۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۱
کد خبر: ۴۶۵۸۹۳
مدیرکل فرهنگ، رسانه و فناوریهای نوین سازمان تبلیغات اسلامی:

شناخت عصر فراغتی لازمه ساخت محیط زندگی سالم است

مدیرکل فرهنگ، رسانه و فناوریهای نوین سازمان تبلیغات اسلامی گفت: شاهد دگرگونی بسیار وسیع و عصر تمدن فراغتی هستیم و هر جامعه ای بتواند برداشت درستی از این عصر داشته باشد محیط سالم برای خود، خانواده و جامعه ایجاد می کند.
حجت الاسلام صحت قول

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام احمد صحت قول، مدیرکل فرهنگ، رسانه و فناوریهای نوین تبلیغات اسلامی عصر چهارشنبه در نشست خبری که در اداره تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار داشت: جنگ نرم، رسانه و امور اجتماعی سه بخش مورد اداره این بخش از سازمان تبلیعات اسلامی است.
 
وی با بیان اینکه مسائل مربوط به بانوان و جوانان بخشی از فعالیتهای سازمان را در بر می گیرد، افزود: شبکه مرکزی بانوان فرهیخته ایجاد و رئیس بانوان فرهیخته انتخاب شده و نائب رئیس آن از ارومیه است.
 
مدیرکل فرهنگ، رسانه و فناوریهای نوین سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: موضوعات فرهنگی به وسیله بانوان ایرانی امکان حل و رفع دارد، جوانان و آقایان توان سر وسامان دادن خیلی از مسائل فرهنگی را ندارند، سالم سازی محیط فرهنگی با استفاده از وجود بانوان فرهیخته در بخشهای مختلف ممکن است.
 
وی به وقوع عصر تمدن فراغتی در این برهه از تاریخ بشریت اشاره و اضافه کرد: شاهد دگرگونی بسیار وسیع و عصر تمدن فراغتی هستیم و هر جامعه ای بتواند برداشت درستی از این عصر داشته باشد محیط سالم برای خود، خانواده و جامعه ایجاد می کند.
 
حجت الاسلام صحت قول با بیان اینکه زمینه اوقات فراغت در جامعه بسیار است، افزود: دعوت به محیطهای اردویی و نظام آموزشی جوابگوی مدیریت اوقات فراغت نیست و خوراک فراغتی مناسبی هم ایجاد نشده است، بر این اساس جوانان در شبکه های مجازی و اجتماعی اوقات فراعت خود را طی می کنند.
 
وی عنوان کرد: 10 برابر تماشای تلویزیون جوانان از فضاهای مجازی استفاده می کنند، بنابراین باید برنامه هایی برای این فضاها در نظر گرفته شود، بنابرین بخش دینی فضای رسانه ای سازمان تصمیم به ساماندهی تولید محتوای دینی با دعوت از همه رسانه های همسو گرفته است.
 
مدیرکل فرهنگ، رسانه و فناوریهای نوین
سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر ضرورت قابلیت اجرایی داشتن طرحها، گفت: بدون پیوست رسانه ای هر طرحی ابتر مانده و قابلیت اجرا و ثمردهی خود را از دست می دهد.
 
وی با اشاره به گسترش شبکه های اجتماعی و استفاده عمومی از این شبکه ها، خاطرنشان کرد: در شبکه های اجتماعی افراد خبرها را تولید و تیتر زنی کرده و دست به تحلیل می زنند و به این ترتیب هر فردی به یک رسانه تبدیل شده است، بنابراین آموزش و ارتقای سطح سواد رسانه ای ضروری است که باید در هیئات مذهبی به آن پرداخت.
 
کارشناس مسائل دینی و فرهنگی با تاکید بر ضرورت ساماندهی نمادهای دینی و ممیز نمادهای غیر دینی که در صنایع فرهنگی مورد استقبال مردم است، یادآور شد: ترویج نمادها در جامعه اگر افسار گسیخته و بدون ساماندهی باشد در آینده توان پیشگیری از گسترش نمادهای غیردینی و نفوذ آن به نمادهای دینی از دست می رود.
 
وی با تاکید بر این مسأله که تولید نمادها، پرچمها، کتابها و لباسهای مذهبی همه باید مدیریت شود، گفت: مدیریت جنگ نرم به مساله رصد و آینده پژوهی از وضعیت فرهنگی کشور می پردازد که به شدت با فقر در این زمینه مواجهیم.
 
مدیرکل فرهنگ، رسانه و فناوریهای نوین
سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به مقابله با ایجاد فضای اختناق در جامعه، اعلام کرد: کرسیهای آزاداندیشی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است که هر فردی بدون چالش و تنش دیدگاههای خود را مطرح کند و تبلیغات اسلامی خارج از محیط دانشگاهی تصمیم به ایجاد چنین کرسیهایی در بین عموم مردم گرفته تا نقطه نظرات آنان را در مورد موضوعات مختلف گردآوری و مطالعه کند.
 
وی به نقش پاتوقها در وضعیت سیاسی کشور اشاره و یادآوری کرد: پاتوقهای فرهنگی، از زمان ناصرالدین شاه شکل گرفته و کشور از لحاظ سیاسی به شکل پاتوقی اداره می شود و به این علت نهادها و احزاب سیاسی در کشور ما موفق عمل نکرده اند.
 
حجت الاسلام صحت قول به نفوذ دشمنان در عرصه های مختلف به ویژه فرهنگی اشاره و اضافه کرد: از بیرون برای جوانان ما برندسازی می کنند با محور موضوعات طبیعی یا به شکل استانی، اما از ورای آن به مسائل فرهنگی هجمه ایجاد کرده و نمادسازیهای غلط فرهنگی شکل می گیرد، بر این اساس فراخوان برندسازی برای جوانان ابلاغ شد تا سال آینده جشنواره برندسازی برگزار شود.
 
وی در ادامه با بیان اینکه شیوه مصرف کالاهای فرهنگی تغییر کرده است، گفت: افراد حوصله یا علاقه حفظ نام سایتها را نداشته و با کمک کلیدواژه و بازار آزاد فرهنگی نیازمندیهای خود از فضای رسانه ای و مجازی را رفع می کنند و کنسرسیوم محتوا اگر شکل بگیرد سازمان به بنگاه تولید محتوای فرهنگی تبدیل می شود.
 
متخصص علوم دینی و فرهنگی گسترش منابع اطلاعاتی و ارتباطی و تغییر تنوع آنها در چند سال آینده را امری اجتناب ناپذیر دانست و افزود: بحث کوانتوم اگر رخ دهد واقعیت با مجاز قابل تفکیک نمی شود و با وقوع این اتفاق نگاه به فضای رسانه ای و مجازی بیش از پیش تغییر کرده و استفاده از این منابع بیشتر از پیش می کنند.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا شایعه منع مداحان از ورود به مسائل سیاسی کشور صحت داشته و از سوی سازمان چنین دستوری به صورت رسمی ابلاغ شده است، گفت: کانون مداحان و شاعران آئینی شکل گرفته و سازمان از آنها فقط حمایت می کند ولی دعوت از اقشار فرهنگی و صاحبان تریبون به عدم پرداختن به مباحث سیاسی یک مسأله عمومی است.
 
مدیرکل فرهنگ، رسانه و فناوریهای نوین
سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با بیان اینکه کنترل محتوا و محصولات رسانه ای غیرممکن شده است، تصریح کرد: در این عصر تنها می توان به معرفی محصولات خود پرداخته و با سواستفاده ها مقابله کرد و ارتقای سطح سواد مردم امروز وظیفه اصلی است.
 
وی یادآوری کرد: اگر تغییر ذائقه جوانان برای مسؤولان قابل قبول باشد همه برنامه ها و محصولات تولیدی تغییر می کند، نگاه منفی به طلاق از بین رفته و امروزه جشن طلاق گرفته می شود و این نشان از تغییر نگاهها و ذائقه ها است.
 
حجت الاسلام صحت قول در پایان حوزه رفتار شناختی جوانان را بسیار پیچیده عنوان و ابراز کرد: در بحث جوانان به نکته انتهایی علل گسست نسلی نرسیده ایم و جوان با دین مشکل ندارد بلکه با اینکه فهمیده نمی شود مشکل دارد./201/936/ب1

ارسال نظرات