۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۴۶۵۶۴۰
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها مطرح کرد؛

شناسایی اولویت ها لازمه ایجاد تحولات دانشگاه در جامعه

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان بر شناسایی اولویت ها در دانشگاه ها تأکید کرد و عدم شناسایی الویت ها را موجب هدر رفت عمر دانشجو و امکانات دانشگاهی دانست.
حجت الاسلام محمدیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدیان در مراسم گرامی داشت روز دانشجو که در دانشگاه معارف اسلامی واقع در بلوار جمهوری اسلامی برگزار شد با تبریک روز دانشجو بیان داشت: تبریک روز دانشجو به معنای با برکت و تأثیرگذار بودن دانشجو در جامعه است.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با بیان این که لازمه مبدأ تحول دانستن دانشگاه ها، فراهم کردن شرایط آن است، گفت: دانشگاه زمانی مبدأ تحولات مثبت و تعالی بخش جامعه خواهد بود که استاد و دانشجو اولویت ها را به صورت کامل بشناسند تا استعداد و توان خود را برروی آن متمرکز کنند.

وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که اولویت دانستن همه امور به معنای نداشتن اولویت است، اظهارداشت: با وارد شدن به هر عرصه با مسائل مهمی رو به رو خواهیم شد اما باید موارد اولویت دار آنها را شناسایی کرد؛ شناسایی اولویت ها نیازمند شیوه نامه است که از دانشگاه معارف اسلامی انتظار می رود اولویت ها را شناسایی کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: در صورت عدم شناسایی الویت ها عمر دانشجویان در مسیر کم فایده تلف خواهد شد و سرمایه و امکانات دانشگاه ها نیز هدر خواهد رفت؛ به اذعان بسیاری از دانشمندان در عرصه های مختلف علمی، غالب پایان نامه های دانشجویان برای دریافت مدرک و ارتقا مفید است.

وی به اولویت های دانشگاه معارف اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: وظیفه این دانشگاه تربیت مدرسان معارف است که دارای نقش  مهمی در تشکیل هویت ملی و اعتقادی دانشجویان هستند؛ معارف دارای بخش های مختلفی است که بخشی از آن مانند هوای تنفس است که اگر به انسان نرسد فنا می شود و بخشی نیز مانند غذا است که اگر چند روز به انسان نرسد تلف خواهد شد و بخشی نیز همانند دارو اگر در زمان مناسب به بدن انسان نرسد تلف خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: تشخیص اولویت های معارف اسلامی، خود دارای اولویت است که چنین کاری با شناخت دقیق از وضعیت مخاطب امکان دارد و در صورت عدم شناخت مخاطب پاسخ دادن به اشکالات سلیقه ای خواهد بود و نیاز مخاطب را جواب نخواهد داد که متأسفانه امروزه در ارزیابی کلاس ها چنین آفتی یافت می شود و استاد فقط عرصه مورد مطالعه خود را بیان می کند و توجهی به نیاز دانشجو ندارد.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل وجود دشواری های فراوان در شناخت مخاطب در این زمینه توفیق قابل توجهی مشاهده نمی شود؛ دغدغه های جوانان امروزی با دغدغه های جوانان نسل های قبل تفاوت فراوانی دارد؛ گسست های طبیعی در میان نسل ها وجود خواهد داشت و استاد به بیان داده های ذهنی خود که مربوط به دهه های گذشته است بسنده می کند در نتیجه موجب افزایش فاصله ها می شود.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها شناخت قالب و شیوه ارائه مطالب به جوانان را ضروری دانست و افزود: مهمترین مشکل در ارتباط با جوانان و دانشجویان انتخاب قالب و شیوه انتقال مطالب است به عنوان مثال آغاز روز دانشجو مبارزه با آمریکا است گرچه عده ای سعی می کنند آن را کمرنگ نشان دهند، چگونه می خواهیم ماهیت آمریکا را به جوانان و دانشجویان معرفی کنیم بلکه با شعار دادن نمی توان تمام کارها را انجام داد.

وی اضافه کرد: مشکل امروز ما در استدلال و بحث های علمی نیست و تاکنون نیز در این زمینه مشکلی وجود نداشته است بلکه مشکل ما کارآمد نشان دادن مباحث و شیوه انتقال آنها به جوانان است که این مورد باید در پایان نامه ها مورد بررسی قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان خاطرنشان کرد: تقسیم بندی مخاطبان و دانشجویان نیز از امور اولویت دار است زیرا برخی دانشجویان مطالعات فراوانی در امور دینی دارند و برخی نیز به دلیل رشد در خانواده مذهبی گمان می کنند دارای اطلاعات مذهبی فراوانی هستند و برخی نیز در معرض اطلاعات تحریف شده دینی قرار دارند و برخی نیز احساس نیازی در زمینه مسائل دینی ندارند و افراد نادری نیز مخالف بحث های دینی هستند که نمی توان برای تمامی این گروه ها یک نوع بحث را بیان کرد.

وی رفتار و عملکرد استاد را مهمترین شیوه تأثیر استاد بر روی دانشجو دانست و ابراز داشت: آنچه که موجب می شود استاد بر روی دانشجو تأثیرگذارد روحیه، نگاه استاد به دانشجو همچنین رفتار و عملکرد استاد است؛ استاد معارف می تواند منبع امید بخشی و انرژی به دانشجو باشد به ویژه امروزه که جوانان تحت تأثیر رسانه های معارض دچار نا امیدی شده اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه معارف اسلامی را دانشگاه راهبردی و استراتژیک دانست و خاطر نشان کرد: این دانشگاه باید در پایان نامه های خود مشکلات را برطرف سازد گرچه زحمات فراوانی در این زمینه انجام شده است به این جهت از اعضای هیأت علمی و دانشجویان این دانشگاه معارف اسلامی تشکر می کنم و امیدوار هستم در بخش اولویت ها توجه بیشتری صورت گیرد./1324/پ202/س

 

 

 

 

 

ارسال نظرات