۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۴۶۸۹۵۱
با حضور آیت الله صافی گلپایگانی؛

نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه برگزار شد

نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با حضور صدها استاد حوزه و حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد.
نشست دوره‎اي اساتيد سطوح عالي و خارج حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم چهارشنبه شب با حضور صدها استاد حوزه و حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آیات محمد عندلیب همدانی، نصرالله شاه آبادی، محسن فقیهی، سید هاشم بطحائی، علوی بروجردی، میلانی، فقیه یزدی، هادوی تهرانی و جمعی دیگر از اساتید و علمای حوزه علمیه قم حضور داشتند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام علی محبی مدیر مدرسه علمیه فاطمی قم وی با اشاره به مفهوم تحول مثبت در حوزه افزود: تحول مثبت به تحولی گفته می شود که در راستای وظایف حوزه نسبت به نیازهای کشور و جهان اسلام قرار گیرد و خروجی آن افراد مبتکر، نواندیش، پیشگام و فقیهان آگاه به زمان باشد، این تحول همراه با تعقل، تدبیر، آینده نگری و  مبتنی بر تراث و احترام به سنت های کهن و دیرپای حوزه های علمیه صورت می گیرد.

استاد حوزه علمیه با بیان این که این تحول موجب تولید علم و نوآوری می شود و تراث را کارامد و بروز می کند تا نیاز جهان اسلام را  برآورد و تراث را ابقا و توسعه دهد، اظهار داشت: ضرورت این تحول بر هیچکس پوشیده نیست اما باید مدیریت شود، چنانچه مقام معظم رهبری فرمودند که تحول را مدیریت کنید که اجتناب ناپذیر است، همچنین فرمودند که هیچ تحولی بدون نظر مراجع شدنی نیست و دعب مدیریت این بوده است.

وی با اشاره به مفهوم تحول منفی در حوزه ادامه داد: آنچه متأسفانه گاهی مورد غفلت واقع می شود بی توجهی به سنت ها و آدابی است که رشد علمی و معنوی طلاب را تأمین می کند و از طرف دیگر جایگزین کردن آن ها با فرایندهای قانونی رسمی است که سبب نگاه عجولانه و افراطی به تحول در حوزه شده و سبب نگرانی مراجع عظام، اساتید و رهبر معظم می شود اما نباید به دلیل این موارد جزئی مانع اصل تحول شد.

سپس حجت الاسلام صرفی معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: مراد از تراث آثار برجسته ای است که از علمای سلف به عنوان هدیه و یادگار به ما رسیده است، برای تدوین این کتاب ها یعنی تراث علمی خون های بسیاری ریخته شده تا تراثین اصلی یعنی کتاب و روایات احیا شوند و الا کتاب ها موضوعیت ندارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که آنچه موضوعیت دارد ثقلین است، اظهار داشت: برای رسیدن به آن ها نیازمند آثار فاخر و تراث علمی هستیم، همین که به تراث نگاه شود روحیه تحول خواهی در انسان زنده می شود، وقتی لمعه، کفایه و رسائل را می بینیم بر خلاف آنچه که در ذهن طلاب فرو کردند که این کتاب ها سبب ناامیدی است اما در حقیقت امیدوار کننده است.

وی ادامه داد: ذات تحول در این کتاب ها کاملا مشاهده می شود و انسان را تشویق می کند تا تلاش کند و بتواند همانند مرحوم آخوند و مرحوم شیخ بدون رقیق کردن مایه های علمی و با استفاده از روش آن ها و با حفظ کتاب ها حرف جدید و تازه ای بزنیم.

در ادامه آیت الله اعرافی اظهار داشت: مهم ترین کاری که باید برای طلاب انجام دهیم این است که آن ها را با تاریخ بزرگ حوزه و گذشته پرافتخار و میراث عظیم حوزه متصل کنیم، این میراث که از قرن ها ونسل ها گذشته است همواره یک نقش بسیار مهم فکری، معرفتی، اخلاقی و معنوی را ایجاد کرده است، ما بیش از هرچیز نیاز داریم که طلبه حوزه ما احساس هویت، اصالت و غنای تاریخی و معرفتی را داشته باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که گاهی طلبه ای می خواهد هویت خود را در مدرکی دانشگاهی پیدا کند، اظهار داشت: گاهی طلبه در برابر حرکتی بیرون حوزه احساس ضعف می کند که با همه وجود آزرده می شود.

وی ادامه داد: ما بر یک تاریخ بزرگ و میراث عظیم تکیه زده ایم که این هویت باید در ذات ما ریشه بدواند، این کار بسیار مهمی است که امروز بر دوش مدیران و اساتید حوزه نهاده شده است، هیچ چیزی نباید مهم تر از این باشد که طلبه را سرشار از افتخار حوزوی  کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حوزه جای ساده و کوچک نیست، ابراز داشت: حوزه نهادی اصیل، عمیق، ریشه دار و با دستاوردهای بسیار است، نقش تاریخی حوزه های علمیه در ابعاد گوناگون ممتاز و برجسته است.

وی عنوان کرد: کجا این سابقه و پیشینیه را در تاریخ خود دارد، حوزه نقش علمی و معرفتی مهمی در صیانت از میراث تاریخی داشته است، میراث تاریخی که فقط توسط اصحاب، محدثان و سپس حوزه های علمیه در طول تاریخ حفظ شد؛ خود صیانت از این میراث عظیم در طول تاریخ و در برابر هجمه های بسیار واقعا شگفت انگیز است.

در خاتمه  مراسم نیز آیت الله صافی گلپایگانی اظهار داشت: امیدوارم که همه بتوانیم در این زمان و اوضاع و احوالی که وجود دارد وظایف خود را به خوبی انجام دهیم، مسؤولیت های بزرگی بر عهده روحانیت است که این مسؤولیت ها در زمان و اوضاع گوناگونی چند برابر بوده و مضاعف است.

این مرجع تقلید با بیان این که وجود جریان های گوناگون و احوال کنونی وظیفه و تکلیف ما را زیاد می کند، ابراز داشت: باید به گونه ای عمل کنیم که خوشنودی امام زمان(عج) فراهم شود، روحانیت موظف به ارائه خدمات است و امیدوارم همه در علم و عمل و نیل به مقامات بالا موفق باشند.

وی ادامه داد: ما افتخار می کنیم که حوزه های علمیه به جامعه خدمت رسانی می کنند، خدماتی که در حوزه هم انجام می شود اسباب خرسندی و خوشحالی است، همه در سایه امام زمان(عج) باید به مراتب بلند علم و عمل برسیم.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با بیان این که باید به گونه ای عمل کنیم که دشمنان اسلام منکوب شوند، خاطرنشان کرد: حوزه و روحانیت آنگونه که شایسته است باید در برابر دشمنان عرض اندام کرده و آنها را منکوب کنند./1323/202/ب3

ارسال نظرات