۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۴۶۷۶۹۸
استاد حوزه علمیه مازندران:

تحقق عملی وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند یک بنیاد فکری است

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که برای تحقق عملی وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند یک بنیاد فکری هستیم، گفت: باید از همه ظرفیت های موجود در جامعه به منظور تحقق وحدت عملی این دو رکن علمی و دینی مهم کشور بهره گیریم.
استاد حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام محمدابراهیم پیشنمازی، استاد حوزه علمیه مازندران عصر پنج شنبه در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در ساری از حوزه و دانشگاه به عنوان دو مرکز بزرگ و اثرگذار علمی در کشور یاد کرد و گفت: همواره در مقاطع مختلف این دو مرکز علمی مورد توجه بسیاری از بزرگان بودند.

وی با بیان این که اگر حوزه به آرمان های حقیقی خود عمل نکند بسیاری از فکرهای باطل و عرفان های نوظهور در جامعه گسترش پیدا خواهند کرد، افزود: دانشجویان و حوزویان یک شور خاصی دارند و همانند یک شمشیر برنده هستند که اگر در دستان اسلام باشند اقدامات ارزنده و مناسبی می توانند انجام دهند و اگر در دست جریان های معاند قرار گیرند در مسیر انحراف قرار خواهند گرفت.

حجت الاسلام پیشنمازی با اشاره به این که برای تحقق وحدت عملی میان حوزویان و دانشگاهیان نباید منتظر فرا رسیدن هفته وحدت باشیم، تصریح کرد: متأسفانه اقداماتی که امروز برای وحدت حوزه و دانشگاه انجام می گیرد با رهنمودهای امام و رهبری فاصله دارد.

وی با بیان این که سه نگاه متفاوت نسبت به مسأله وحدت حوزه و دانشگاه در کشور وجود دارد، گفت: نخستین نگاه حداکثری است که در این نگاه دو برداشت وجود دارد که در برداشت نخست می گویند دانشگاه باید در حوزه هضم شود و در برداشت دوم نیز چون ساختار آموزشی حوزه های علمیه را ضعیف می دانند و در مسأله آموزش نیز دانشگاه را نیز از حوزه جلوتر می دانند حوزه باید در دانشگاه هضم شود.

مدیر حوزه علمیه رستمکلا بهشهر دومین نگاه را نگاه حداقلی به این موضوع دانست و خاطرنشان کرد: در این نگاه حوزویان باید اجازه بدهند طلاب وارد دانشگاه شوند و سخنان دانشگاه و دانشجویان را بشنوند و دانشگاهیان نیز باید برای آشنایی با مبانی فکری حوزویان وارد حوزه های علمیه شوند.

حجت الاسلام پیشنمازی با بیان این که وحدت حوزه و دانشگاه یعنی حوزویان و دانشگاهیان نظرات و دیدگاه های یکدیگر را بشناسند و مبانی فکری هم آشنا شوند، تصریح کرد: این دیدگاه برای تحقق وحدت عملی میان حوزه و دانشگاه لازم است، اما کافی نیست.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که دانشجویان باید با ورود به حوزه های علمیه با مبانی فکری و اعتقادی حوزویان به خوبی آشنا شوند، خاطرنشان کرد: متأسفانه علیرغم اقدامات صورت گرفته در این خصوص طی سال های اخیر اما دغدغه های امام راحل و مقام معظم رهبری در مسأله وحدت حوزه و دانشگاه محقق نشده است.

مدیر حوزه علمیه امام رستمکلا بهشهر سومین نگاه به مسأله وحدت حوزه و دانشگاه را نگاه اعتدالی و واقع گرایانه به این جریان دانست و تصریح کرد: در این نگاه حوزه و دانشگاه باید در کنار یکدیگر و در راستای یک هدف متعالی گام بردارند.

حجت الاسلام پیشنمازی با بیان این که برای تحقق عملی وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند یک بنیاد فکری هستیم، بیان داشت: باید از همه ظرفیت های موجود در جامعه به منظور تحقق وحدت عملی این دو رکن علمی و دینی مهم کشور بهره گیریم چون وحدت حوزه و دانشگاه موجب تعالی و سعادت حقیقی جامعه خواهد شد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امروز حوزه های علمیه در متن دانشگاه و دانشگاه ما در متن حوزه نیست، خاطرنشان کرد: حوزه و دانشگاه باید یک هدف مشخص را برای خود تعیین کنند و برای رسیدن به این هدف مشترک که پیشرفت اسلام و انقلاب است تلاش کنند.

مدیر حوزه علمیه رستمکلا بهشهر با بیان این که امروز با پیشرفت علم و تکلنولوژی، هجمه ها و توطئه های دشمنان علیه اسلام و ارزش های دینی گسترش خاصی یافته است، ادامه داد: امروز دیگر جامعه ما از این خطرات فرهنگی در امان نیست و نسل جوان جامعه مورد هدف دشمنان هستند.

حجت الاسلام پیشنمازی با اشاره به این که دشمن سرمایه گذاری گسترده ای را برای تضعیف دین و مبانی انقلابی ما به کار گرفته است، تصریح کرد: صدها مورد فیلم از سوی سینمای هالیوود علیه اسلام هراسی ساخته شده است که با شیوه ای هنرمندانه چهره دین را تخریب می کنند و اسلام را دینی خشن معرفی می کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران رسالت امروز حوزه و دانشگاه را حراست و پاسداری از کیان اسلام و انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: حوزویان و دانشگاهیان باید ضمن تحکیم وحدت میان حوزه و دانشگاه تلاش کنند تا به اهداف متعالی اسلام و انقلاب دست پیدا کنند.

مدیر حوزه علمیه رستمکلا بهشهر با بیان این که امروز یک طلبه و روحانی باید در کنار خواندن دروس حوزوی نسبت به یادگیری برخی علوم دینی نظیر هنر و رسانه نیز مجهز شود، تصریح کرد: پیشرفت های علم و تکنولوژی موجب گسترش شبهات دینی و اعتقادی در جامعه شده که این مسأله نیاز جامعه به طلاب و روحانیان با توان علمی بالا را بیشتر کرده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امام راحل با تأکید بر وحدت حوزه و دانشگاه در پی شکوفایی نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند، ادامه داد: امام راحل می دانستند دشمنان در پی تفرقه میان حوزه و دانشگاه هستند به همین دلیل پیشنهاد تعامل و وحدت میان این قطب علمی را مطرح کردند.

حجت الاسلام پیشنمازی با تأکید براین که امروز مسائل دینی و اعتقادی در دانشگاه ها نباید تنها در حد یک واحد درسی باشد، بیان داشت: باید با نگاه بلند و هدفمند در حوزه و دانشگاه قدم برداریم تا شاهد تقویت و گسترش روز افزون این مراکز مهم دینی در جامعه باشیم./950/202/ب2

ارسال نظرات