۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۴۶۳۳۹۰
رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی:

دشمن می‌خواهد ما را از مبارزه دور کند

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با بیان این‌که دشمن در پی آن است که ما را از مبارزه دور کند،‌ گفت: دشمن از راه‌های گوناگونی وارد می‌شود تا ما را از مبارزه دور نگه دارد؛ گاهی پیشنهاد مذاکره می‌دهند و گاهی نیز از لحاظ اقتصادی به ما فشار می‌آورند و گاهی حتی با تهدیدهای نظامی ما را از مبارزه می‌ترسانند.
گنابادی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، شب گذشته در حسینیه مرحوم آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای در ادامه سخنان شب گذشته پیرامون جهاد سیاسی امام رضا (ع) تصریح کرد: اولین دلیل که مأمون پیشنهاد ولایتعهدی و جانشینی را به امام رضا (ع) داد این بود که می‌خواست ایشان و پیروانشان را از مبارزه دور کند.

وی به روش امام رضا (ع) برای مبارزه با این هدف مأمون را چنین بیان کرد: حضرت رضا (ع) زمانی که دیدند راهی جز پذیرش این درخواست ندارند در هر موقعیتی که فراهم می‌شد این نکته را که به اجبار ولایتعهدی را پذیرفته‌اند به مردم یادآور می‌شدند و اکراه خودشان را به این سفر بیان می‌کردند. این برخورد امام (ع) در طول سفر به جایی رسید که خود جریان‌ساز شد و به مردم آگاهی دادند که حکومت ظالم است و حتی ایشان را مجبور کرده است.

وی افزود: امروزه نیز دشمن بسیار در پی آن است که ما را از مبارزه دور کند. این کار را از راه‌های گوناگونی انجام می‌دهند. گاهی پیشنهاد مذاکره می‌دهند و گاهی نیز از لحاظ اقتصادی به ما فشار می‌آورند و گاهی حتی به تهدیدهای نظامی روی می‌آورند.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با بیان این‌که مأمون با هدف از بین بردن تفکر غاصبانه بودن خلافتش در نزد شیعه، ولایتعهدی را به امام (ع) پیشنهاد داد، ابراز داشت: امام (ع) این پیشنهاد را نیز در مرحله اول نپذیرفتند اما هنگامی که ایشان را به قتل تهدید کردند این پیشنهاد را پذیرفتند، البته با شرایطی که تعیین کردند و نارضایتی که مدام ابراز می‌کردند.

وی افزود: امام رضا (ع) همچنین تأکید کردند که به شرطی ولایتعهدی را می‌پذیرند که در هیچ کاری دخالت نکنند. مأمون با خودش تصور می‌کرد با آمدن امام (ع) به کاخ کم‌کم می‌تواند مزه رفاه و کاخ نشینی را زیر زبان ایشان جای دهد، بنابراین شرط حضرت (ع) را جدی نگرفت.

رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به رویدادی تاریخی در دوران ولایتعهدی امام رضا (ع) اظهار داشت: در دورانی که امام (ع) ولایتعهدی را پذیرفته بودند بعضی از مناطق اسلامی دچار هرج‌ومرج شده بود. مأمون از امام (ع) درخواست می‌کند تا نامه‌ای به این مناطق بنویسند و آن‌ها را به آرامش دعوت کنند اما امام (ع) این کار را انجام ندادند.

وی در ادامه افزود: امام رضا (ع) از فرصت به دست آمده در زمان ولایتعهدی خویش کمال استفاده را کردند و دیگر آشکارا و به طور رسمی ولایت و امامت ائمه اطهار (ع) را معرفی می‌کردند. یکی از اهداف آوردن امام رضا (ع) به خراسان کنترل کردن ایشان بود اما امام (ع) در این فرصت به تبیین جریان امامت و ولایت پرداختند.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با اشاره به حوادث فتنه ۸۸اظهار داشت: عده‌ای دوست ندارند اتفاقات سال ۸۸ منعکس شود و نمی‌خواهند سهم خیانت‌های خائنین را بپذیرند. اگرچه نظام اسلامی و رهبر بزرگوار انقلاب نهایت مدارا و رأفت اسلامی را با تراز منافع نظام برای افراد مختلف لحاظ کردند. فتنه ۸۸چند دستور مستقیم و روشن داشت، یکی از آن‌ها هجمه و تخریب مستقیم مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود.

وی افزود: این هجمه‌ها هیچ نتیجه‌ای در پی نداشت و حتی عده‌ای که با حجاج در ارتباط بودند می‌گفتند بعد از وقایع سال۸۸ مقلدین رهبر معظم انقلاب رو به افزایش است.

لازم به ذکر است در طول ده شب آخر صفر در حسینیه مرحوم آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای مراسم قرائت زیارت عاشورا، تلاوت قرآن کریم و سخنرانی مذهبی با حضور علماء و آحاد مردم برگزار می‌شود. همچنین شب گذشته پیش از سخنرانی حجت‌الاسلام گنابادی نژاد، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد حسینی خراسانی، نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری به سخنرانی پرداخت/862/202/ب3

ارسال نظرات