۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۴۷۱۸۳۳
امام جمعه موقت اصفهان:

صبر توأمان با شکر سبب اوج گرفتن انسان می شود/ گناه بزرگترین عامل گرفتاری انسان

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با اشاره به آیات قرآن و روایات معصومین(ع)، گفت: انسانی که در برابر سختی ها صبر می کند و شاکر خداوند است، مورد اصابت صلوات خداوند قرار می گیرد و همین مسأله سبب اوج گرفتن او می شود.
حجت الاسلام ميردامادي، امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: باید قدردان نعمت سلامتی باشیم.

وی در ادامه تفسیر حکمت بی نظیر 448 نهج البلاغه، افزود: شبهای گذشته عرض کردیم امیرمؤمنان(ع) می فرمایند، کسی که مصائب کوچک را تحمل نکند، خداوند او را به مصائب بزرگ دچار می کند، همچنین گفتیم از سیاق این حکمت مشخص استکه عالم دنیا با مصائب ممزوج است و تفکیک دنیا از مصائب امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با اشاره به آیه هفتم سوره ابراهیم که می فرماید «وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لأزِیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ»، ادامه داد: شکر داشته هایمان و تحمل سختیهایی که دائماً با آن روبرو می شویم سبب تقرب ما به درگاه الهی می شود.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه سلامتی یکی از بزرگترین نعمتهایی الهی است که انسان سالم قدردان آن نیست، تبیین کرد: برخی افراد که به ظاهر زندگی آرام و بدون دغدغه ای دارند با بیماری هایی سر و کار دارند که فکر وجودش در بدن انسان سالم، سبب آزرده خاطر شدن او می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه دنیای مکانی برای راحت زیستن نیست، اظهار کرد: مشکلات اقتصادی نباید موجبات جزع و فزع کردن افراد را فراهم کند، از زمانیکه یادم می آید گرانی بین اقلام مختلف جا به جا می شده است، به نعمتهای الهی توجه کنید و خودتان را به خداوند بسپارید تا دلتان آرام شود.

 وی با توجه به آیه هجدهم سوره نحل که می فرماید «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِیمٌ»، ابراز کرد: هرگز نمی توان شکر نعمتهای وسیع الهی را به جای آورد، چرا که نعمتهای الهی قابل شمارش نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی افزود: دلیل عمده مصائب و گرفتاری ها در چند چیز خلاصه می شود که طبق روایتی از پیامبر(ص) که می فرمایند، درد شما گناه است و دوایش استغفار است، بزرگترین عامل گرفتاری انسان، آلودگی به گناهان مختلف است.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به ناهنجاری هایی که در اثر گناه دامن گیر جامعه اسلامی شده است، گفت: لقمه های حرام که با ظلم به دیگران به دست می آید آنچنان تأثیرات منفی دارد که قابل بیان کردن نیست، بر اساس این فراز از دعای کمیل که می فرماید«اللهم اغفر لی الذنوب التی تحتک العصم»، برخی از گناهان مثل ظلم به دیگران سبب از بین رفتن، عصمت افراد دیگر در جامعه می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: رواج دروغگویی سبب بی اعتمادی مردم به یکدیگر شده است، اصلاً نمی شود به کسانی که اظهار فقر می کنند اعتماد کرد، چند شب پیش فقیری به بنده مراجعه کرد و گفت پسر بیماری دارم که هر چه سریعتر باید عمل شود، من هم به او گفتم پرونده های پزشکی او را بیاور تا به تو کمک کنم، او رفت و دیگر بازنگشت، از اینجا متوجه دروغ او شدم.

وی ریاکاری را یکی دیگر از عوامل حبس شدن نعمتهای الهی دانست و گفت: زمانیکه تظاهر به تدین کردیم و باطنمان خراب بود، به انواع مصائب گرفتار می شویم.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ادامه داد: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، در آخرالزمان دین مردم مالشان است و قبله آنها زنانشان هستند و این مسأله نیز عامل بسیار مهمی در گرفتاریهای دنیوی و اخروی است.  

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیات قرآن و روایات معصومین(ع)، ابراز کرد: یکی دیگر از عوامل نزول مصائب، امتحانات الهی است که صبر در برابر آنها سبب اوج گرفتن انسان می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه تشریح کرد: طبق آیه معروف «إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» و آیات صد و پنجاه وششم و صد و پنجاه و هفتم سوره بقره که می فرماید «الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ  أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ»، خداوند بر پیامبر(ص) و کسی که در برابر سختیها صبر پیشه کند، صلوات می فرستد و در رابطه با انسان صبور می گوید «پاداش صابران غیر قابل محاسبه است».  

وی در پایان اظهار کرد: کسب روزی حلال و خضوع در برابر دستورات الهی نشانه صبر انسان است و این صبر بالاترین و مهمترین صبرها است./867/201/ب2

ارسال نظرات