۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۴۶۶۶۹۸
حجت الاسلام عدالتیان:

ایمان و تقوا عوامل گشایش درهای رحمت الهی است

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که ایمان و تقوا سبب بازشدن درهای رحمت و برکت از سوی خداوند متعال می شوند، گفت: از سوی دیگر با حق ناپذیری و گناهان درب های رحمت به روی بندگان بسته می شوند.
عدالتیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی عدالتیان، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در تالار نور مشهد با اشاره به آیه 94 تا 99 سوره اعراف، گفت: پس از آنکه خداوند متعال در آیات سوره اعراف از انبیاء و امت های گذشته یاد می کند، آنگاه مجموعه ای از نکات مشترک را در بین انبیاء اشاره کرده و می فرماید: ما در هیچ آبادی، شهر یا روستایی پیامبری را نفرستادیم مگر اینکه آنانی که حق را نمی پذیرفتند از خواب غفلت بیدار شده و با توبه و پشیمانی به پیشگاه الهی تضرع کنند.

وی افزود: در ادامه آیه اینطور آمده است که چون هدف، بیدار کردن آنان از خواب غفلت بود، به دنبال گرفتاری و رنج برای آنان خیر، نیکی و رحمت فرستادیم که کلمه حسنه در این جمله در مفهوم رفع گرفتاری و آمدن نعمت از جانب پرودگار عالم برای بندگان مومن به کار رفته است.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که براساس بیان قرآن وقتی برخی در شرایط نزول نعمت غفلت کرده و به انذار الهی بی توجهی کردند برای آنان بلای الهی فرستاده و به این طریق آنان را مواخذه و به عقوبت جدی در شرایطی که توجهی نداشتند مبتلا کردیم، گفت: به این طریق آنان ناگهان در بلا و عقوبت الهی قرار گرفتند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که فرموده خداوند در قرآن کریم مبنی بر نزول نعمت برای اهل آبادی و شهرهایی است که ایمان آورده و تقوای الهی پیشه کنند، خاطرنشان کرد: اینگونه خداوند متعال درهای برکات پایدار و پنهان خود را که حتی امکان محاسبه ظاهری آن وجود ندارد، از آسمان و زمین بر اهل ایمان می گشاید.

پاداش یا جزایی از جانب پروردگار تحمیل بر بشریت نمی شود

وی با بیان این که بر مبنای قرآن کریم آنانی که تکذیب حق و حقیقت کرده اند، در روز قیامت مواخذه می شوند، یادآور شد: این نتیجه و حاصل عمل آنان بوده و چیزی از جانب حق تعالی بر آنان تحمیل نمی شود.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که بر اساس آیات نورانی قرآن کریم نباید مجرمین خود را در امان از عقوبت پرودگار بدانند چرا که امکان دارد در هر زمانی ناگهان عقوبت بر آنان نازل شود، تصریح کرد: باید از آنکه عمدا نافرمانی خداوند متعال را کرده و از او سرپیچی کنید، بترسید.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که اهل شهر ها و آبادی ها از عذاب و عقوبت پروردگار در صورت نافرمانی از خداوند در امان نیستند، اظهار کرد: اینان از عذابی که شبانگاه در حین خواب و یا در روز به سراغ آنان بیاید در امان نیستند چرا که خالق خود را انکار و حقیقت را درک نکرده اند.

حجت الاسلام عدالتیان با اشاره به آیه «أَفَأَمِنُواْ مَکْرَ اللَّهِ فَلَا یَأْمَنُ مَکْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَومُ الْخَسِرُونَ» با بیان این که واژه مکر در قرآن کریم با مفهوم نقشه پنهانی آمده است، بیان کرد: واژه مکر به خودی خود بار منفی و مثبتی نداشته و ممکن است نقشه پنهانی برای خیر رسانی به دیگری باشد.

وی با بیان این که یکی از مهمترین حکمت های بلا و سختی در زندگی بیدار شدن از خواب غفلت و بازگشت به سوی خداوند متعال است، خاطر نشان کرد: بر مبنای آیه 94 سوره اعراف سختی و گرفتاری برای بیدار شدن انسان از خواب غفلت بوده و هر یک از گرفتاری های انسان از جمله گرفتاری مالی، بیماری و یا حتی رفتن آبروی مومن حکمت هایی را در خود نهفته دارد که برایمان روشن و آشکار نیست. 

مصائب دنیوی؛ عامل ترفیع درجه و خروج انسان از غفلت و ناآگاهی

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که یکی از حکمت های گرفتاری های پیش آمده برای بشریت خودشناسی است، یادآور شد: گاهی انسان شناخت کاملی نسبت به خویشتن نداشته و گاه از گرفتاری های زندگی گله مند می شود و به واقع انسان می تواند با این گرفتاری ها به درجه ای از شناخت خود برسد.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که دومین حکمت گرفتاری دنیوی، شناخت افراد ممتاز از سوی پرودگار جهانیان است، گفت: پیامبران الهی همچون حضرت ابراهیم(ع) با امتحاناتی در طول زندگی نزد پرودگار سنجش شدند و صبوری انسان ها در گرفتاری های زندگی عامل تفکیک افراد ممتاز از دیگر انسان هاست.

وی  با بیان این که چهارمین حکمت در بلا و گرفتاری ترفیع درجه است، بیان کرد: گاهی انسان های صالح نیز با ایجاد سختی و گرفتاری ترفیع درجه پیدا کرده و مرتبه آنها ارتقا پیدا می کند، به این ترتیب رتبه آنها در نزد پرودگار جهانیان افزون تر از گذشته شده و نزد خداوند قرب بیشتری پیدا می کنند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: سختی و مشکلات سبب می شوند تا انسان از خواب غفلت بیدار شده و به هدف متعالی زندگی نیز بیش از پیش دقت نظر داشته باشد که به این ترتیب متوجه نعمات و اهمیت آن می شوند چرا که بی توجهی به هشدارهای الهی، ادامه دادن لجاجت و حق ناپذیری عقوبت سختی به دنبال دارد.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که هشدار های خداوند همچون بیماری، بحران مالی و امثالهم برای آن است که انسان به خود آمده و ریشه یابی در زندگی خود کند، تصریح کرد: اگر انسان به انذارهای الهی توجهی نداشته و به لجاجت خود ادامه دهد، دچار عقوبت سختی در زندگی می شود.

ایمان و تقوا دو عامل گشایش درهای رحمت الهی است

وی با بیان این که ایمان و تقوا سبب بازشدن درهای رحمت و برکت از سوی خداوند متعال می شوند، خاطر نشان کرد: از سوی دیگر حق ناپذیری و گناهان سبب بسته شدن درب های رحمت الهی می شود که بر مبنای آیه 96 سوره اعراف هنگامی که بشریت به ایمان و تقوای خود می افزایند خداوند متعال نیز رحمت و برکت خود را افزوده و با نافرمانی از خداوند درهای رحمت به روی آنان بسته می شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که لطف و رحمت الهی به صورت شکل های مختلفی در زندگی انسان نمود پیدا می کند، یادآور شد: مصون داشتن بشریت از عذاب الهی در عین آنکه انسان به گناه و حق ناپذیری خود ادامه دهد، احساس نا به جا و خودفریبی بوده و عده ای از کافران خود را ایمن از عذاب الهی دانسته و عناد با حق و حقیقت می ورزند که این خودفریبی بی توجهی به قانون خداوند متعال نیز محسوب می شود.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که نباید انسان به قانون خدا بی اعتنا بوده و به خطای خود ادامه دهد، اظهار کرد: بدون ایمان و عمل صالح انسان سرگرم زندگی دنیوی شده و از خالق، هدف خلقت و حقایق این جهان غافل می شود که این نوع از زندگی هدفمند نیست و در انتها هیچ دستاوردی ندارد اما اگر انسان خالق خود را شناخت و هدف زندگی را درک کرد، با توشه انبوه از تجارب نزد پرودگار باز می گردد.  

غفلت از ایمان و عمل صالح خسران بزرگ زندگی بشریت است

وی با بیان این که خسران اصلی آن است که انسان در غفلت از ایمان و عمل صالح، عمرش به پایان رسد، گفت: در چنین شرایطی افراد دچار خسارت سنگینی شده و در برابر سرمایه ای که در این دنیا از اعضاء و جوارح خود صرف می کنند، سود لازم از زندگی دنیوی کسب نکرده و این افراد از زیان کنندگان محسوب می شوند.   

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: انسان موفق و سعادتمند آن کسی است که خداوند را شناخته و بر اساس آموزه های الهی حرکت کند تا با توشه انبوهی از این دنیا کوچ کنند./864/201/ب2

ارسال نظرات