۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۴۷۱۲۰۵
‌حجت الاسلام والمسلمین مبلغی عنوان کرد؛

ضرورت توجه به وحدت اجتماعی برای حل مشکلات بشریت

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری وحدت اجتماعی را از وحدتهایی مهم خواند که در آیات قرآن نیز مورد تأکید قرار گرفته است و گفت: در وحدت اجتماعی و در سایه حقانیت دین با تعاون و همکاری در عرصه اجتماعی و حفظ وحدت با دیگر امت ها مشکلات بشریت حل می شود.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی

حجت الاسلام احمد مبلغی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، با اشاره به آیات قرآن کریم در رابطه با وحدت، بیان داشت: ایجاد ادیان و امت های مختلف از سوی خدای متعال برای این است که امتها را مورد آزمایش قرار دهد.

وی افزود: آیات قرآن با وجود کوتاه بودن حامل معانی مختلف، پرمحتوا و کاملی هستند، در صورتی که با دقت، به صورت منطقی و عقلانی مورد توجه قرار گیرند و به پیامهای آن اهمیت داده شود.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در سایه استخراج مطالب فشرده ای که در آیات قرآنی و پیامهای قرآنی با چارچوب استدلال عقلی، می توان به افکاری دست یافت که زیربنای جامعه را تشکیل و آن را اداره کرد.

وی با بیان اینکه امتها و ادیان بر اساس منهاجها تشکیل شده است و هر کدام دین و روشی دارند، افزود: در آیات قرآن آمده است که خداوند نخواسته شما یک امت شوید تا مورد آزمایش قرار گیرید و  در روز قیامت در پیشگاه خداوند باید پاسخگو بود که چرا از دین بعدی که جامع و کامل و حقانیت خداوند بوده، تبعیت نکرده است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان داشت: در مناسبهای اجتماعی، دین مداری و دین خواهی نمی توانیم به دیگران فشاری وارد کنیم و نمی توانیم کوشش کنیم یک امت را بسازیم.

وی با اشاره به اینکه خداوند منشأ چند دین است، افزود: وقتی خداوند منشأ چند امتی بوده اگر ما مناسبتهای بشری را از بین ببریم و بین ادیان نزاع ایجاد کنیم معنویت، عبادگاه ها و ذکر خداوند متضرب می شود.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه نباید تعصب دینی نسبت به دیگری ایجاد نکنیم، افزود: تعصب همیشه در ارتباط با غیر معنا پیدا می کند، تعصب مبنای بداخلاقی اجتماعی و بشری است، در این آزمایش الهی فعالیتهای زیادی باید انجام بگیرد و مشترکات هم را بشناسیم و اولین مشترک خدای متعال است، یکی از اموری که در آزمایش الهی معنا پیدا می کند این است که آیا به سمت جنبه های مشترک می روید.

وی خاطرنشان کرد: در آیات قرآن آمده است که به جای نزاع، رقابت از نوع مسابقه داشته باشید، همه ادیان یک خیراتی دارند ولی اختلاف در زیاد و کم، اختلاف در شیوه ها و روشها وجود دارد، دین اسلام کامل تر بوده و آنها نیز خیراتی دارند با وجود تحریفها باید به مشترکات اهمیت داد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: منظور از آزمایش الهی این است که مشترکات را مورد توجه قرار دهیم، بر اساس اندیشه ها، درک و فهم خویش اسلام را بشناسیم و با منطق، داشته ها و داده ها قدرت دین خود دین را برای دیگران معرفی کرد.

وی با بیان اینکه اصول دینی باید با قوت و قدرت مورد تحقق قرار گیرد، اظهار داشت: یکی از اصول نفی نکردن، برای دیگران تعصب نورزیدن بوده چرا که این تعصبات موجب نزاع می شود.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر ضرورت شناخت مشترکات با دیگران و ایجاد مسابقه بر سر خیرات مشترک که تقویت کننده هویت امت است، افزود: در سایه تقویت آن، امت اسلامی در صحنه های بین المللی حضور پیدا می کند با دستورالعمل جامع قرآنی که می تواند تعامل ایجاد کند و در برابر ظلم جهانی ایستادگی کند.

وی با اشاره به اینکه اصول اسلامی طبقه بندی شده ای در امت اسلامی در نظر گرفته است، خاطرنشان کرد: اصول عبادی، فرهنگی، اقتصادی و اصولی برای زندگی اجتماعی، درونی و سیاسی در نظر گرفته شده که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی به چند وحدت اشاره و عنوان کرد: وحدت اول خطاب واحدی است که خطاب به بشریت بوده، چون خداوند برای بشریت منهاجهای مختلفی آورده است، وقتی خطاب واحد است، در برابر امتهای دیگری قرار گرفتیم چون همه در کنار هم و مخاطب خداوند قرار گرفتیم و وحدت خطاب پذیرش امتهای دیگر و نجنگیدن آنها یک وحدت بزرگ است که باید مبنا باشد و نگاه اسلام را به بشریت نشان می دهد.

وی وحدت در خدا را وحدتی دیگر عنوان کرد و گفت: وقتی خداوند با همه سخن می گوید، پس خدای همه ما یکی است و متعلق به همه بوده و در این راستا امتها باید به این مهم تمرکز کنیم.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: از سوی خداوند به همه یک «ما آتاکمی» آمده است، وحدت در اینکه همه ما از سوی خداوند یک وضعیت مشترک داریم اگر چه اختلاف محتوایی وجود دارد ولی همه ما در اینکه در اختیار ما یک «ما آتاکم» است و وجود تحریفها به معنای نفی اصل نیست.

وی خاطرنشان کرد: وحدت دیگر بین امت اسلامی و امت پیامبر اسلام است، اتباع پیامبران یک امت هستند، ما امت واحده هستیم و اختلاف در امت نداریم، ملاک و معیار امت بودن داشتن پیامبر واحد و یک شریعت است، این وحدت در کنار دیگر وحدتها همچون وحدت امت عیسی، وحدت امت موسی است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی به وحدت اجتماع کلان بشری اشاره و عنوان کرد: از نگاه قرآن باید اجتماع واحد ایجاد کنیم و اجتماع بشری فراگیر از حیث مناسبتها داشته باشیم و با تمام ظرفیت در این اجتماع بشری تعاون و تعامل داشته باشیم و این امر نگاهی عظیم است و رحمة العالمین در این جا معنا پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: وحدت اجتماع به سمت صلح، حل مشکلات بشریت، تعاون و تعامل می رود و معنای آن باید در عرصه حیات بشر ظهور پیدا کند و رحمة للعالمین مصداق عینی پیدا کند با اندیشه ایجاد بشری بزرگ برای امتی واحد و قدرتمند که خشونتی علیه ادیان دیگر صورت نگیرد.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در آیات قرآن آمده است که بخشی از دین شما همانی است که دین دیگر با شیوه های مختلف می گوید و وحدت خیرات اجتماع بشری است، افزود: در اینجا ایجاد مسابقه برای مشترکات تشکیل می شود و باید مسابقه بگذارید همه تعاون کنید.

وی یادآور شد: آیات قرآن با وجود کوتاه و ظریف بودن جامعه بشری را توصیف و مناسبت های بین ادیان را تنظیم، همه را به وحدتی وصل می کنند که در پیشگاه خداوند به مبدأ توجه کنید و آن رویکرد و هدف که رضایت خداوند مورد هدف است، باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: وحدت اجتماعی، وحدت بر روی مسابقه نسبت به خیرات مشترک و واحد برای به سمت خدا رفتن بوده و باید در مناسبت های ما بین ادیان دیگر در سایه حقانیت دین و معجزات در ارتباط اجتماعی تعامل کنیم./9459/301/ب2

ارسال نظرات