۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۴۶۸۳۲۵
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

متون غربی نباید در دانشگاه حاکم باشد

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: حوزه های علمیه و دانشگاه ها با الگو قرار دادن امام صادق(ع) در زمینه علم گستری و تربیت نیروهای کارآمد بکوشند، تا دیگر متون غربی در دانشگاه ها حاکم نباشد و انسان های تربیت یافته نیروهایی خدمتگزار برای جامعه باشند که با رسیدن به مقام بالا دچار لغزش نشده و به جامعه خیانت نکنند.
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، شب گذشته در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی در رواق دارالمرحمه، اظهار کرد: قرآن دو بیوت مرتفع و بیوت سست عنکبوتی به ما معرفی می کند که در خانه های محکم و استوار بروید و هشدار می دهد ای مردم به خانه هایی که پایه هایش سست است نروید، مبادا به دشمنان تکیه کنید و آنها را بزرگ بشمارید که آنها در مقابل ائمه(ع) قابل حساب نیستند.

وی با بیان اینکه به خواست خداوند امامان همچون کوه ها سربلند هستند که باید به آنها و اعتقادت به آنها افتخار کنیم، عنوان کرد: یکی از امامانی که به دین رفعت بخشید امام صادق(ع) به عنوان احیا کننده مذهب شیعی است.

امام صادق؛ الگوی دانشگاه ها و حوزه های علمیه

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: امروز علم حرف اول را در دنیا می زند و‍ بشر به این رسیده است که با علم می توان به قدرت رسید در حالی که چندین هزار سال قبل امام صادق(ع) مولد علوم بسیاری شدند؛ ایشان با تأسیس دانشگاه های علم آموزی به تربیت نیرو و کادرهای با تجربه پرداختند، شاگردان امام صادق(ع) متخصص و متعهد بود و هریک در زمینه های مختلف پاسخگوی سؤالات مردم بودند.

وی افزود: امام صادق(ع) دو کار مهم علم گستری و تربیت انسان های کارآمد برای جامعه دینی کردند، این درسی است که امروز دانشگاه ها و حوزه علمیه ما باید از امام جعفر صادق(ع) بگیرند.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی تأکید کرد: امروز نباید در دانشگاه های ما ترجمه غرب حاکم باشد بلکه باید خودمان تولید علم کنیم، خلاق باشیم و در زمینه علم نوآوری کنیم خوشبختانه دانشمندان بسیاری از ما حرف های زیادی در دنیا برای گفتن دارند.

امام جمعه بجنورد همچنین تأکید کرد: باید به تربیت انسان های کارآمد بپردازیم انسان هایی که با دست یافتن به مقام های بالا چار لغزش نشوند، به جامعه دینی خیانت نکنند بلکه استوار و خدمتگزار باشند.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) آنچنان خدمت بزرگی به بشر و دیانت کردند که مؤسس و بنیانگذار مذهب جعفری نام گرفتند؛ برای ایشان فرصتی فراهم شد که اسلام ناب محمدی را تبیین، تفسیر و تثبیت کردند.

امامان؛ کوه های استوار دین 

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به این روایت امام علی(ع) که امامان کوه های استوار دین هستند، گفت: امامان همچون کوه ها در زمین، میخ دین هستند، قرآن با این بیان «وَالْجِبَالَ أَوْتَاداً» از کوه ها به عنوان میخ زمین تعبیر کرده است.

امام جمعه بجنورد افزود: اگر کوه ها نباشد با طوفان و بادهای سریع تند در دنیا نه درختی و نه کاشانه ای می ماند، کوه ها سپر بلا هستند؛ اگر این کوهای سربلند نبودند بسیاری از زندگی ها متلاشی می شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی بیان کرد: چنانکه کوه ها بهترین پناهگاه ها و سنگرهای محافظ و دفاع در زمان جنگ و حمله دشمنان است، امام هم در مقابل فتنه، شیطنت ها و توطئه ها دشمن که همچون طوفان های شدید هستند، ایستادگی می کند، از تزلزل دین جلوگیری می کند تا انسان راه را گم نکند.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به ویژگی های دیگر کوه ها، اظهار کرد: ریشه آب در کوه های سر به فلک کشیده است که به تدریج از آنها به کویر سرازیر می شود و به طبیعت حیات می بخشد، برای پشتیبانی اقتصادی انسان و استفاده آنها از مواهب این دنیا خداوند در دل کوه ها معدن های گوناگونی قرار داده است.

وی با بیان اینکه در زیارت جامعه کبیره چهار مرتبه از امامان به «معدن» تشبیه شده است؛ معدن های حکمت، خیر، خزانه و گنجینه های علم، معدن حلم و اسرار، عنوان کرد: برای رسیدن به حکمت باید در خانه امامان رفت، هرجا خیری است ابتدا و انتها و قله آن امامان هستند، با علم و معرفت راه زندگی را برای ما روشن می کنند و همچون آب حیات بخش هستند با سرازیر شدن علم ائمه به اندیشه های تشنه حقیقت را سیراب می کنند، امامان همواره مأمن و پناهگاه بیچارگان و در راه ماندگان بوده اند.

امام جمعه بجنورد ادامه داد: صلابت و استواری از دیگر ویژگی های کوه ها است که به آسانی خرد نمی شوند، امام نیز استوارترین و محکم ترین فرد و رهبر دینی جامعه است، پناه بی پناهان هستند، از آنها غم زدایی کرده و سرور می آفرینند.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی عنوان کرد: از آنجا که کوه ها مکان خلوتی است محل عبادت عابدان و عارفان بسیاری بوده و هست، حرم های ائمه(ع) عبادتگاه مردم است؛ خانه ها، زادگاه و محل زندگیشان رفعت دارد که وقتی انسان در حرم های آنها پا می گذارد احساس بزرگی می کند./201/1308/ب1

ارسال نظرات