۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۴۶۹۴۰۵
آیت الله سعیدی:

سواد آموزی مانند نماز، فریضه ای واجب برای مؤمنان است

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با بیان اینکه رسول خدا(ص) علم آموزی را برمؤمن فریضه می دانند، گفت: سواد آموزی و علم آموزی هم از هنگام تولد آغاز شده و تا زمان مرگ ادامه دارد به همین دلیل وجوب سواد آموزی مانند وجوب نماز بوده و سواد آموزی فریضه یک عمر مؤمن است.
آیت الله سید محمد سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) ظهر امروز در دیدار با جمعی از سواد آموزان استان قم به مناسبت هفته سواد آموزی با اشاره به اینکه رسول خدا(ص) فراگیری علم را بر انسان فریضه می دانند، گفت: همانطور که نماز بر مؤمن تا لحظه مرگ فریضه است، سواد آموزی و علم آموزی هم بر مؤمن از لحظه تولد تا مرگ فریضه بوده و به همین دلیل وجوب علم آموزی بر انسان مانند وجوب نماز بوده و سواد آموزی مانندنماز فریضه یک عمر مؤمن است.

وی افزود: علت این تأکید اسلام بر سواد آموزی این است که سواد آموزی رابطه مستقیمی با توسعه و پیشرفت تمدن ها داشته و تمدنی که از نعمت سواد محروم است قابلیت برقراری ارتباط با  جوامع بشری را ندارد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه رسالت نهضت سواد آموزی برافراشته کردن پرچم دانایی و معرفت افزایی در کشور است، تصریح کرد: ملتی و مردمی که سواد ندارند مانند انسانی نابینا هستند که در تاریکی گام بر میدارد و این افراد به دلیل نداشتند نور هدایت در ظلمت باقی مانده و اگر از این ظلمت خارج نشوند امکان ورود به وادی بصیرت را پیدا نمی کنند.

آیت الله سعیدی با تاکید براینکه علم و سواد لازمه یک تربیت خوب و موفق است، ادامه داد: انسان باید برای کسب دانش هزینه کند و امروز به جای اینکه مردم به دنبال سواد آموزی باشند دولت فرصت رایگان سواد آموزی را بدون هیچ هزینه ای در اختیار مردم قرار داده و مردم باید قدردان این فرصت بوده و با کسب دانش به دولت کمک کنند زیرا اعتلای نظام به وسیله اعتلای علم و معنویت مردم ممکن می شود.

وی افزود: امروز آموزش وپرورش دو فرصت برای علم آموزی و معرفت افزایی در اختیار مردم قرار داده است که فرصت اول در اختیار کودکان قرار داشته و با رفتن به مدرسه حاصل می شود و فرصت دوم برای بزرگسالان و از طریق نهضت سواد آموزی محقق شده است.

آیت الله سعیدی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم و در آیات سوره قصص به این نکته اشاره می کند که شما انسان ها نصیب و بهره خود را از زندگی دنیا بردارید که باید دقت کرد که یکی از این نصیب ها و بهره ها علم آموزی و سواد آموزی است و خوشبختانه امروز به برکت وجود نهضت سواد آموزی محدویت زمانی و مکانی نیز برای سواد آموزان برداشته شده است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) اظهار کرد: علم آموزی سنتی است که محدودیت زمانی و مکانی نداشته و به همین دلیل است که بیان شده طلب علم از مهد الی الحد ادامه دارد یعنی انسان از زمانی که متولد می شود تا زمانی که از دنیا می رود باید به دنبال کسب علم باشد و کسب علم سنتی است که تعطیل بردار نبوده و جاده ای است که پیمودن آن پایان ندارد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه علم آموزی به حدی اهمیت دارد که رسول خدا(ص) در جنگ ها اسیرانی را که سواد داشتند در ازای آموزش به مسلمانان آزاد می کردند، یادآور شد: این سنت نبوی دارای پیام های زیادی برای امت اسلام بوده و ضمن بیان اهمیت سواد آموزی به ما نشان می دهد که انسان به خاطر علمش آزاده بوده و انسان عالم مورد تکریم بوده وبه واسطه علمش بخشیده شده و آزاد می شود.

آیت الله سعیدی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) طلب علم را فریضه می دانند، افزود: علم آموزی و سواد آموزی انسان را در برابر فریب دشمن آگاه می کند و اگر انسان باسواد باشد به خوبی می تواند فریب دشمن و نفاق را تشخیص دهد.

وی با بیان اینکه سواد آموزی قدمتی به اندازه آموزش و پرورش دارد، گفت: امام خمینی(ره) پس از انقلاب دستور تشکیل نهضت سواد آموزی را دارند و امروز هم به مدد حمایت های رهبر معظم انقلاب این نهضت به صورت پویا و زنده در کشور ادامه دارد./968/202/ب3

ارسال نظرات