۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۴۶۷۹۰۱
نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی مازندران تأکید کرد؛

ضرورت حضور روحانیان ذابح شرعی در کشتارگاه های صنعتی

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به وجود 17 واحد کشتارگاه صنعتی طیور در استان بر ضرورت دریافت پروانه ذبح شرعی و کد نظارتی از سوی این واحد ها تأکید کرد و گفت: حضور روحانیان ذابح شرعی در کشتارگاه های صنعتی ضروری است.
ذبح شرعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام سید مجتبی موسوی، نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی مازندران بعد از ظهر امروز در مراسم دریافت نخستین پروانه ذبح شرعی و کد نظارتی کشتارگاه طیور مازندران در ساری به اهمیت نظارت شرعی بر گوشت در اسلام اشاره کرد و گفت: کسانی که دست‌اندرکار ذبح هستند وظیفه دارند بر اساس دستورات اسلام اقدام به این کار کنند تا گوشت حلال به دست مردم برسد.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با اشاره به این که دین مبین اسلام دستورالعمل مناسبی برای ذبح دام و طیور دارد، گفت: رعایت این ذبح شرعی یک ضرورت مهم است که باید در کشور مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام موسوی با بیان این که عدم اجرای دستورالعمل اسلام در خصوص ذبح شرعی دام و طیور را مغایر با با دستورات شرع مقدس است، افزود: اگر ذبح دام و یا طیوری بدون توجه به مسائل شرعی صورت گیرد آن ذبح صحیح نیست و برخلاف مبانی دینی ما است.

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تأکید براین که در کشوری که برپایه احکام اسلامی پایه گذاری شده است، رعایت مسائل شرعی یک ضرورت بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: همه فعالان این عرصه باید توجه ویژه ای به مسأله ذبح شرعی داشته باشند.

استاد حوزه علمیه مازندران، نظارت بر ذبح شرعی دام و طیور از سوی متخصصان این عرصه را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: باید زمینه ای فراهم شود تا در مراکز تولیدی کشور نظارت کافی بر ذبح شرعی انجام شود.

حجت الاسلام موسوی با بیان این که در ذبح شرعی باید بهداشت و مراقبت خاصی صورت گیرد، بیان داشت: اگر ذبح دام و طیور مورد نظر به خوبی و بر اساس آن چه در احکام شرعی آمده صورت نگیرد، دام مورد نظر از لحاظ شرعی دچار اشکال است و قابل استفاده نیست.

وی با تأکید بر این که رعایت مسأله حلال و حرام تکلیف و وظیفه شرعی هر فردی مسلمانی است، خاطرنشان کرد: نباید در جامعه اسلامی به راحتی از این گونه مسائل مهم گذشت.

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی مازندران به نقش روحانیان ناظر بر ذبح شرعی در کشتارگاه های کشور اشاره کرد و با بیان این که روحانیان فعال در این عرصه از لحاظ شرعی وظیفه بسیار سنگینی برعهده دارند، تصریح کرد: روحانیان باید نظارت و کنترل بسیار دقیقی بر روی ذبح شرعی دام و طیور داشته باشند چون در برابر امت جامعه اسلامی مسؤول هستند.

وی با تأکید بر این که حضور روحانیان ناظر بر ذبح شرعی در کشتارگاه ها و مراکز صنعتی باید افزایش یابد، ادامه داد: حضور یک روحانی به منظور نظارت بر ذبح شرعی بسیار مسأله مهمی که نباید کوچک فرض شود.

حجت الاسلام موسوی در ادامه سخنان خود، برگزاری دوره های آموزشی برای روحانیان ذابح شرعی را نیز ضروری دانست و از مسؤولان این حوزه خواست در تدوین واجرای دستورالعمل ذبح شرعی دقت و مراقبت ویژه ای داشته باشند.

وی با بیان این که مازندران تنها استان در کشور است که زنجیره کامل صنعت طیور بیش از دو هزار و 500 واحد مرغداری در اختیار دارد، افزود: تولید سالانه گوشت مرغ در مرغداری های مازندران حدود 210 هزار تن است و این استان با در اختیار داشتن حدود ده درصد ظرفیت تولید، 40 درصد نیاز مصرف کشور را تأمین می کند.

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که توان صادراتی مازندران صد هزار تن گوشت مرغ در سال است که علاوه بر عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه هم هدف صادراتی این استان محسوب می شود، تصریح کرد: امسال بر اساس قرارداد منعقد شده، مازندران 24 هزار تن گوشت مرغ به عراق صادر می کند و مقدمات صادرات به روسیه هم فراهم شده است.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به این که 17 واحد کشتارگاه صنعتی طیور در استان وجود دارد که باید برای فعالیت بهینه و صادرات محور نسبت به دریافت پروانه ذبح شرعی و کد نظارتی اقدام کنند، افزود: کشتارگاه ها برای دریافت پروانه کد نظارتی باید علاوه بر دراختیار گرفتن یک روحانی به عنوان ناظر شرعی، مرغ های سالم با اندازه و وزن مشخص را ذبح کنند.

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که مرغ هایی که در کشتارگاه دارای پروانه ذبح شرعی و کد نظارتی بسته بندی شوند، در کشورهای عضو کنفرانس اسلامی مورد استقبال قرار می گیرد، گفت: همه کشتارگاه های صنعتی دام و طیور مازندران باید با رعایت مقررات و ضوابط، پروانه ذبح شرعی و کد نظارتی را دریافت کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که ترویج و اشاعه شعائر دینی در محیط کشتارگاه و مراقبت بر کیفیت ضبط اجزای حرام حیوان حلال گوشت از وظایف مهم ناظران کشتارگاه است، افزود: کد حلال نیز مصوبه مجمع کشورهای اسلامی است و بر اساس این مصوبه فراورده های گوشتی باید دارای این کد باشند./1317/202/ب2

ارسال نظرات