۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۴۶۵۹۲۸
در اختتامیه هفدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی تأکید شد؛

ضرورت مسأله محوری و تجاری سازی پژوهش‌ها

مسؤولان برگزاری هفدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی بر ضرورت مسأله محوری و تجاری سازی پژوهش‌ها تأکید کردند.
هفته پژوهش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، هفدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی شب گذشته به کار خود پایان داد.

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در مراسم اختتامیه این نمایشگاه گفت: اقتدار علمی حاصل کار پژوهشی است؛ در کشور ما طلاب، دانشجویان و دانش آموزان نشان داده اند می توانند با پژوهش مسأله محور در ایجاد گفتمان و تفکر افتصاد مقاومتی مشارکت داشته باشند.

ضرورت ورود بخش خصوصی در حمایت از تحقیقات

وی ضمن تأکید بر ضرورت تقویت ارتباط مراکز علمی و صنعتی تصریح کرد: در امر پژوهش اگر معطل بودجه های دولتی بمانیم پژوهش ما پشت درهای بسته باقی خواهد ماند؛ باید پژوهش را اقتصادی و ظرفیتهای پژوهشی را تجاری سازی کنیم.

رشیدیان خاطرنشان کرد: در صورتی که بخش خصوصی توجه جدی به مراکز تحقیقاتی پژوهشی داشته باشد، در کوتاه مدت می تواند معضلات بهره وری و اقتصادی کردن طرحهای توسعه را حل و فصل کند.

توزیع سهام وقف علم و فناوری اتفاق مبارکی است

استاندار خراسان رضوی با اشاره به آغاز توزیع اوراق وقف مشارکتی در زمینه علم و فناوری از سوی اداره کل اوقاف خراسان رضوی، گفت: سهام وقف علم و فناوری کار مبارکی است که واقف شدن را برای همه افراد با هر توانمندی مالی میسر می کند تا در نهضت حمایت از توسعه علم و فناوری مشارکت کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: در سال 2017 نمایشگاه هفته پژوهش در سطح کشورهای اسلامی با محوریت مشهد و متناسب با شأن و جایگاه آن برگزار و ظرفیتهای متعدد علمی، دانشگاهی، حوزوی و تاریخی مشهد را احیا کند.

حضور پررنگ حوزه علمیه در نمایشگاه امسال

در ادامه، عباس شیخ الاسلامی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تصریح کرد: ما در دانشگاه ها علم را برای علم و دانش استفاده می کنیم در حالی که علم باید به تولید علم و ثروت برسد.

وی افزود: قول می دهیم در دبیرخانه دائمی نمایشگاه، کار را صرفا در هفته پژوهش خلاصه نکنیم.

شیخ الاسلامی ادامه داد: ویژگی قابل توجه نمایشگاه امسال، حضور پررنگ حوزه علمیه بود که در آستانه روز پیوند حوزه و دانشگاه با دستاوردهای عظیم پژوهشی در نمایشگاه حضور پیدا کرده بود.

در تجاری سازی تولیدات علمی ضعف داریم

در ادامه این برنامه، بهرامی، معاون پژوهشی دانشگاه فردوسی با اشاره به هشت پله صعود رتبه علمی کشور در دنیا گفت: در سطح کشور 3 درصد بودجه در نظر می گیریم اما صفر درصد از بودجه به نوآوری دانشگاه ها اختصاص می یابد.

وی با تأکید براینکه پژوهش لازمه تبدیل علم به ثروت است، افزود: در مرجعیت علمی، استان ما وضعیت خوبی دارد اما در تبدیل آن به محصول و تجاری سازی باید بیشتر تلاش کنیم./202/930/ب1

ارسال نظرات