۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۴۶۱۲۲۵
عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان مطرح کرد؛

سیاسی کاری و نبود نظارت بر اجرا، دو مانع مهم حل مسائل زنان

علاسوند با اشاره به ضرورت تمرکز فعالیتها و مطالبه سازی برای حل مسائل زنان، بر حل این مسائل با استفاده از الگوهای بومی تأکید کرد و گفت: مشکل ما در قوانین نیست بلکه سیاسی کاری و نبود نظارت بر اجرا است که سبب می شود برخی کارها برخی دیگر را خنثی کند.
 خانم فریبا علاسوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فریبا علاسوند، عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان امروز در نشست تخصصی قرائتهای مختلف از عدالت جنسیتی در حسینیه نصرت، گفت: در زمینه عدالت جنسیتی دو قرائت وجود دارد؛ قرائت نخست معتقد به برابری زن و مرد است که این دیدگاه با وجود خاستگاه غربی، در کشور ما در سطح کلان دنبال می شود و و دیدگاه دوم که نظر اسلام است، توزیع عادلانه امکانات و فرصتها برای زن و مرد با حفظ اولویتها است.

وی در تبیین دیدگاه اسلام درباره عدالت جنسیتی، اظهار کرد: زن و مرد در عرصه های متعدد با هم برابر هستند و تنها در برخی عرصه ها به دلیل فیزیک خاص خود متفاوت هستند که طبعا نیازها و حقوق متفاوتی را می طلبد و باید این تفاوت ها را به رسمیت شناخت.

بسیاری از تبعیض ها میان زن و مرد ناشی از عدم بلوغ فرهنگی است

علاسوند خاطرنشان کرد: بسیاری از تبعیض ها میان زن و مرد که در فرهنگها و کشورهای گوناگون دیده می شود، نه تنها از اسلام نشأت نمی گیرد بلکه حتی منشأ فکری مشخصی در آن جامعه نیز ندارد و امری فرهنگی است که با بلوغ فرهنگی و اطلاعاتی مرتفع می شود.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در اسلام تئوریهای جنسیتی کمتر دیده می شود و اگر هم در مواردی هست به نفع خود زن است، برای نمونه در مسأله حیا به هر دو جنس زن و مرد جهت رعایت حیا تأکید شده اما برای زن تأکید بیشتری وجود دارد زیرا تاوانی که زن برای بی حیایی می پردازد سنگین تر از تاوانی است که مرد برای بی حیایی می دهد.

کسانی که می گویند زن و مرد از همه لحاظ برابر هستند حرف زور می زنند

وی افزود: کسانی که می گویند زن و مرد از همه لحاظ برابر هستند حرف زور می زنند؛ اسلام با توجه به ویژگی های فیزیکی و شخصیتی و نیازهای زن می گوید حتی اگر زن شاغل و دارای درآمد باشد، نفقه زن بر عهده پدر یا همسر او است.

علاسوند با بیان اینکه به عقیده همه خانواده شناسان جهان، هر جا خانواده از هم پاشید،ه جامعه هم رو به فروپاشی رفته است، اضافه کرد: منطق مراقبت بیشتر از جنس زن، منطق اشتباهی نیست اما کسانی که از عدالت جنسیتی، قرائت برابری مطلق زن و مرد را دارند، می گویند حمایت جنسیتی از زن، محدودیت آور است و باعث نابرابریهای کاری می شود.

وی ادامه داد: با این حربه زن را به صحنه اشتغال و کار برابر با مرد می کشانند و زن برای اینکه بتواند همپای مرد کار کند، قید ازدواج، تشکیل خانواده و یا بچه دار شدن را می زند از طرفی با توجه به اینکه در هر صورت نمی تواند نیازهای فطری اش را سرکوب کند، به او پیشنهاد روابط آزاد می دهند که تنها یکی از پیامدهای آن افزایش دختران مجرد جدازیست از خانواده است.

می توان از الگوهای موفق استفاده کرد

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران قم با بیان اینکه فمینیسم اسلامی در پی بازخوانی قرآن به منظور اثبات برابری مطلق زن و مرد است، افزود: برای رسیدن به عدالت اجتماعی برای زنان می توان از برخی سازمانهای حمایتی سایر کشورها الگو گرفت اما نمی توان قرائت آنان از عدالت جنسیتی غرب را پذیرفت.

به سمت نوعی انقلاب جنسیتی پیش می رویم

علاسوند با اشاره به تحول شخصیتی دختران و پسران و جابه جایی نقش ها، گفت: پسران ما چالاکی، مسؤولیت پذیری و قدرتمندی و استقلال لازم را ندارند و با این وضعیت به تدریج به سمت نوعی انقلاب جنسیتی پیش می رویم چرا که وقتی زن در جایگاه خود نباشد، مرد هم نخواهد بود.

وی با اشاره به عادت خانواده های ایرانی به فرزندآوری کم و کاهش جمعیت، تأکید کرد:  برخی تغییرات برگشت پذیر نیست و نمی توان نسل آتی را برای افزایش جمعیت توجیه کرد، نویسنده آلمانی می گوید ما خود بیش از هر کسی می دانیم منفی شدن رشد جمعیت یعنی چه و برای آن تدابیر ویژه بلندمدت اتخاذ کرده اند.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: از کارهای ناپسند ما این است که برخی مسائل استراتژیک را با منازعات سیاسی پیوند می زنیم و برای محبوبتر شدن و بالارفتن از حربه برابری زن و مرد استفاده می کنیم.

مسائل زنان را باید در الگوی بومی خود حل کنیم

وی با بیان اینکه مسائل زنان را باید در الگوی بومی خود حل کنیم و در عین حال اگر تجربه موفقی در غرب هست نباید آن را نادیده بگیریم،  خاطرنشان کرد: مشکلات مشابه را می شود با راه حل های مشابه حل کرد؛ دسته ای از مسائل زنان مانند مشکلات زنان مطلقه، در همه جهان مشترک است.

علاسوند اظهار کرد: متأسفانه برای رسیدگی به مسائل زنان برنامه ریزی صحیح و استراتژیک نمی شود، از این رو اقدامات هیچ گاه  پاسخگوی مشکلات نیست.

ضرورت تمرکز فعالیتها و مطالبه سازی در مسائل زنان

عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان ادامه داد: یکی از اموری که بسیار به حل مسائل زنان کمک می کند، مطالبه سازی است؛ آیا فدراسیونی داریم که به عنوان حلقه واسط مسائل زنان را به گوش مسؤولان برساند؟.

وی با تأکید بر ضرورت تمرکز فعالیتها و مطالبه سازی، گفت:  سیاستها نباید با تغییر دولتها، تغییر کند؛ مشکل ما در قوانین نیست بلکه سیاسی کاری و نبود نظارت بر اجرا است که سبب می شود برخی کارها برخی دیگر را خنثی کند./930/201/ب2

ارسال نظرات