۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۱
کد خبر: ۴۶۵۸۲۴
آیت الله مصباح یزدی:

ارزش در منطق دین برای کاری است که انسان را به کمال می رساند

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که کمال نهایی چیزی است که خداوند همه چیز را قرار داده تا انسان به آن برسد و قرب الهی نام دارد، گفت: ارزش در منطق دین برای کاری است که انسان را به کمال می رساند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه درس اخلاق دفتر رهبر معظم انقلاب در قم با بیان این که فرعون اهل خودبرتر بینی و علو بود، گفت: اگر انسان این گونه باشد از سعادت محرم می شود.

وی افزود: انسان باید با تحلیل و بررسی تاریخ از آن درس و عبرت بگیرد، از قدیم هم ایجاد نظام طبقاتی وجود داشته و مردم را به عالی و سافل تقسیم می کنند، چطور می شود که انسان دلش می خواهد به مقامی برسد که از همه برتر باشد، آیا خوب به شمار می رود یا بد است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اصلی ترین عاملی که فرعون را به ادعای خدایی رساند برتری طلبی و علو بود، اظهار داشت: فرعون می خواست به مقام انحصاری برسد که الهی غیر از او در عالم وجود نداشته باشد، سعادت از آن کسی است که اراده برتری بر دیگران نداشته باشد، کسانی که همت شان بلند است و می خواهند به مقامات بالا برسند عاملی فطری و درونی دارد.

وی ادامه داد: هدف از خلقت انسان این است که کمال اختیاری را به دست آورد، کمال خدادادی ثواب و عقابی ندارد آنچه بر آن ثواب و عقاب مترتب می شود کمال اختیاری است، خداوند خواسته که انسان خلیفه خود باشد از این رو اصل میل به کمال امری فطری و نعمت الهی است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که کمال هر قوه ای را باید با کمال نهایی انسان سنجید، ابراز داشت: هرچه کمک می کند که مراتب کمال انسان سریعتر شود خیر بوده و ارزشمند است اما اگر مانع باشد قابل قبول نیست، علو بالعرض خدادادی است و بالذات میل به کمال فطری است.

وی عنوان کرد: کمال نهایی چیزی است که خداوند همه چیز را قرار داده تا انسان به آن برسد و قرب الهی نام دارد، ارزش در منطق دین برای کاری است که انسان را به کمال می رساند، میل به کمال امری الهی است منتهی گاهی در مصادیق آن اشتباه می شود.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: تا چندی پیش فرهنگ عمومی این بود که هرکس حجیم تر و چاق تر باشد سعادت دارد اما لاغرها را بیچاره می دانستند، انسان خیال می کند که هرچه پولدارتر باشد بهتر است در حالی که برخی از همین پولدارها خواب راحت ندارند، هرنوع اضافه باری برای انسان کمال نیست./1323/پ202/ج

ارسال نظرات