۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۴۶۳۹۵۷
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

برنامه‌های فرهنگی تقویت‌کننده وحدت شیعه و سنی در زمره جهاد فی سبیل الله است

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: هر حركت مذهبي، فرهنگي و سياسي كه در آن وحدت مسلمانان تقويت شده و مايه ياس دشمنان اسلام شود، جهاد در راه خداوند محسوب می‌شود.
حجت الاسلام سالاری - مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه استان خراسان شمالی، امروز در آیین بدرقه کاروان زائران اهل سنت حرم مطهر رضوی که در مسجد حنفیه بجنورد برگزار شد، با تأکید بر تقویت بیش از پیش وحدت بین شیعه و سنی، اظهار کرد: هر حركت مذهبي، فرهنگي و سياسي كه در آن وحدت مسلمانان تقويت شده و مايه ياس دشمنان اسلام شود، جهاد در راه خداوند محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه دشمنان اسلام از اجتماع تشیع و اهل سنت هراس دارند، اضافه کرد: دشمن از زیارت رفتن تشیع و اهل سنت و از هرگونه اجتماع بین شیعه و سنی هراس داشته و ناراحت و ناامید می‌شود؛ به همین دلیل ما باید این‌گونه اقدامات و برنامه‌های خود را بیشتر و تقویت کنیم.

دبیر شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اگر ما از طریق انجام زیارت و اجتماع بین شیعه و اهل سنت، دشمنان اسلام را ناراحت و مأیوس کنیم، این زیارت ما علاوه بر استحباب، قطعاً ثواب جهاد را خواهد داشت؛ زیرا دشمنان اسلام از این حرکت‌های متحد و منسجم بین شیعه و سنی ناراحت و ناامید می‌شوند.

حجت‌الاسلام سالاری با اشاره به اینکه جهاد را در لغت «بذل الوسع» معنا كرده‌اند، ادامه داد: در تعريف جهاد ولی امر مسلمانان جهان می‌فرمایند: «جهاد در فرهنگ اسلامی فقط حضور در میدان جنگ نیست» و ايشان شرط اول جهاد را تلاش و كوشش و شرط دوم آن را رويارويي با دشمن بيان می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروز دشمنان اسلام می‌خواهند بین شیعه و اهل سنت اختلاف بیندازند، تصریح کرد: زیارت اهل بیت (ع) علاوه بر دستاوردهاي معنوي تلاش براي رسيدن به كمال و مايه يأس دشمنان بوده و یکی از مسائلی است که ما با انجام باشكوه آن می‌توانیم در مقابل دشمن صف‌آرایی مؤثرتری داشته باشيم.

حجت‌الاسلام سالاری مکی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این است که امروز زیارت اهل بیت (ع) امر مستحبی است که در موقعيت فعلی جزء شعائر الهی شمرده می‌شود؛ زیرا زیارت ائمه اطهار (ع) اجتماعي است كه می‌تواند در مقابل دشمن با يك گفتمان سراسر اخلاق و معنويت كه جهان تشنه آن است، تأثیر شگرف معنوي و انقلابي خود را در اعماق دل‌های مردم آزاده جهان بگذارد، هرچند مورد غفلت رسانه‌های جهان باشد که نمونه بارز آن اجتماع بابركت اربعين است كه هر سال از گوشه و كنار دنيا به آن گرايش پيدا می‌کنند.

مدیر حوزه علمیه استان خراسان شمالی با بيان نمونه‌هایی از تشرفات بزرگان اهل سنت به زيارت علي ابن موسی‌الرضا (ع) ازجمله ابوبکر ابن خزيمه و ابوعلي ثقفي و ديگر مشايخ اهل سنت، اظهار داشت: سيره بزرگان اهل سنت نسبت به زیارت حضرت موسی بن جعفر (ع) و خاصه حضرت علي ابن موسی‌الرضا (ع) از علمای قرون سوم و چهارم تا علمای قرن چهاردهم و بعد از آنها واقعاً قابل تأمل است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: بدون شک مطالعه و ترويج اين حالات، مقابله فرهنگي و اعتقادي در برابر انديشه وهابيت و تكفير خواهد بود./9314/202/ب3

ارسال نظرات