۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۴۶۷۰۰۹
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

موانع و مشکلات پژوهش در حوزه

حجت الاسلام مردانی با بیان اینکه پژوهش در حوزه های علمیه وضعیت خوبی دارد ولی مشکلاتی در این مسیر دیده می شود، گفت: مسؤولان امر پژوهش باید برنامه ثابتی را طرح ریزی کنند که تغییر مدیران سبب نشود اثر منفی بر روند پژوهش طلاب داشته باشد.
مردانی

حجت الاسلام عبدالحمید مردانی استاد حوزه علمیه در گفت ‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه پژوهش وضعیت نسبتا خوبی دارد ولی با مشکلاتی همراه است، ابراز کرد: مشکلاتی در زمینه پژوهش در حوزه علمیه وجود دارد که متاسفانه با تغییر مسؤولان یا مدیریت ها  اثرات مخربی بر پژوهش دیده می شود که این حالت خوبی نیست.

وی عنوان کرد: کاری را نمی توان در میانه راه ترک کرد، یا حالتی که در گذشته داشت را به صورت کامل زیر سوال برد و دنبال حالت های جدید رفت، بنابراین شورای پژوهشی حوزه علمیه بایستی برنامه ثابتی را برای همیشه داشته باشند که این تغییر مدیریت ها یا تغییر مسؤولیت ها در سطح کلان و سطوح متوسط سبب نشود که این برنامه ها به گونه ای تغییر کند که تاثیر بر روی پژوهش طلاب هم داشته باشد.

حجت الاسلام مردانی در ادامه به برخی کارها که برای انجام پژوهش مهم است اشاره کرد و گفت: در مرحله نخست بایستی دروس حوزوی دروس پژوهشی باشد، ما بین آموزش و پژوهش یک همگرایی پژوهشی نمی بینیم این در سطوح بالای حوزه کاملا مشهود است.

وی اضافه کرد: در سطح مدیریتی و برنامه ریزی دروسی که در حوزه خوانده می شود گاهی اوقات این دروس آموزشی در سطوح بالایی است که با سطح آموزش و پژوهش فعلی حوزه ناسازگاری دارد، بنابراین طلبه می بینید که در پژوهش یا در آموزش یعنی در تحصیل آن علم موفق نمی‌شود این یکی از مشکلاتی است که بارها به مسؤولان در حوزه پژوهش و آموزش حوزه های علمیه تاکید شده است.

این استاد حوزه علمیه نبود استادان پژوهشی را یکی دیگر از مشکلات در این راستا دانست و اظهار داشت: به صورت دائم از سوی مدیر و سطوح بالای حوزه گفته می شود که به استاد پژوهشی نیاز داریم، این استاد پژوهشی که جوانه نمی زند، برای داشتن استاد پژوهشی باید برنامه ریزی کرد، تعلیم داد، کلاس و کارگاه گذاشت و این را باید مدنظر داشت تا مشکل کمبود استادان پژوهشی حل نشود طلبه ها در مدارس و مؤسسه ها نمی توانند یک پژوهشگر ایده آل باشند.

 حجت الاسلام مردانی نبود نوشته ها و کتاب های کاربردی و تطبیقی پژوهش در سطوح حوزه های علمیه را یکی دیگر از مشکلات در مسیر پژوهش دانست و اظهار داشت: کاملا مشهود است نبود نوشته ها و کتاب های کاربردی و تطبیقی پژوهش سبب می‌شود که طلبه ها در یک سطح نامشخصی باقی بمانند و نتوانند پیش بروند.

وی در نهایت در زمینه روشن تر شدن آینده پژوهش پیشنهادی داد و گفت: یک پژوهش عام وجود دارد که  بایستی همه طلاب با پژوهش، آموزش  و ساختار پژوهش با چینش محتوای پژوهشی آشنا شوند، اما یک کار خاص هم برای طلابی باشد که علاقه زیادی به پژوهش های خاص دارند، یعنی یک قالب تقریبا نخبه پروری شود، اگر این کار عملیاتی شود شاهد آینده روشن تری در آ‌ینده حوزه های علمیه خواهیم بود./875/303/ب3

ارسال نظرات