۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۴۶۴۵۹۹
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری مطرح کرد؛

رابطه اقامه نماز و انفاق در جامعه اسلامی

رییس فرهنگستان علوم با بیان این که اقامه کنندگان نماز کسانی هستند که هیچ گاه از نماز خارج نمی شوند، گفت: کسانی که محبت در راه خدا را در جامه نادیده بگیرند و به دنبال منافع خود باشند نتیجه آن استکبار و ظلم می شود.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری، استاد حوزه علمیه صبح امروز در مجلس عزاداری در سالاریه قم انفاق را صفتی از صفات مؤمنان در قرآن دانست و اظهار داشت: انفاق اختصاص به امور مالی ندارد و تعابیر زیادی در رابطه با انفاق علم و آبرو و دیگر موراد در اسلام ذکر شده است.

وی بنیان انفاق را بر پایه محبت در جامعه و محبت در راه خدا دانست و افزود: اگر محبت در جامعه نباشد و هر کس به دنبال منافع خود باشد از دیگران برای رسیدن به منافع خود استفاده می کنند و دیگر فداکاری در جامعه نخواهد بود و این با قانون گذاری و مالیات گیری جبران نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری به تعالیم ومعارف پشتوانه فرهنگ انفاق در اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: در اسلام امکانات دنیایی باعث کرامت و شرافت نیست بلکه اگر انسان بتواند این امکانات را در اه خدا هزینه کند و خود را مالک نداند به کرامت خواهد رسید؛ بنابراین در فرهنگ اسلامی جوامع صنعتی و ثروتمند بر جوامع فقیر و غیر صنعتی شرافت و کرامتی ندارند و معیار بر قرب به خدا است.

وی با اشاره به این که انفاق ریشه در ایمان به خدا و رسول دارد، گفت: این که انسان بفهمد که اگر مال را به خدا برگرداند سبب طهارت و رشد او می شود و دادوستد با خدا به نفع خود او است درجه ای از ایمان و توکل به خدا است و سبب تربیت انسان می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تربیت خاص اسلامی را از دیگر پشتوانه های معرفتی انفاق ذکر کرد و افزود: این که در قرآن در موارد زیادی انفاق را بعد از امر به نماز آورده است به این معنی است که کسانی که اهل اقامه نماز هستند خود به خود اهل انفاق می شوند.

وی به ارتباط میان اقامه نماز و انفاق اشاره و خاطرنشان کرد: برخی افراد وقتی به نماز می ایستند اصلا وارد نماز نمی شوند و در فکرهمان بازار و امور روزمره خود هستند ولی برخی افراد هم هستند که با تمام شدن نمازشان هم از نماز خارج نمی شوند و تمام زندگی شان ذکر و یاد خدا است و مصداق « فی صلاتهم دائمون» هستند؛ این افراد اقامه کنندگان نماز هستند و انفاق هم یکی از شئون اقامه نماز است.

رییس فرهنگستان علوم در تفسیر آیات اولیه سوره ماعون تکذیب کنندگان امام(ع) را از مصادیق تکذیب کنندگان دین عنوان کرد و گفت: همین افراد ادعای برنامه‌ریزی برای دیگران هم دارند و با برنامه‌هایشان هم خود و هم جامعه را تباه می‌کنند زیرا کسانی که دین را کنار بگذارند و منافعشان معبودشان باشد دیگر به فکر جامعه و فقرا نمی‌تواند باشند و اگر شعار هم بدهند اهل انفاق نیستند و نعمت های دنیا را از دیگران دریغ می کنند.

وی تصریح کرد: همانطور که مصلّین یک جریان هستند کسانی که اهل اقامه نماز نیستند هم یک جریان هستند که در اسلام از ثقیفه آغاز شد و با معاویه و امویان و عباسیان ادامه داشت تا به امروز؛ کسانی که محبت در راه خدا را در جامه نادیده بگیرند و به دنبال منافع خود باشند نتیجه آن استکبار و ظلم می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به شرایط قبولی و تأثیرگذاری انفاق خاطرنشان کرد: انفاق باید بدون منت و اذیت و ریا و از بهترین اموال باشد تا اثر تربیتی خود را در انسان و جامعه داشته باشد و اگر این شرایط را نداشته باشد اثر خود را از دست می دهد./843/202/ب3

ارسال نظرات