۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۴۶۲۸۰۲
استاد حوزه علمیه تشریح کرد؛

حقیقت مرگ در آیات و روایات

مدیر برنامه ریزی جامعه الزهرا(س) قم گفت: باید حقیقت مرگ را درک کنیم تا از آن هول و هراس نداشته و به راحتی آن را بپذیریم و بدانیم که جزئی از مراحل زندگیمان است چرا که مرگ زندگی ای دوباره در عالمی دیگر است و هر کجا مقدر باشد؛ واقع می شود.
مرگ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام حسین تهرانی استاد اخلاق و مدیر برنامه ریزی جامعه الزهرا (س) قم، صبح امروز در حسینیه خیابان فیروز آباد کرمان اظهار داشت: طبق آیه "کل نفس ذائقه الموت"، مرگ همه موجودات را در بر می گیرد و هیچ فردی نمی تواند جلوی آن را گرفته و یا از آن فرار کند از این رو چه خوب است که خود را برای آن روز آماده کنیم.

وی تاکید کرد: باید حقیقت مرگ را درک کنیم تا از آن هول و هراس نداشته و به راحتی آن را بپذیریم و بدانیم که جزئی از مراحل زندگیمان است چرا که مرگ زندگی ای دوباره در عالمی دیگر است و هر کجا مقدر باشد؛ واقع می شود.

حجت الاسلام تهرانی عنوان داشت: با هر نفس که می کشیم به مرگ نزدیک می شویم پس به گونه ای زندگی کنیم که با فرا رسیدن زمان مرگ حسرت نخوریم و آن را بپذیریم.

وی خاطر نشان کرد: انسان وارسته توجه دارد که زندگی اش را صرف چه اموری کرده و چگونه از لحظات عمر بهره مند شده است چرا که عمر در حال گذر است و گذر زمان ما را قدم به قدم به مرگ نزدیکتر می کند.

این استاد اخلاق حوزه افزود: حقیقت مرگ را به راحتی می توان از آیات و روایات درک کرد چنانچه در برخی روایات مرگ را به تعویض لباس تشبیه کردند و فرمودند: مرگ برای مؤمن مانند در آوردن لباس چرک و برای کفار مانند درآوردن لباس فاخر است.

وی ابراز داشت: امام هادی (ع) در دیدار از یکی از اصحاب خود که در حال احتضار بود، فرمودند: اگر بدن تو آلوده شود و زخم و دمل چرکین داشته باشد که هم خودت و هم دیگران را آزار دهد و طبیب به تو بگوید با حمام از این آلودگی خلاص می شوی، آیا چنین نمی کنی؟ آن فرد پاسخ داد: بله چنین می کنم، سپس ایشان فرمودند: مرگ برای مؤمن اینچنین است و آلودگی را تن بیرون می کند.

حجت الاسلام تهرانی دومین تعبیر مرگ در آیات و روایات را تصفیه کننده روح و جان مؤمن دانست و گفت: امام کاظم(ع) فرمودند: مرگ مؤمن را از گناه پاک می کند به گونه ای که آخرین دردی که متحمل می شود، کفاره گناهانش است پس مؤمن تصفیه شده و پاکیزه به آن دنیا منتقل می شود.

وی ادامه داد: در تعبیری دیگر مرگ را خواب طولانی معرفی کردند که تنها تفاوتش در آن است که بیدار نمی شوی و به واسطه آن به جهانی ابدی منتقل می شویم.

و مدیر برنامه ریزی جامعه الزهرا (س) قم تصریح کرد: در زندگی برخی علما دیده شده که در حالی از دنیا رفتند که بزرگان دین در بسترشان حاضر بودند و چه خوب است که آنگونه از دنیا برویم که چنین اشخاصی در لحظات مرگ کنارمان باشند.

حجت الاسلام تهرانی در پایان ابراز داشت: مرگ را پلی از این دنیا به دنیای دیگر می خوانند از این رو امام حسین (ع) در لحظات آخر به یاران فرمودند: مرگ برای شما پلی است از سختی ها و دشواری ها به بهشت و آسایش آن و برای دشمنانتان زندانی است که آنان را از قصر مجللشان جدا کرده است به همین سبب جدّم رسول الله (ص) فرمودند: دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است./202/9703/ب1

ارسال نظرات