تصمیمات دولتمردان از دایره تبعیت از ولایت فقیه نباید خارج شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی در مراسم تجدید پیمان طلاب و دانشجویان با امام زمان(عج) که با عنوان «عهد جانان» شامگاه امروز در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به آیه «وَيَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْفَتْحُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ؛ قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لَا يَنْفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمَانُهُمْ وَلَا هُمْ يُنْظَرُونَ؛ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَانْتَظِرْ إِنَّهُمْ مُنْتَظِرُونَ» اظهار داشت: در این سه آیه مبارکه از سوره سجده روشن گری کم نظیری شده و در آن از روز فتح سخن به میان آمده است.
وی با بیان اینکه این آیات بخشی از آیات در مورد امام زمان(عج) است، افزود: این آیه یکی از مجموعه آیات عجیب در قرآن کریم است که مربوط به حضرت حجت(عج) و ظهور ایشان بوده و از آن به یوم الفتح تعبیر شده است؛ چرا که ما در قرآن کریم دو فتح داریم و دو وعد؛ وعد نخست همان وعده قیامت است که خداوند در قرآن فرمود: «وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي صَدَقَنا وَعْدَهُ وَ أَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشاءُ فَنِعْمَ أَجْرُ الْعامِلين»؛ این وعده یکی از دو وعده بزرگ الهی است ولی خدا یک وعده دنیوی هم دارد که در قرآن کریم به آن اشاره کرده است.
وعده الهی خدا برای صالحان
آیت الله اراکی ادامه داد: خداوند در سوره نور می فرماید: «وعد الله الذين آمنوا منکم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم في الارض کما استخلف الذين من قبلهم» به این معنا که روزی صالحان در همین زمین دنیا به مقام خلافت اللهی می رسند که اتفاقا امام علی(ع) نیز در یکی از بلیغ ترین سخنان تاریخ بشریت همین نکته را یادآور شده اند.
وی با بیان اینکه بسیاری از مفسران قرآن کریم آیات ابتدایی سوره نبأ را در شأن امام علی(ع) و خلافت ایشان دانسته اند، تأکید کرد: در قرآن کریم مهمترین مقوله مربوط به فرمانروایی کره زمین به دست خدای متعال و به وسیله پیامبر و جانشینان ایشان بر روی زمین است که به عنوان خبر عظیم در سوره نبأ از آن یاد شده است که البته خود خداوند از آغاز خلقت فرشتگان خود را با این خبر آشنا کرد و فرمود: «من بر روی زمین خلیفه ای قرار می دهم».
نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: بنابر صریح روایات منظور از خلیفه در این آیات پیامبرگرامی اسلام است؛ چراکه خلافت های پیامبران و خلافت ائمه معصومین(ع) نیابتی است و اصلا به همین دلیل است که در روایات داریم خداوند وقتی پیامبر را به معراج برد، میثاق با پیامبر گرامی اسلام را از سایر پیامبران الهی گرفت و به همین دلیل ایمان به پیامبران گذشته بدون ایمان به پیامبراسلام ارزشی ندارد و گویا اصلا ایمان نیست.
پیامبر اسلام تصدیق کننده نبوت انبیای الهی
وی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام مصدّق به معنای تصدیق کننده سخن پیامبران قبل بوده است، ابراز داشت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: «و اذ اخذ الله ميثاق النبيين لما آتيتکم من کتاب و حکمه ثم جاءکم رسول مصدق لما معکم لتومنن به و لتنصرنه قال ا اقررتم و اخذتم علي ذلکم اصري قالوا اقررنا قال فاشهدوا و انا معکم من الشاهدين»؛ به همین دلیل باید با جرأت بگوییم اگر رسول اکرم نبود رسالت دیگر پیامبران قابل اثبات نبود و از همین رو خداوند او را تصدیق کننده نامیده و از دیگر پیامبران می خواهد به او ایمان بیاورند.
آیت الله اراکی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: یکی از نکات در مورد ائمه اطهار(ع) این است که انبیاء از نظر فضیلت به امامان نمی رسند؛ چون امامان ما امرای مسلمین هستند و اهل تسنن نیز در کتب خود تصریح کرده اند که امام علی(ع) امیرالمومنین بود و چه شیعه و چه سنی و در مسانید خود متواتر نقل کرده اند که حضرت عیسی(ع) از آسمان به زمین نزول می کند تا امام زمان(عج) را یاری کند که این دیدار در مسجدالاقصی صورت می گیرد.
وی ادامه داد: در دیداری که امام زمان(عج) با حضرت عیسی(ع) دارد از ایشان می خواهند امام جماعت باشند؛ اما خود حضرت عیسی این جایگاه را ویژه امام می داند و به عنوان سرباز در رکاب امام زمان قرار گرفته و به ایشان اقتدا می کند که این همان یوم الفتح است ولی مفسران اهل سنت کمتر در مورد این آیه بحث کرده اند.
استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر اینکه در جامعه مهدوی جایگاهی برای نفاق نیست، گفت: در آیات ابتدایی به این مسأله اشاره می شود در دوران فتح یعنی دوران ظهور امام زمان ایمان ظاهری هیچ ارزشی ندارد.
وی تصریح کرد: فتح نخست به دست پیامبر گرامی اسلام شکل گرفت و خداوند فرمود: «إنا فتحنا لک فتحا مبینا» که امت اسلام در جریان آن تشکیل شد و البته این امت با رهبری اهل بیت(ع) در طول تاریخ فعالیت می کرد؛ از ویژگی های این امت این است که در طول تاریخ با ظلم مبارزه می کنند تا فتح دوم فرا برسد و البته یک مسیر طولانی و دراز مدت است.
آیت الله اراکی آغاز امامت حضرت ولی عصر را آغاز یوم الفتح دوم دانست و ابراز داشت: یوم به عنوان یک دوره تاریخی است و از ویژگی های این یوم الفتح از بین رفتن نفاق است و اینکه دیگر ایمان ظاهری در آن مقبول نیست و در روایت زیاد داریم که جامعه مهدوی فرصتی برای دو رنگی نیست در حالی که در جامعه اسلامی بعد از پیامبر گرامی اسلام علاوه بر نفاق فردی بیشتر نفاق اجتماعی به وجود آمد که این پدیده نامطلوب اجتماعی نیاز به یک صیقل اجتماعی دراز مدت دارد.
وی افزود: یکی ازمقدمات این صیقل غیبت معصوم است که البته به معنای غیبت امام است نه غیاب امامت؛ برخی گمان کرده اند که در دروان غیبت حکومت اهل بیت(ع) تعطیل است درحالی که این مسأله اصلا معقول نیست؛ چراکه به صریح روایات ائمه در همه دوران ها فرمان روایی می کنند و در محدوده توان خود خود اعمال قدرت می کنند واگر کسی بگوید سیاست کار امام نیست قائل به حکومت طاغوت شده است.
نافرمانی از دستورات ولی فقیه یک ظلم اجتماعی است
رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به ظلم اجتماعی آن را هم معنای نافرمانی از ولی زمان دانست و با خطرناک توصیف کردن آن ابراز داشت: طبق آیات قرآن در هرجزئیات اختلاف بین مسلمان پیامبر حاکم است و نمی توان گفت آیه بعد از پیامبر و در دوران غیبت نسخ شده است بلکه اصلا این مسأله شرط ایمان است و به همین خاطر باید حضرت ولی عصر(عج) باید منصوبانی در دوران غیبت داشته باشد تا اعمال امامت و فرمانروایی کند همانطور که امام علی(ع) مالک اشتر را نصب کرد.
وی ادامه داد: باید بدانیم امام زمان(عج) فرمانی دارد که به وسیله نمایندگانش به ما ابلاغ می شود و مسؤولیت ما را مشخص می کند؛ همه ما دغدغه های امام زمان(عج) را می دانیم ولی باید به ایشان اقتدا کنیم و حرف ایشان را گوش کنیم که خودشان دستور به تبعیت از ولایت فقیه می دهد.
آیت الله اراکی با تأکید بر نعمت بزرگ جمهوری اسلامی و رهبری حکیم حضرت آیت الله خامنه ای ابراز داشت: خدا را شاکریم رهبری آشنای با فقه اهل بیت و مقاصد امام زمان(عج) داریم و خداوند از این طریق به ما تمکن داده است تا بتوانیم به دغدغه های حضرت ولی عصر توجه کنیم و از همین تریبون عرض کنم اگر تصمیمات و اعمال دولتمدران در دایره تصمیمات ولی فقیه نباشد این رفتار طاغوتی است چون اگر ما ولی فقیه را مجاز به فرمانروایی از جانب امام زمان(ع) می دانیم امتثال امر او امتثال امر خدا و رسول است./1330/201/ب3