۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۴۶۶۸۸۹
به مناسبت هفته قرآن و عترت؛

نشست تخصصی قرآن و وحدت اسلامی در ارومیه برگزار شد

نشست تخصصی قرآن و وحدت اسلامی به مناسبت تقارن هفته وحدت و قرآن و عترت در ارومیه برگزار شد.
عضو شورای سیاستگذاری بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، نشست تخصصی قرآن و وحدت اسلامی به مناسبت تقارن هفته وحدت و قرآن و عترت ظهر امروز در سالن فرهنگ فرهنگسرای قرآن و عترت ارومیه برگزار شد.

این نشست با هدف بررسی علل وجود تفرقه در بین امت اسلامی و رسیدن به راه و روشهایی که زمینه تعامل سازنده بین فرق و مذاهب مختلف امت اسلامی را فراهم کرده و از آتش اختلافات و درگیریها بکاهد، برگزار شد.

مصطفی قلیزاده علیاری، مسؤول واحد ادبیات حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی در این مراسم با اشاره به آیات الهی که به ضرورت وجود امتی که اهل امر به معروف و نهی از منکر باشند تاکید می کنند، اظهار داشت: خدای متعال وحدت امت اسلامی را در عمل به معروفات و ترک منکرات دانسته و از تفرقه و اختلاف کردن به مانند امتهای پیشین پرهیز می دهد.

وی اختلاف قوم بنی اسرائیل را نمونه بارز سرپیچی از فرمان خدا و عدم توجه به معروفات دین عنوان و اضافه کرد: بر اساس کلام خداوند متعال بنی اسرائیل آیات روشن الهی را که حضرت موسی(ع) آورد و با آنها فرعون را سرنگون کرد انکار کرده و به دشمنی و تشتت دچار شدند.

مسؤول واحد ادبیات حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی بحث گفت: اتحاد در آیات قرآن کریم و روایات متعدد عترت(ع) مطرح شده و اهل بیت(ع) معیار حق و عامل اتحاد هستند.

وی با توجه به یکسانی منشأ عقاید امت اسلامی، ادامه داد: ابو حنیفه و امام شافعی از شاگردان امام صادق(ع) بودند اما در مورد مباحثی نظرات امام را نپذیرفته و از ایشان جدا شدند، اما با این وجود علم خود را از امام معصوم دریافت کرده و از چشمه جوشان وحی بهره مند شده اند.

قلیزاده علیاری با اشاره به تفرق امت اسلامی و 72 مذهب شدن این امت، خاطرنشان کرد: شیعه به معنای امروز یا همان مذهب جعفری پس از امام صادق(ع) شکل گرفته و به عنوان تنها مذهب به حق اسلامی، از دیگر مذاهب و فرق مسیر خود را جدا کرد.

وی به نفاق بنی عباس و ماجرای بر سر کار آمدن آنان با کمک شیعیان ایران به ویژه ابومسلم خراسانی اشاره و اضافه کرد: بنی عباس با شعار یا لثارات الحسین(ع) بر سر کار آمدند و به غیر از امام صادق(ع) که از نیات باطنی آنان اطلاع داشتند، دیگر مسلمانان این قوم را برای رسیدن به قدرت یاری کردند.

وی با توجه به اهمیت حفظ وحدت امت اسلامی و مقابله با تفرقه و نزاع بین مسلمانان، یادآوری کرد: از دوران امام علی(ع) تا غیبت کبری اهل بیت(ع) خود را فدای حفظ وحدت مسلمانان کرده و رنجهای فراوان در این مسیر کشیدند.

عضو شورای سیاستگذاری بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان غربی در پایان تصریح کرد: شیعه واقعی تنها مذهبی است که در راه پیامبر اکرم(ص) ماند و امام زمان(عج) برای برقراری وحدت در بین امت اسلامی ظهور می کنند.

گفتنی است، نشست تخصصی قرآن و وحدت اسلامی ظهر امروز با هدف ترویج اتحاد بین مسلمانان و ایجاد فرهنگ تحمل مخالف و پرهیز از عصبیت در بین مسلمانان در ارومیه برگزار شد./202/936/ب1

ارسال نظرات