۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۴۶۳۹۹۸
حجت الاسلام پناهیان:

آزمون های زندگی برای رشد انسان به درجات متعالی است

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: برخی خوبی‌های ژنتیکی انسان در خدمت ابلیس قرار می‌گیرد و سبب می‌شود انسان به جهنم برود، همچنین بعضی بدی‌ها هم به شکل ژنتیکی در انسان است، برای نمونه برخی از انسان‌ها عصبی مزاج هستند، اما با این وجود خدا اگر به بنده‌ای نظر کند خوبی و بدی او را در خدمت دین استفاده می‌کند.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد اخلاق حوزه علمیه امروز به مناسبت ایام سوگواری ماه صفر که در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد با اشاره به اینکه انسان باید خوبی‌های اکتسابی خود را بیرون بیاندازد، اظهار داشت: این خوبی‌ها شامل آن بخشی می‌شود که به خاطر آن ما را به بهشت نمی‌ببرند، زیرا ما برای بدست آوردن آن زحمتی نکشیدیم.

وی ادامه داد: انسان همانگونه که باید مراقب بدی باشند و از آنها پرهیز کند برخی خوبی‌ها نیز هست که باید از آنها نیز باید دوری کرد و به آنها نباید تکیه کرد، برای نمونه گریه برای امام حسین(ع) خوب است اما نعمت خوبی است که خدا به ما داده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه تاکید کرد: گاهی امتحانات خدا برای برخی اعمالی است که ساده برای انسان پیش می‌آید، این آزمون‌ها برای این است که انسان رشد کند و به درجه بالاتر برود.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه انسان می‌تواند طبیعت خود را تغییر دهد، خاطرنشان کرد: در واقع برخی ویژگی‌ها در انسان اکتسابی است که می‌تواند آن را ارتقا دهد، اما نکته مهمی که در این میان به وجود می‌آید این است که این ویژگی‌ها به درد چه کسانی می‌خورد.

وی با اشاره به ویژگی‌های اکتسابی مقام معظم رهبری تصریح کرد: از ویژگی‌‌های اکتسابی ایشان می‌توان به شخصیت قضاوت‌گرا و محقق ایشان اشاره کرد، به همین منظور چنانچه ایشان طلبه نمی‌شدند در منصب قضاوت می‌توانستند مشغول شوند، ایشان از ابتدا انقلاب به دنبال تحقیق بودند و خداوند به ایشان نظر کرد و ذهن نظامند ایشان در راه خدمت دین به کار گرفته شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه اضافه کرد: امام راحل نیز دارای ویژگی اکتسابی تیراندازی بودند، مهارت تیراندازی روحیه سلحشوری را در ایشان تقویت کرده بود، همین ویژگی خوب با نظر خدا در راه خدمت به بشریت استفاده شد.

حجت الاسلام پناهیان افزود: برخی خوبی‌های ژنتیکی انسان در خدمت ابلیس قرار می‌گیرد و سبب می‌شود انسان به جهنم برود، اگر خدا انسانی را بپسندد تمام وجود او را در خدمت دین قرار می‌دهد، حالا این ویژگی‌ها خوب یا بد باشد.

وی در پایان گفت: بعضی بدی‌ها هم به شکل ژنتیکی در انسان است، برای نمونه برخی از انسان‌ها عصبی مزاج هستند، اما با این وجود خدا اگر به بنده‌ای نظر کند خوبی و بدی او را در خدمت دین استفاده می‌کند./816/202/ب3

ارسال نظرات