۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۴۷۰۵۴۰

بیانیه سازمان اوقاف و امور خیریه به مناسبت حماسه 9 دی

بیانیه سازمان اوقاف و امور خیریه به مناسبت حماسه 9 دی، توجه ویژه کمیسیون فرهنگی مجلس به فرهنگ وقف و قدردانی قائم مقام سازمان اوقاف ازاقدامات اداره کل اوقاف قم از مهم ترین اخبار سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی  سازمان اوقاف وامور خیریه، یقیناً نهم دی یکی از الطاف خداوند متعال به ملت ولایت مدار ایران اسلامی بود که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری روح حسین بن علی(ع) از قلوب با ایمان ملت مسلمان ایران، بساط فتنه گران را در هم پیچید و اقتدار ایران اسلامی را متجلی ساخت.

حماسه 9 دی حقیقتاً کم نظیر و بلکه بی نظیر بود و حضور میلیونی ملت ولایت مدار ایران اسلامی در راهپیمایی 9 دی توام با حزن و اندوه از اهانت به حضرت اباعبدا ... الحسین(ع) در روز عاشورای حسینی و مالامال از عشق و ارادت به امام حسین(ع) بود و نشان داد که عاشورا همچنان در میان قلوب مردم فهیم ایران اسلامی زنده و پاینده است.

سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن بزرگداشت حماسه عظیم 9 دی این روز را یک تجربه ماندگار برای آیندگان دانسته و بر حفظ وحدت ملی و انسجام همه آحاد و اقشار امت اسلامی برای مقابله با شیطنت های داخلی و خارجی تاکید می ورزد.

توجه ویژه  کمیسیون فرهنگی مجلس به فرهنگ وقف

محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم شورای اسلامی در گفت و گو یی  در پاسخ به این سوال که چرا تا کنون فراکسیون وقف در مجلس دهم شورای اسلامی تشکیل نشده است؟ گفت: فراکسیون ها مجموعه هایی غیر رسمی هستند و جزو تشکیلات رسمی مجلس به حساب نمی آیند و مسئولیت اصلی تصمیم گیری در حوزه فرهنگی از جمله وقف و موقوفات  بر عهده کمیسیون فرهنگی مجلس است و ارتباط این کمیسیون با سازمان اوقاف و امور خیریه می تواند موثر باشد.

وی با اشاره به این نکته که البته هنوز زمان زیادی از تشکیل فراکسیون ها نگذشته و احتمال تشکیل فراکسیون وقف در مجلس فعلی نیز وجود دارد، افزود: نبود فراکسیون وقف آسیبی به روند پیگیری مطالبات حوزه اوقاف و امور خیریه در کمیسیون فرهنگی مجلس دهم شورای اسلامی وارد نمی کند و اعضای این کمیسیون توجه ویژه ای به این سنت حسنه و مطالبات فعالین این حوزه چه در نهادهای دولتی و چه نهادهای مردمی خواهند داشت.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به  مشکلات موجود در حوزه اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و اظهارداشت: مشکلاتی در این حوزه وجود دارد که حل کردن این مشکلات در دستور کار کمیسیون فرهنگی در جلسات آتی قرار خواهد گرفت و نمایندگان خانه ملت اگر در این زمینه کمکی از دستشان برآید اقدام خواهند کرد تا این سنت حسنه جایگاه واقعی خود را در جامعه اسلامی بدست بیاورد.

وی بر نقش موثر سازمان اوقاف و امور خیریه در انعکاس مطالبات این حوزه به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان خانه ملت تاکید کرد و گفت:   دست اندر کاران سازمان اوقاف و امور خیریه می تواند با حضور در جلسات کمیسیون فرهنگی و ایجاد ارتباط با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به انتقال نظرات و دیدگاه های این حوزه بپردازند.

سعیدی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری راجع به جایگاه وقف در برنامه ششم توسعه، عنوان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در خصوص نقاطی که می بایست در برنامه ششم  توسعه در حوزه وقف مورد توجه قرار بگیرد اطلاعاتی ارائه کنند  که در این زمینه سازمان اوقاف می تواند به اطلاع رسانی به نمایندگان بپردازد.

نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به این نکته که کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در مجلس تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: مطالبات این سازمان باید به اطلاع اعضای این کمیسیون رسانده شود و این موارد از سوی نمایندگان در برنامه ششم توسعه گنجانده خواهد شد.

وی در پایان یکی از نکات مهمی که باید در برنامه ششم توسعه در خصوص وقف گنجانده شود را نهادینه کردن اصل این سنت حسنه در جامعه با اتکا به روش های مختلف دانست و تصریح کرد: این ماده واحده در صورت ایجاد می تواند به احیای فرهنگ وقف در بین مردم و سطوح مختلف جامعه کمک کند و این جزء ضروریات محسوب می شود.

قدردانی قائم مقام سازمان اوقاف ازاقدامات اداره کل اوقاف قم

مهندس عبدالرضا عابد در سفر به قم با حضور در برخی بقاع متبرکه شاخص، مضجع شریف این امامزادگان را زیارت کرد.

آستان مقدس امامزادگان جمال‌الدین(ع) و عبدالله(ع) دو حرم مطهری بودند که قائم مقام سازمان اوقاف در آنها حضور یافت و علاوه بر زیارت آرامگاه این امامزادگان واجب التعظیم، از بخش‌های فرهنگی و اقدامات عمرانی صورت گرفته نیز بازدید کرد.

وی همچنین در جلسه شورای اداری اوقاف و امور خیریه استان قم حضور یافت.

عابد در این جلسه با اشاره به تحولات مثبت و مدیریت جهادی اداره کل اوقاف استان قم طی سال‌های اخیر اظهار کرد: فعالیت این اداره کل در راستای وظایف سازمانی و به نحو احسن بوده است.

وی افزود: موکب علی بن جعفر(ع) در ایام اربعین حسینی با مدیریت خوب اوقاف استان قم همراه بود و توانست حداکثر خدمت‌رسانی را به زائران قبل و بعد از اربعین ارائه دهد.

وقف‌های قرآنی ترویج شود

آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی ، با بیان اینکه قرآن یکی از معجزات پیامبر اکرم (ص) است، اظهار داشت: قرآن معجزه‌ای ماندگار است که با هر بار خواندن باز هم معنایی تازه و نو دارد و هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود. وی بیان کرد: قرآن با همه کتاب‌های آسمانی دیگر متفاوت بوده؛ زیرا دو بار بر پیغمبر نازل شده است.

شاهچراغی در ادامه به ماندگاری قرآن اشاره کرد و افزود: قرآن مایه وصل به خداست، از بین رفتنی نیست و محافظ و نگهبان قرآن، خداست.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان به یکی از مهم‌ترین امتیازهای قرآن اشاره کرد و بیان داشت: کم و زیاد نشدن حتی یک کلمه در قرآن از معجزه‌های این کتاب آسمانی است که در زمان‌هایی مردم برای کم کردن حتی یک کلمه «واو» از آن قیام کردند و اجازه این تغییر را نیافتند.

وی در ادامه به وظایف انسان مقابل این کلام الهی اشاره کرد و افزود: متأسفانه کاربرد قرآن امروزه مختص عزاداری‌ها، مراسم ختم یا هدیه برای نوعروسان شده است و برابر این کتاب الهی کوتاهی می‌کنیم و آن‌گونه که شایسته است از آن بهره نمی‌گیریم.

شاهچراغی با بیان اینکه نباید بین قرآن و ولایت جدایی بیفتد، بیان کرد: قرآن و عترت، کتاب و سنت با هم عجین هستند و باید تلاش کرد تا بین این دو تفرقه ایجاد نشود.

وی به وظایف پدر و مادر در قبال فرزندان اشاره کرد و افزود: نام نیک و آموزش دادن آنان در ارتباط با قرآن دو وظیفه‌ای بوده که نتیجه‌اش، سعادت فرزندان در دنیا و آخرت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان در ادامه با بیان اینکه خواندن و عمل به قرآن وظیفه همه انسان‌هاست، بیان داشت: فاصله ما با قرآن زیاد است و باید ضمن خواندن و حفظ قرآن با مفهوم آن مأنوس شویم و در زندگی از آن بهره گیریم؛ در کنار قرآن باید برای حفظ ولایت و نظام کوشید.

آغاز پروژه مرمت و بازسازی مقبره علامه مجلسی(ره)

حجت الاسلام محمد رضا اسماعیل پور اظهار داشت: براساس پی گیری هایی که توسط اعضای هیئت امنا بقعه متبرکه علامه مجلسی(ره) اصفهان انجام شد پروژه مرمت و بازسازی رواق اصلی این مقبره آغاز شد.

وی در ادامه افزود: این پروژه شامل؛ دوپوش کردن گنبد رواق اصلی بقعه، گچ بری، آیینه کاری و مقرنس کاری است که به مساحت 300 متر مربع و با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد ریال از محل درآمد این بقعه متبرکه انجام می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان اصفهان ادامه داد: اجرای این پروژه براساس طرح جامع این بقعه متبرکه که به تایید سازمان اوقاف و امور خیریه نیز رسیده است زیر نظر دفتر فنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در مدت 12 ماه اجرا خواهد شد.

حجت الاسلام محمد رضا اسماعیل پور ادامه در خاطر نشان کرد: طرح احداث سالن اجتماعات و موزه برای این آستان مقدس نیز آماده شده است که بزودی با اعتباری بالغ بر 12 میلیارد ریال آغاز می شود./1325/303/ب3

ارسال نظرات