شعر آیینی نوعی الهام الهی به شاعر است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهارمین جشنواره ملی شعر رسول مهربانی شامگاه امروز در سالن نشست های بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد.
آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه وجود پیامبر و اهل بیت(ع) به عنوان یکی از بالاترین نعمت های خدا است، اظهارداشت: در قرآن کریم و روایات معصومان(ع) از این مسأله به عنوان نعمت کبری یاد شده است، چرا که بشر را یکی می کند.
محبت و عشق یگانگی می آفریند
وی عنوان کرد: محبت و عشق یگانگی می آفریند، دل های جدا را یکی می کند و جمع های پراکنده را کنار هم می آورد، بنابراین باید به این مسأله توجه کافی صورت بگیرد و خوب است در این مجال نقش محبت به خاندان پیامبر در سرنوشت جامعه بشری اشاره کنیم.
آیت الله اراکی با اشاره به نخستین اثری که محبت به پیامبر در پی دارد، به صیقل دادن دل ها و پاک کردن جان ها اشاره کرد و عنوان داشت: باید آیه تطهیر و آیه مودت را باید در کنار هم در نظر بگیریم، بنابراین اگر مودت ذی القربی تحقق پیدا کند تطهیر پیدا می شود؛ منشأ پاکی جامعه بشری محبت رسول اکرم(ص) و خاندان او است و اصلا باید بگوییم راهی جز این برای پاکی جامعه بشر وجود ندارد و این نخستین گوهر عشق رسول و خاندان او است.
وی با تأکید بر دومین اثر محبت پیامبر به نورانیت و درخشندگی دل اشاره کرد و یادآور شد: نور چیز عجیبی است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده و فرموده «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ .. فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ» یعنی خانه هایی از نور برای پیامبر و اهل بیت است که این آیه از بی نظیر ترین آیات قرآن است؛ در روایات داریم خلیفه اول از پیامبر پرسید این کدام خانه است؟ پیامبر فرمود: این خانه پیامبران است که او دوباره سؤال کرد آیا منظور خانه علی و فاطمه هم هست؟ حضرت فرمودند بله.
حکم حرمت مساجد از حرم های اهل بیت(ع) گرفته شده است
استاد درس خارج حوزه علمیه عنوان داشت: اساس طهارت همین بحث است، همچنانکه ما در فقه المسجد با دلیل و مدرک علمی کردیم که در واقع مساجد حکم مشاهد مشرفه اهل بیت(ع) را در ضرورت پاک نگاه داشته شدن دارند نه اینکه حرم های اهل بیت(ع) مثل مساجد محترم باشند، چراکه در آیه تطهیر نیز بر این مسأله تأکید شده است و چه دریاهایی از معرفت از این خانه برای افراد هدیه و ارمغان آورده می شود، هرچند ما در توجه به آنها ما کوتاهی کردیم.
وی با اشاره به آیه 157 سوره اعراف به دومین خاصیت محبت اهل بیت(ع) اشاره کرد و ابراز داشت: خداوند در این آیه می فرماید «...فَالَّذينَ آمَنوا بِهِ وَعَزَّروهُ وَنَصَروهُ وَاتَّبَعُوا النّورَ الَّذي أُنزِلَ مَعَهُ ۙ أُولٰئِكَ هُمُ المُفلِحونَ به این معنا که هنگام رسالت پیامبر نوری با ایشان نازل شده است» که در روایات ما همان اهل بیت معرف شده است است، چراکه می دانیم در قرآن کریم تصریح می کند دو چیز بر همه پیامبران نازل شده است؛ نخست کتاب و دوم میزان تشخیص حق از باطل که آن نور محبت اهل بیت همین میزان است.
آیت الله اراکی تصریح کرد: عرفان اباذری و عرفان سلمانی از کجا برخواست؟ درحالی که آنها همیشه پای منبر رسول خدا نبودند ولی بسیاری از معارف از سرچشمه عشقی که خدا درون وجود آنها قرار داده بود پدید آمده بود، بنابراین عشق به رسول اکرم و خاندان او معرف زا و معرفت آفرین است و این خاصیت محبت است.
برخی در عمل از حق جدا می شوند
وی با بیان اینکه خاصیت سوم محبت دست گیری و راهنمایی است، یادآور شد: این دست گیری افزون بر راهنمایی معرفتی است، چراکه بسیاری حق را می شناسند ولی در عمل از حق جدا می شوند و بسیاری مصداق این آیه هستند که ابواب معرفت به روی آنها گشوده می شود ولی توفیق عمل ندارند، بنابراین آتش ایمانی که درون انسان برافروخته می شود شعله عشق محمد و آل محمد است و این پاکی و نور انسان را به مقصدی که باید برسد می رساند و «اهدنا الصراط المستقیم» و شفاعت و شیعه گری واقعی در همین جا تفسیر می شود.
آیت الله اراکی یادآور شد: اساس وحدت جهان اسلام همین است که اگر طهارت، نور، دستگیری و راهنمایی عملی به هم پیوسته شود، جامعه واحدی به وجود می آید که همدرد و هم نوا هستند و حقیقتا در این جامعه است که عضوی اگر به درد بیاید برای دیگر عضوها قراری نمی ماند؛ همچنانکه فردی خدمت امام صادق(ع) رسید و گفت: گاهی احساس غمی می کنم و سبب آن را نمی دانم هرچند اتفاق بدی برای من اتفاق نیافتاده است، حضرت فرمود: «یقین بدان مؤمنی در جایی دردی دارد و این غبار غم تو درد همان انسان است».
لزوم تبعیت از وحدت واقعی و حقیقی
وی با تصریح بر وحدتی که انبیاء و رسل به آن دعوت کرده اند به لزوم تبعیت از وحدت واقعی و حقیقی اشاره و خاطرنشان کرد: اگر جامعه اسلامی از لحاظ عشق و نفرت یک جهت بشود که عشق آل محمد و نفرت از دشمنان آنها داشته باشد همان جامعه اصیل به وجود می آید و این از اسرار مکتب اسلام است که هیچ مکتب و مذهب و روشی توانایی یک دل کردن افراد خود را غیر از اسلام ندارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان با تأکید بر اینکه همه باید مؤمن به این دین و پیرو حقیقی اهل بیت(ع) باشیم، شعر آیینی را نوعی الهام الهی دانست و با تأکید بر ضرورت بر تقویت آن گفت: همه شعرهای آیینی در واقع عشق به اهل بیت(ع) در آنها نهفته است و از مصادیق ادای اجر رسالت پیامبر شمرده می شود که برگردن همه ما واجب است و باید به شاعران شعر رسول اکرم و اهل بیت(ع) تبریک گفت که توفیق بزرگی را کسب کرده اند./1330/201/ب3