۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۴۶۲۷۶۳
حجت الاسلام مؤمنی:

سرگرمی های مجازی مصداق جهالتِ امروز است

حجت الاسلام مؤمنی در حرم رضوی گفت: استفاده طولانی مدت از فضاهای مجازی در شبانه روز بدون هیچ دستاورد مفیدی مصداق جهالت و حماقت است و افرادی که به این دلیل نماز صبحشان قضا می شود، جاهل هستند.
حجت الاسلام سید حسین مومنی

به گزارش خبرنگار خبرنگاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم دوشنبه شب با شرح فرازهایی از زیارت اربعین در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) اظهار کرد: در مقطعی که امام حسین(ع) قرار داشتند، مردم با وجود اینکه می‌دانستند صراط مستقیم، صراط اهل بیت(ع)‌ است، به دلیل غلبه‌ی جهل بر عقل‌هایشان نتوانستند به موقع تصمیم صحیح بگیرند، از این رو دنیا و آخرت خود را تباه کردند.

وی با بیان این‌که عقل نعمتی عظیم، حجّت و پیامبر درونی انسان است، ابراز کرد: در روایت‌های مختلف از معصومان(ع) به مکرر به عقل به عنوان بالاترین سرمایه انسان تأکید شده است، این تأکید و تذکر از سوی اهل بیت(ع) به این معناست که استفاده صحیح از این نعمت، فرصت‌های فراوانی جهت رشد، تعالی و کمال انسان به وجود می‌آورد.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید براین‌که انسان فرصت‌ها و تهدیدهای فراوانی را در کنار خود دارند، ابراز کرد: باید به گونه‌ای از این عقل و نعمت عظیم مراقبت و نگه‌داری کرد تا هیچ چیزی بر آن غلبه و در آن حجاب ایجاد نکند.

نشانه های جهل

وی با تأکید بر شناخت انسان از نشانه‌های عقل و جهل، اظهار کرد: هنگامی که لشکر عقل در حال غلبه بر لشکر جهل است، انسان باید نشانه‌های انسان عاقل را بداند تا تصور اشتباهی از خویش نداشته باشد، برخی خود را عاقل می‌پندارند اما در واقع جاهل هستند.

حجت الاسلام مؤمنی اولین نشانه جهل را کوتاهی در انجام واجبات عنوان و تأکید کرد: انسانی که در اقامه نماز کوتاهی می‌کند در بالاترین مرتبه جهل قرار دارد زیرا نماز تنها مسیر تقرب انسان به خداوند است و انسان عاقل از این مسیر غفلت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: انسان جاهلی که از نماز غافل است، برکت از زندگی‌اش سلب می‌شود، موانع و سختی‌ها در مسیر زندگی‌اش قرار می‌گیرند و در سختی‌ها و گرفتاری‌ها نمی‌تواند پیروز ‌شود.

حجت الاسلام مؤمنی نماز را بهترین مسیر برای غلبه بر مصائب زندگی، رهایی از دام شیطان و کسب سعادت دنیا و آخرت قلمداد کرد و افزود: اعمال انسان تنها به وسیله‌ قبولی نماز اوست که مورد پذیرش خداوند قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه «مسخره کردن مردم» و «زیاد سخن گفتن و غفلت از ذکر خدا» دو نشانه‌ دیگر انسان جاهل هستند، گفت: در اینجا سخن گفتن لسانی موضوعیت ندارد بلکه انجام هر عملی که انسان را از یاد خداوند غافل کند نشانه ای از جهل شمرده می‌شود.

اتلاف وقت در فضای مجازی

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برخی افراد ساعت‌های زیادی را در فضای مجازی بدون هیچ دستاورد مفیدی سپری می‌کنند اغلب این افراد به دلیل این‌که بیشترین حضورشان در فضای مجازی در شب‌ها صورت می‌گیرد، صبح شان قضا می‌شود، بنابراین این انسان‌ها را می‌توان جاهل و این نوع حضور در فضای مجازی را مصداق جهالت و حماقت برشمرد.

حجت الاسلام مؤمنی ادامه داد: بعضی از جلسات و محافل که نه تنها ذکر خداوند در آن‌ها جاری نمی‌شود بلکه اعمال خلاف شرع مانند نگاه به نامحرم و حتی امتیاز قائل شدن برای این نوع نگاه‌ها در آن‌ها وجود دارد نیز جزو مصادیق جهل و حماقت هستند.

وی با تأکید بر این‌که با تکرار ذکر لسانی، قلب انسان ذاکر می‌شود، گفت: ذکر لسانی به ذکر درونی و قلبی و ذکر درونی به ذکر عملی انسان منتقل و تبدیل می‌شود،‌ در نتیجه قلب ذاکر برای انسان اعمال خدایی به ارمغان می‌آورد.

نشانه های عقل

استاد حوزه علمیه قم در تبیین ویژگی‌ و نشانه‌های انسان عاقل اظهار کرد: اولین نشانه انسان عاقل وابسته نبودن او به دنیاست، انسان عاقل به دنیای فانی و متعلقاتش دلبستگی ندارد، دنیا با تمام سختی‌ و آسانی به پایان می‌رسد و انسان در پایان باید پاسخ‌گوی اعمالش باشد.

وی به دو ویژگی دیگر انسان عاقل اشاره و بیان کرد: عاقل برای آخرت تلاش و خودش را برای قیامت آماده می‌کند، بنابراین تمام گفتار و رفتارش برای رضای خداوند است و می‌داند که در قیامت تنها عمل صالح به یاری انسان می‌رسد.

حجت الاسلام مؤمنی آخرین ویژگی انسان عاقل را آماده کردن توشه برای شب اول قبر عنوان کرد و افزود: انسان برای مسافرت‌های دنیایی‌ برنامه و تدبیر دارد و شایسته‌است برای شب اول قبر خود نیز آمادگی لازم را کسب کند.

وی به جایگاه و عظمت شب اول قبر در بین اهل بیت(ع) اشاره و ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) با آن عظمت‌شان هرگاه به یاد مرگ می‌افتادند دعا می‌کردند خداوندا لحظه مرگ را برای من آسان قرار بده، حضرت خدیجه(س) نیز از طریق حضرت فاطمه(س)، عبای پیامبر(ص) که در هنگام نزول وحی به تن داشتند را به عنوان کفن طلب کردند تا شاید قبر به حرمت این عبا فشاری بر حضرت خدیجه(س) وارد نکند.

گفتنی است، همزمان با دهه آخر صفر حجت الاسلام سید حسین مؤمنی هر شب در رواق امام خمینی(ره) به شرح «فرازهایی از زیارت اربعین» می پردازد./201/1308/ب1

ارسال نظرات