره و ابراز کرد:در روز عاشورا اینکه کسی سخن امام حسین(ع) را نشنید علت پر بودن شکمهای آنان از مال حرام بود.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: اینکه رشوه حرام است به خاطر سیاه کردن قلب انسان و خراب کردن دین و باور افراد است که وقتی کسی رشوه ای گرفت و به خورد خود و خانواده داد تا جهنم آنان را این مال حرام همراهی می کند.
وی تصریح کرد: قاضی باید از پاکترین و عالمترین افراد انتخاب شود، امام علی(ع) به مالک اشتر(ره) وصیت می فرمایند که فصیحترین و محکمترین افراد را در مسند قضاوت قرار ده، فردی که سنگینی پرونده ها و رفت و آمد دو طرف دعوا او را به اشتباه نیاندازد و اگر اشتباهی مرتکب شد پس گرفتن حکم برای او دشوار نباشد.
امام جمعه ارومیه به تاثیر طمع ورزی در گمراهی افراد اشاره و اضافه کرد: عدم طمع ورزی، دقت در قضاوت، مطالعه کامل پرونده، رعایت حق الناس، دقت در شبهات و صدور حکم بر اساس دلیل و مدرک از ویژگی قاضی عادلی است که بر اساس کلام امام علی(ع) باید بر مسند قضاوت تکیه دهد و بر حاکم فرض و لازم است بر کسی که به عنوان قاضی انتخاب کرده ناظر انتخاب کند.
وی از وضعیت قضاوت در جامعه انتقاد کرد و گفت: قاضی باید با هر دو طرف دعوا رفتار یکسانی داشته و هر دو را به یک چشم ببیند نه اینکه با یک طرف رفاقت برقرار کرده و طرف دیگر را مورد توجه قرار ندهد.
استاد حوزه و دانشگاه ارومیه بر اساس کلام امام علی(ع) صفت دیگر قاضیان نالایق را حکم دادن بر اساس سخنان پوسیده و بی پایه عنوان و اشاره کرد: شبه ای که برای این افراد ایجاد می شود به مانند حشره ای در میان تار عنکبوت گیر کرده و وقتی حرفی می زند نمی داند که آیا درست است یا غلط، وقتی درست حکم می دهد در شک است که شاید غلط باشد و وقتی غلط حکم می دهد مطمئن است که درست حکم داده است.
وی در پایان تصریح کرد: قاضی فقط کسی که در محکمه نشسته نیست، بلکه در زندگی فردی هم ما مدام در معرض قضاوت قرار می گیریم و در مورد دیگران چه حکمی از ما بخواهند و چه نه قضاوت می کنیم، باید حواسمان جمع باشد که منفورترین و مبغوضترین افراد کسی است که از سر جهل و ناآگاهی حکم دهد./202/936/ب1