۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۴۶۴۸۵۳
پیشنهاد به آیت الله اعرافی(7)

راه اندازی تلویزیون حوزه/ سرمایه گذاری ستادی حوزه در بخش تبلیغ فضای مجازی

استادان، فضلا و طلاب در راستای دستیابی به تحول‌ مطلوب و همه جانبه پیشنهادات خود را به آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور اعلام کردند.
پیشنهادات تحول در حوزه علمیه به آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با تغییر و تحول در مدیریت کلان حوزه‌های علمیه سراسر کشور و انتخاب آیت‌الله اعرافی از سوی شورای عالی حوزه، حرکت جدید و جدی از سوی طرفداران تحول حوزه در قالب‌های مصاحبه، نامه به آیت‌الله اعرافی، جلسات نقد و بررسی، نشست‌های تحولی در قم شکل گرفته است.

چندی پیش کانال تلگرامی«پیشنهاد به آیت‌الله اعرافی» در اقدامی از فضلا، استادان و تأثیرگذاران تبلیغی و فرهنگی خواسته نظرات خود را درباره کیفیت تحول در حوزه علمیه مطرح کنند؛ خبرگزاری رسا پس از جمع‌آوری نظرات و فصل‌بندی و روان‌نویسی آن، اقدام به انتشار برخی نظرات کرده است.

قرار است اصل متن پیشنهادات به مدیر جدید حوزه علمیه در قالب کتابچه‌ای به آیت‌الله اعرافی تقدیم شود.

بخش هفتم پیشنهادات به شرح زیر است؛ در این بخش پیشنهادات تبلیغی برخی از فضلای حوزه علمیه قم دسته‌بندی شده است.

بررسی عوامل کاهش تاثیر روحانیت پس از انقلاب اسلامی

مسؤولان و مدیران حوزه علمیه ارتباط مردم جامعه با روحانیت قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را بررسی و ارزیابی تاریخی کنند و سپس عوامل کاهش ارتباط حوزه‌ علمیه با مردم پس از انقلاب اسلامی بررسی شود و با مد نظر قرار دادن عوامل این حادثه در پی جبران این نقیصه باشند.

حضور حوزه علمیه در ابعاد و مکان‌های مختلف تبلیغ

در حال حاضر حوزه‌های علمیه غالبا در بُعد رسالت اجتماعی و در قالب یک مبلغ یا استاد ظاهر می‌شوند اما در ابعاد وسیع عملی حضور جدی ندارد به همین سبب زمانی که سخن از حوزه علمیه به میان می‌آید حوزویان به سرعت به فکر حضور در مساجد می‌افتند در حالی که مکان دیگری همچون فضای مجازی نیازمند روحانیان فعال است.

برگزاری طرح لبیک یا امام

از آنجایی که مقام معظم رهبری در آغاز دست خارج، بارها موضوع فضای مجازی و پاسخ به شبهات را مطرح فرموده‌اند، ضروری به نظر می‌رسد تا با برگزاری طرح لبیک یا امام، طلاب علاقمند به فضای مجازی با تشکیل گروه‌های مختلف، در فضای مجازی فعالیت کنند، گروهی در بخش وب نویسی، گروهی در بخش پیام‌رسان‌ها و شبکه‌‌های اجتماعی.

با تشکیل گروه‌های مختلف و متخصص، طلاب وارد گروه‌های هدف (سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی ضد دین و شبهه افکن) شوند، شبهات و سوالات مهم را احساء کرده و به آنها پاسخ دهند و در نهایت پاسخ‌ها را در اختیار دیگر طلاب و عموم مردم قرار دهند.

با انجام این کار علاوه بر آن که طلاب به مسائل روز جامعه مسلط خواهند شد، بعلاوه با مراجعه به کتاب‌های مختلف و متعدد بر دانش خود خواهند افزود و همچنین می‌توانند با تشکیل گروه‌های مختلف به صورت گروهی به مقابله با دشمنان اسلام بپردازند.

تعریف تبلیغ مجازی به عنوان یک شغل در مرکز مدیریت

فعالیت طلاب در فضای مجازی، به عنوان یک شغل از جانب مرکز مدیریت شناخته شود و همان گونه که یک طلبه با تدریس در حوزه علمیه، از مرکز مدیریت دریافتی ماهیانه دارد، تبلیغ در فضای مجازی نیز درآمد ماهیانه داشته باشد و مرکز مدیریت برای چنین طلابی حقوق ویژه‌ای در نظر گیرد تا بدون داشتن دغدغه و مشکلات مادی، به فعالیت در این عرصه ادامه دهند.

حمایت مرکز مدیریت از طلاب و مبلغان فضای مجازی باعث می‌شود تا طلاب بیشتری به این جهت سوق داده شوند که در نتیجه سیل عظیمی از طلاب به این سمت سوق داده خواهند شد و در نتیجه موجب جریان سازی و پیشبرد اهداف حوزه علمیه خواهد شد از همین رو مرکز مدیریت می‌تواند فعالیت مجازی طلاب را ساماندهی کند و در هر جهتی که نیاز بیشتری وجود دارد، طلاب را به آن سو هدایت کند و نقش راهبردی داشته باشد.

عرضه معارف اسلامی توسط شبکه تلویزیونی و رادیویی ویژه حوزه علمیه

دشمنان انقلاب اسلامی و دین اسلام با استفاده از کمپانی‌های بزرگ رسانه‌ای عقیدتی در حال اشاعه فرهنگ خود بر مسلمانان هستند اما متأسفانه حوزه علمیه حتی یک شبکه تلویزیونی مخصوص فعالیت‌های خود ندارد و تنها به فعالیت در زمان‌های خاصی مثل ایام رمضان، محرم، صفر، ایام فاطمیه و نیم ساعت قبل از اذان بسنده می‌کند.

لذا ضروری است تا حوزه علمیه با تأسیس شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی معارف ناب اسلام را به جهانیان عرضه کند.

معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های حوزه علمیه به آحاد جامعه

باید پذیرفت که حوزه علمیه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوانی دارد که بر مردم جامعه ناشناخته و مجهول باقی مانده است از این رو شناخت کامل و دقیق حوزه علمیه و دایره فعالیت‌های آن می‌تواند نگرش منفی برخی از مردم به ویژه نسل جوان را نسبت به حوزه علمیه تغییر اساسی دهد.

در این صورت مردم نیز برای تحول در حوزه علمیه آستین بالا زده و هر کمکی که بتوانند خواهند کرد چرا که خواهند دانست اگر آسیبی بر حوزه علمیه وارد شود فرزندان و اقوام و آشنایان آنها نیز آسیب خواهد دید.

برای تحقق این مهم روابط عمومی حوزه علمیه و همچنین مرکز مدیریت حوزه علمیه باید ارتباط مستمر و صمیمی با مردم داشته باشد و بهترین شیوه برای این کار تأسیس شبکه‌ تلویزیونی حوزه علمیه است.

ارتباط مستمر حوزه علمیه با جامعه

حوزه‌های علمیه اگر بخواهند تأثیرگذار باشند باید با جامعه در ارتباط باشند چرا که مهمترین وظیفه حوزه‌های علمیه در ارتباط با جامعه معنی پیدا می‌کند اما متأسفانه امروزه حوزه‌های علمیه در جامعه اسلامی در غربت بوده و در حاشیه قرار دارد به طوری که در عصر کنونی حوزه علمیه با بدنه جامعه اسلامی ایران هیچ ارتباط معنی‌داری ندارد و صرفا به ایام عزاداری منحصر شده و این باعث شده است تا مردم حوزه علمیه و دین را مساوی با غم و اندوه بدانند.

تربیت طلاب متخصص جهت پاسخگویی به شبهات

امروزه تهاجم فرهنگی بر مذهب تشیع بسیار بالا است و دشمنان دین اسلام در تلاشند تا با زیر سوال بردن مبانی اعتقادی شیعه آن را نابود سازند و این موضوع از مباحث روز جهان معاصر بشمار می‌آید لذا تربیت طلاب متخصص و خبره در زمینه‌ پاسخگویی به شبهات در رابطه با مذهب تشیع بسیار ارزشمند خواهد بود.

بارها مراجع و اساتید فرموده‌اند که اگر امروزه، یک مصداق برای واجب عینی، فوری و تعیینی بخواهیم پیدا کنیم، بحث پاسخگویی به شبهات مهمترین آنها است.

رسالت طلابی که در عصر کنونی در حال زندگی هستند فراتر از وظایف عالمان دوران گذشته است به ویژه با توجه به پیروزی انقلاب اسلامی ایران که فرهنگ شیعه هر روز مرز‌ها را فتح می‌کند و به گوش افرادی که با واژه شیعه نامأنوسند می‌رسد، از این رو با توجه به میل و علاقه آحاد مردم خارج از کشور برای درک معارف اسلامی لازم است تا حوزه علمیه با رویکردی گسترده، در صدد تربیت مبلغان برای پاسخگویی به شبهات شرعی باشد. /878/ت301/س

ادامه دارد... .

اکتای بهمنی
ارسال نظرات