۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۴۶۹۷۱۸

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

برگزاری نشست تحلیل مسابقات بین المللی قرآن کشورهای روسیه، ترکیه و کرواسی، وظيفه سنگین روحانيون وائمه مساجد درتبلیغ فرهنگ وقف و ثبت ۸۵ وقف جدید در مازندران، بخشی از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه،  مر کز امور قرآنی این سازمان نشست بررسی و تحلیل مسابقات بین المللی قرآن کریم کشورهای روسیه، کرواسی و ترکیه  را در راستای  شناخت کمی و کیفی مسابقات بین المللی  سایر کشورها، ارزیابی  آیین  نامه ها و قوانین اجرایی مسابقات بین المللی در سایر کشورها و برنامه ریزی بهتر و دقیق تر جهت آماده سازی افراد برای اعزام به این مسابقات  فردا دوشنبه 6 دی ماه  بر گزار می کند.

بر اساس این گزارش این نشست فردا دوشنبه 6 دی ماه در  ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می شود.

وظيفه سنگین روحانيون وائمه مساجد درتبلیغ فرهنگ وقف

حجت الاسلام احمد مازنی  در گفت و گویی با اظهار تاسف ازاينكه بي توجهي به اين امر مهم در سالهای پس از پیروزی انقلاب  موجب شده تا در سالهاي اخير آمار وقف های جدید  كاهش پيدا كند مي ا فزايد: براي توسعه وقف وگسترش این سنت حسنه  نيازمند  تبليغات همه جانبه  وبا مشارکت همه نهادها هستيم ، لذا در حال حاضر بايد مسئولان  ودست اندر کاران و همه  دستگاهها دراين زمينه بيشتر فعالیت کنند.

این نماینده مردم تهران افزود : بازگو كردن مزیت های مالی و آثار  مثبت وقف می تواند آثار وبازخوردهای  فرهنگی داشته باشد وبرای آخرت ودنیای  ما باقی بماند و البته  تاثير زيادي درفزوني وگسترش فرهنگ  وقف  هم خواهد داشت .

اين نماينده مجلس  با بیان اينكه اطلاع رساني سبب می شود  تا بيشتر افراد جامعه اين تفكررا داشته باشند كه مي توانند دراين امر خير در حد توان خویش  دخيل باشند دراين خصوص افزود: اين درحالي است كه كه افرادباهديه كردن قرآن  به مساجد و اشیاء کوچک اقدام به وقف مي كنندو در واقع در این عرصه در حد توان و وسع خویش  فعالند .

حجت الاسلام مازنی تاکید کرد : اين وظيفه روحانيون وائمه مساجد است تا در خصوص آثار وبرکات وقف به طور دقيق تبلیغ واطلاع  رسانی كنند.

ثبت   ۸۵ وقف جدید در مازندران

حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به لزوم ترویج و گسترش فرهنگ وقف در جامعه گفت: سنت حسنه وقف نشان از آینده نگری اسلام، پیامبران الهی و ائمه معصومین (علیهم السلام) برای امت خود بوده است.

وی بهترین راه برای گسترش اسلام ناب در جامعه را تقویت سنت دینی وقف دانست و اظهار کرد: وقف نام و یاد انسان را برای همیشه زنده نگه می دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 85 وقف جدید در مازندران ثبت شد، عنوان کرد: این موقوفات دارای کاربری تجاری، مسکونی، زراعی، ساخت مسجد و حسینیه است.

این مسئول با بیان این که انسان ها با وقف اموال خود ضمن دل کندن از تعلقات دنیوی، توشه ای برای آخرت خود فراهم خواهند کرد، اضافه کرد: وقف موجب عزت و سربلندي واقف و نظام اسلامي می شود.

آغاز پروژه مرمت و بازسازی مقبره علامه مجلسی(ره) در اصفهان

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا اسماعیل پور اظهار داشت: براساس پی گیری هایی که توسط اعضای هیئت امنا بقعه متبرکه علامه مجلسی(ره) اصفهان انجام شد پروژه مرمت و بازسازی رواق اصلی این مقبره آغاز شد.

وی در ادامه افزود: این پروژه شامل؛ دوپوش کردن گنبد رواق اصلی بقعه، گچ بری، آیینه کاری و مقرنس کاری است که به مساحت 300 متر مربع و با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد ریال از محل درآمد این بقعه متبرکه انجام می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان اصفهان ادامه داد: اجرای این پروژه براساس طرح جامع این بقعه متبرکه که به تایید سازمان اوقاف و امور خیریه نیز رسیده است زیر نظر دفتر فنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در مدت 12 ماه انجام می شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا اسماعیل پور ادامه خاطر نشان کرد: همچنین طرح احداث سالن اجتماعات و موزه برای این آستان مقدس نیز آماده شده است که بزودی با اعتباری بالغ بر 12 میلیلرد ریال آغاز می شود.

وقف زیربنای عدالت اجتماعی و اقتصادی جامعه

مدیرکل اوقاف سیستان و بلوچستان با بیان اینکه وقف را باید از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جزو مظاهر خاص پیشرفت و رفاه جامعه بدانیم، خاطرنشان کرد: طبق موازین دینی به کمک وقف، معمولاً ثروت‏‌ها بعد از چند سال از خانواده‏‌ای به خانواده دیگر و از طبقه‏‌ای به طبقه دیگر انتقال می‏‌یابد و از این طریق نوعی تعدیل و تقسیم ثروت پیش می‏‌آید و این امر در حقیقت نوعی بیمه اجتماعی است.

حجت‌الاسلام تدینی تصریح کرد: فقرزدایی یکی دیگر از اهداف مهم وقف است و در این راستا احکامی در موارد مختلف از جمله برای حمایت از مستمندان، کمک به نابینایان، زمین‌گیران، از پا افتادگان، آوارگان، بچه‏‌های بی‌سرپرست، ایتام، اسیران، بیماران، سالخوردگان، کمک به مقروضان، دورافتادگان از وطن، خون‌بهای مقتول، قتل‏‌های غیرعمد، شرکت در برداشت محصول و امدادهای اجتماعی صادر شده است.

مدیرکل اوقاف سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: نتیجه طبیعی وقف را می‏‌توان در سه فرآیند شامل "تعدیل ثروت، توازن اجتماعی و همکاری جامعه" ذکر کرد که همه آنها در اصل زیربنای عدالت اجتماعی و اقتصادی جامعه هستند.

وی با بیان اینکه وقف آثار مطلوب و برکات بسیاری دارد ولی به طور کلی دارای دو اثر درونی و بیرونی است، افزود: اثر درونی متوجه شخص واقف است که با این عمل به تزکیه نفس پرداخته و روحیه دنیاطلبی و مال‌اندوزی را از خود دور کرده و اثر بیرونی آن در جامعه نمود پیدا می‏‌کند که می‏‌تواند در محور فقر و محرومیت و فاصله شدید طبقاتی تأثیر بسزایی بگذارد.

حجت‌الاسلام تدینی ادامه داد: این اثر بیرونی چنان نقش مهمی ایفا می‏‌کند که حتی در اداره یک جامعه می‏‌توان از آن کمک گرفت.

مدیرکل اوقاف سیستان و بلوچستان در رابطه با نقش اقتصادی وقف گفت: اگر بتوانیم با استفاده از جذب سرمایه‌ها و بهره‌گیری از تکنولوژی و شناسایی نیازهای ضروری جامعه موقوفات را به سوی حرکت تولیدی و اقتصادی سوق دهیم، خواهیم دید که بسیاری از مشکلات جامعه از قبیل اختلاف طبقاتی، جبران کمبود خدمات دولتی، تنظیم جریان پول و کالا در اقتصاد و تعدیل مالکیت خصوصی و عمومی حل می‌شود و در پی آن ثبات اقتصادی را در کشور شاهد خواهیم بود.

وی اظهار داشت: سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن دقت در اجرای نیات واقفان و حفظ و حراست از موقوفات، به دنبال بالا بردن ارزش اقتصادی موقوفات و بالا بردن حداکثری منافع موقوفات در جهت کمک به اقتصاد کشور و ایجاد رفاه عمومی در جامعه است.

حجت‌الاسلام تدینی خاطرنشان کرد: با انجام مطالعات دقیق و سرمایه‌گذاری مناسب بر روی موقوفات می‌توان ایجاد اشتغال، تولید ثروت، فقرزدایی و از سوی دیگر اجرای بهتر نیات واقفین را در جامعه شاهد بود، چرا که اگر درآمدی از طریق توسعه برای موقوفه  ایجاد شود، دوباره به خود جامعه باز می‌گردد و نیازمندان بیشتری از مواهب خیراندیشی واقف بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: با ایجاد یک ساز و کار مناسب و مدون این دایره هر روز بزرگ‌تر می‌شود و در پی آن دامنه وسیع‌تری از جامعه از آثار و برکات وقف بهره‌مند خواهند شد./1325/303/ب3

 

ارسال نظرات